Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderingar kring kalibern 8x68S

Featured Replies

Publicerat

Jag har en shilenpipa som står hos smeden i 8mm (8.05mm) och lång nog.

Jag har både lite dåligt med tid (på jobbet som er andra :lol: ) och så har jag haft otur i infosöket till kring patronen.

Räffelstigningen i pipan är 1:10" vilket jag läst mig till skall funka.

vilken hylsa bygger den på? omformar man eller köper man?

vilka kulvikter och laddningar och allt annat sådant mysigt i faktaväg är uppskattat om någon bevandrad vill dela med sig av :rolleyes:

jag har en dämp för 8mm om så krävs och likaså bra stock för ändamålet då jag vill ha ner den i en av mina m98or av nostalgiska skäl mm mm. (gängan är där redan) hursom så har jag och Henrik pratat om 8mm-06 som också kan vara en fallback men jag saknar en mellankaliber med bra klatsch så tankarna har lämnat drömstadiet och ligger nu på fas två - val....

/Kalle

Publicerat

Hylsorna köper du färdiga så vitt jag vet, den enda hylsa jag känner till av samma längd är 10,75x68 och den är ju mer än lovligt svår att hitta.

Känns som att 220gr Game King skulle välta det mesta givet att du gillar såna kulor, jag tillhör skaran som inte eftersträvar 100% restvikt. :) Ytterligare fördel med den kulan är bc över 0,5 och priset, du bör kunna öva med den utan att må dåligt. :)

Ja, jag funderar också över att bygge en sån ibland. :lol:

Publicerat

Hylsan är en moderhylsa så du får snällt handla hos RWS eller någon annan.

Du vet att den använder en kuldiameter på 8.2mm väl?

Hur som, här har du all info du kan behöva tror jag:

http://en.wikipedia.org/wiki/8%C3%9768mm_S

Publicerat
  • Författare

Hylsan är en moderhylsa så du får snällt handla hos RWS eller någon annan.

Du vet att den använder en kuldiameter på 8.2mm väl?

Hur som, här har du all info du kan behöva tror jag:

http://en.wikipedia.org/wiki/8%C3%9768mm_S

jo kuldiam är .323 men brotchens styrpinne ligger på udda diametern 8.05 om jag minns rätt. inom Shilens felmarginal men lite off iaf. ska gå fint har smeden sagt.

Publicerat

jo kuldiam är .323 men brotchens styrpinne ligger på udda diametern 8.05 om jag minns rätt. inom Shilens felmarginal men lite off iaf. ska gå fint har smeden sagt.

Då så! Skott kommer :D

Publicerat
  • Författare

Då så! Skott kommer :D

ah jag minns inte vad måttet var... har glömt, jag e gammal :blush: har ingen aning kom jag på men det är inom felgränserna och det är säkert en "snabb pipa" :lol::D

Publicerat

Antar att du redan läst detta mästerverk? :D

Frågan är om du klarar rekylen utan en dämpare modell oljefat? :P

Publicerat

Trevliga tankar från dig Karl!

Har själv aldrig varit så mycket för de tyngre och snabbare patronerna utan föredrar i så fall tungt och slött och litet och snabbt. Däremot har jag mer än en gång sneglat åt lillebrodern 6,5x68RWS vilket verkar vara en kompetent liten krabat. Har dock lagt ner alla sådana tankar nu (får se hur länge det varar).

Precis som de andra redan upplyst dig om så är det nog till att fatta skeden i vacker hand och köpa fabrikshylsor. Dessutom kommer smeden att få ta upp stötbottnen åt dig då det är magnumbotten på den.

Förutom de små problemet så är det väll bara till att börja köpa hem komponenterna, eller?

MVH

Jocke

Publicerat

8x68S är helt klart en intressant termos som jag faktiskt är riktigt sugen på att ha som drevjaktsklubba. Men om jag nånsin får mitt feta arsle ur vagnen tvivlar jag faktiskt på :blush:

Publicerat
  • Författare

har kollat runt i europa och det finns verktyg för ca 80 euro och hylsor på egun som ligger runt 10kr hylsan.

om man nu knör ned 8x68S i min m98a där pipan börjar ge upp så blir det en permanent förändring på den bössan iom slutstycket skall ändras. tåls att tänka på. samtidigt så är det lockande då jag fått tag i en pipa billigt som passar att göra detta. det blir inte en kanon man skjuter ofta med men det är väldigt kul att ha den, skjuta ibland, ladda lite, jaga med den, prova något nytt, lära mig om hur effekten blir för tyngre kulor i högre hastigheter på diverse vilt.

svårt val känns det som, antigen "safe" med biliga komponenter eller "wildcat" med dyra skott men väldigt åtråvärd och mystiskt...

Publicerat

eller "wildcat" med dyra skott men väldigt åtråvärd och mystiskt...

Visst är det en spännande patron? :wub:

Publicerat

Kom igen nu,

släpp vaniljglasskalibrarna och njut av något ingen annan har.

Rekylen, den får du på köpet men den bör vara hanterbar.

/Christian

Publicerat

Ja det lär väl vara rätt hygglig schwung i 8x68an. När 12,7 gram ska ge sig iväg i 850-900 mps bör man bli påmind om det.

Ni som är kunniga i braschen, är den rapp som 300 och 338'an i rekylen eller hur upplevs 8x68an?

Publicerat

Ni som är kunniga i braschen, är den rapp som 300 och 338'an i rekylen eller hur upplevs 8x68an?

lsjonsson borde veta som haft en 8mm Rem Mag i ett antal år. I allt väsentligt samma patron :rolleyes: