Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips och råd önskas.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en hund/valp på 7 månader som jag har fått ett kanske inte så ovanligt bekymmer med.... var gång jag är ute och går med hunden och möter andra hunder så fullkommligt skäller ,skriker, flyger och hoppar hunden (totalt galen på riktigt)!

Jag inser att bekymmret kan ha uppstått på grund av fel av mig. Jag själv är en lugn och trygg person som inte stressar eller stirrar i onödan, när dessa situationerna uppstår så har jag försökt att fya, sedan att ta tag i hunden och visa vem som bestämmer.... kontenta: hunden blir bara värre (agressiv på den andra hunden), jag har även försökt på andra hållet genom att sitta på huk och försöka lugna hunden. Dock utan nåt resultat...

hunden är av ras tyskjaktterrier så det ligger ju lite i naturen att vara hård hudad och tuff i psyket, men detta beteende finner jag fullständigt ohållbart..... så tips och goda råd är välkommna.

Jag kan också tillägga att jag har kunnat ha hunden lös tills för 2-3 veckor sedan då han har börjat försöka rymma och total vägra att komma på inkallning (ungefär samtidigt dök detta bekymmer med andra hundar upp) först avfärdade jag det som valptrotts, men börjar nu bli tveksam om jag håller på att "tappa rang"?

Publicerat

Problemet kan ha många olika orsaker, men vid ca 7 mån kan hannar komma in i (vi kan kalla den) "spökåldern" då mycket händer i huvudet på dom.

Jag tror inte att man ska provocera hunden till felbeteende då, istället kan du träna dressyr utan störningar.

Om hunden vet vad hitkommandot betyder men istället vill rymma kan du prova att åka till en inhängnad tennisplan (så att hunden inte kan komma undan), men gå tillbaka en bra bit i träningen i början. Sen kan du försöka att öka svårighetsgraden på övningarna ganska snabbt (men hunden måste ändå vara med och förstå varje övning). Anledningen är att annars kan hunden tycka stt du är tråkig och ointressant.Åk till olika tennisplaner och träna så att hunden inte kopplar samman övningen med stället ni tränar på, vilket iofs gäller all träning och dressyr. Det här ska bara ses som en möjlig lösning på just det här problemet.

Det bästa är nog om du tar kontakt med någon som kan "läsa" hundar bra, dom ser ofta det grundläggande problemet och kan ge tips utifrån just din hund.

Det som fungerar på en hund är inte alls säkert att det fungerar på en annan.

Hoppas att du förstår vad jag menar

Publicerat

Det är svårt när man inte sett hunden.

Men när du går igång på hunden ochden är helt mål låst på den andra hunden så triggar du bara hunden genom ditt beteende, bygg upp kontakten med hunden det är den som ska fråga dig, inte du som ska prata med hunden, om du hela tiden går och tittar på hunden så tror den att du ser upp till hunden och att du följer honom.

Ett tips på vägen är att du går till en enskild plats där det inte händer något och sen står du bara där eller sitter och fikar dock inget fikabröd eller annat som hunden kan se som mat för då tittar den av tiggeri, ha hunden kopplad och när livet efter en stund blir trist så börjar den titta på dig och då blir du normalt glad och klappar om hunden, sen kan ni gå en bit och lever den då sitt egna liv igen så stannar du bara och väntar på att hunden söker kontakt med dig igen. Börja så!

Steg 2 När ni är ute på er promenad så väljer du färdväg, jag brukar vända när unghunden stretar som värst, det blir ett ryck i stryplänken som hunden har på sig och så fortsätter du gå en bit, rusar han på lika mycket igen så gör om samma vändning, det är han som ska följa dig och inte tvärtom, spar lite koppel i handen som du släpper ut strax innan vändningen. hunden kommer titta på dig och undra lite vad som händer, då ger du hunden en vänlig blick och klappar om den.

Steg 3 Svårast när man inte sett er, men prova med samma vändning och så får vi hoppas han minns kontakten, och så muttrar du med sur röst FY USCH SÅ GÖR MAN INTE, visa att du blir besviken men fortsätt att gå, du behöver inte låta som din gamla sergant så hela trakten hör dig, hundar är signalkänsliga och hör allt även om man inte tror det ibland.

Vart bor du så kanske någon kan hjälpa med problemet.

Lycka till !!!

Och inte blev det så kort heller.

Publicerat

Hejsan.

Jag har haft exakt samma problem med min terrier. Jag försökte fya bort beteendet men det blev bara värre.

Nu går vi en hundkurs (allmänlydnad) hos den lokala brukshundklubben.

Dom första träffarna så var hunden fortfarande morrig och skällig. Men nu när han har vant sig vid att ha olika hundar runt omkring sig så är problemet borta.

Jag vet ju inte varför din hund blir galen när han träffar andra hundar men jag kan berätta om min.

Han blev biten av en lösspringande mastiff för några månader sen och sedan dess så var han egentligen livrädd för okända hundar (fast han morrade och verkade tuff).

Det jag tror att du måste visa din hund är att hur många hundar ni än möter så får inte hundarna "träffa" eller nosa på varann.

Nu kan min hund sitta bredvid 10 andra hundar och ha full koll på mig, för han vet att han inte blir "tvingad" in i ett möte med en annan hund.

Hoppas du förstår hur jag menar, det blev kanske lite invecklat :)

Publicerat
Jag har en hund/valp på 7 månader som jag har fått ett kanske inte så ovanligt bekymmer med.... var gång jag är ute och går med hunden och möter andra hunder så fullkommligt skäller ,skriker, flyger och hoppar hunden (totalt galen på riktigt)!

Jag inser att bekymmret kan ha uppstått på grund av fel av mig. Jag själv är en lugn och trygg person som inte stressar eller stirrar i onödan, när dessa situationerna uppstår så har jag försökt att fya, sedan att ta tag i hunden och visa vem som bestämmer.... kontenta: hunden blir bara värre (agressiv på den andra hunden), jag har även försökt på andra hållet genom att sitta på huk och försöka lugna hunden. Dock utan nåt resultat...

hunden är av ras tyskjaktterrier så det ligger ju lite i naturen att vara hård hudad och tuff i psyket, men detta beteende finner jag fullständigt ohållbart..... så tips och goda råd är välkommna.

Jag kan också tillägga att jag har kunnat ha hunden lös tills för 2-3 veckor sedan då han har börjat försöka rymma och total vägra att komma på inkallning (ungefär samtidigt dök detta bekymmer med andra hundar upp) först avfärdade jag det som valptrotts, men börjar nu bli tveksam om jag håller på att "tappa rang"?

Ta den på en dressyrkurs så att den får möta andra hundar och där brukar man kunna få hjälp med sådana problem. Jag var själv på en där det fanns en springerspanjel tik som var alldeles galen här tidigare under senvintern men det blev hund av den också. ;D

Publicerat
Hoppas att du förstår vad jag menar
Hoppas du förstår hur jag menar, det blev kanske lite invecklat :)

Tackar och bockar, förstår precis och är tacksam för alla tips  :)

Publicerat
Ta den på en dressyrkurs så att den får möta andra hundar och där brukar man kunna få hjälp med sådana problem. Jag var själv på en där det fanns en springerspanjel tik som var alldeles galen här tidigare under senvintern men det blev hund av den också. ;D

Jag var med på den lokala brukshundsklubben ett tag men kände igentligen att det inte gav mig och min hund några som hälst resultat  :-

dock såg jag förra veckan att tyskajaktterrierklubben i södra LA som det kallas här hade en kurs i allmänlydnad, gissa om jag blev glad  :) kunnigt folk som har vana vid denna ras tänkte jag och anmälde mig..... då blev kursen inställd  :P

Publicerat

Jag var med på den lokala brukshundsklubben ett tag men kände igentligen att det inte gav mig och min hund några som hälst resultat  :-

dock såg jag förra veckan att tyskajaktterrierklubben i södra LA som det kallas här hade en kurs i allmänlydnad, gissa om jag blev glad  :) kunnigt folk som har vana vid denna ras tänkte jag och anmälde mig..... då blev kursen inställd  :P

Var det för lite anmälda el.? Kika i lokala annonsblad och hör med folk som Du känner om dom vet någon. Specialförbund för olika hundar m. m.

Publicerat

Låter som om hunden är på gång in i första könsmognadsperioden. Håller till stor del om vad som redan skrivits i tråden. Speciellt vad gäller att träningen skall under denna fasen tonas ned och bestå av grundövningar som alltid lyckas. Ge så få kommandon som möjligt och var säker att de kommer att åtlydas till 100% innan du ger dem. Konkreta råd är nästan omöjligt att ge över nätet...

Som nödlösning nu vad gäller inkallning har jag bara ett tips - koppel på! Då får inte hunden chans att avdresseras och hitta egna belöningar tills du fått tag på någon vettig person som kan hjälpa er IRL.

...dock såg jag förra veckan att tyskajaktterrierklubben i södra LA som det kallas här hade en kurs i allmänlydnad, gissa om jag blev glad  :) kunnigt folk som har vana vid denna ras tänkte jag och anmälde mig..... då blev kursen inställd  :P

Det var trist, kanske du kan kontakta den instruktören för några privatlektioner. Skulle säkerligen betyda mycket för er i detta läget.

Publicerat

Hmmm.En fundering... Du beskriver att hunden blir fly förbannad och det kan vara så att du bara förstärker hundens beteende genom att du oxå blir arg. Typ hunden blir arg och då blir husse oxå arg. Hundens hjärna är inte stor..... Men sen är det säkert massa hormoner i svaj oxå på en hund vid den åldern. Som sagt var bara en fundering...

• 2 weeks later...
Publicerat

det kan vara så att honden känner att den ska bestämma när den går i koppel. testa att ta hem en hund i liknande ras å släpp dom lösa då brukar hunden uppfatta att det inte är något farligt. Mvh Filip

Publicerat

Problemet visades i sista avsnittet av hundkoll på TV. Det var just en Tysk terrier som de hade med i programmet. Om du missade programmet kan man se det genom internet funkar bra om man har bredband.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44561 sista programmet 2006 05 03.

Publicerat
Problemet visades i sista avsnittet av hundkoll på TV. Det var just en Tysk terrier som de hade med i programmet. Om du missade programmet kan man se det genom internet funkar bra om man har bredband.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44561 sista programmet 2006 05 03.

Där hade vi ju mitt bekymmer, bara att min hund reagerar lite starkare  ::)

Publicerat
Där hade vi ju mitt bekymmer, bara att min hund reagerar lite starkare  ::)

Då får man vara lite tydligare, synd att du inte bor närmare så skulle vi kunna arrangera något, så svårt att förklara på nätet utan att det blir fel, man vill läsa av hunden också.

Men om vi tar hundkolls metoden som vi båda har sett så får du ge ett rappare ryck och berömma hunden när den söker kontakt med dig, det gäller att växla snabbt som förare, du visar med ett ryck att du inte gillar beteendet och pratar vänligt med hunden när den tittar till på dig, gäller att hitta någon annan hund att öva på och den ska inte svara upp.

Stryphalsband med vridna länkar ganska tunn ger ett snabbt svar och snabbt upplösande ifall man behöver rycka igen, längden ska vara så den precis går över huvudet utan krångel, är det för långt så blir korrigeringen för långsam.