Publicerat November 9, 201114 yr Tjena, Tänkte höra om det finns nån som har någon erfarenhete av att jaga älg med en hund som är blandras Jämthund/laika, om hur dom är psykistk, jaktmässigt, m.m. ni vet hur jag menar. Tack. Jonte
Publicerat November 9, 201114 yr Lika lätt att svara på hur en hund är, kombinationen funkar ju samma typ av hund sen beror det som i all avel en hel del på föräldrarna och deras egenskaper!
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Lika lätt att svara på hur en hund är, kombinationen funkar ju samma typ av hund sen beror det som i all avel en hel del på föräldrarna och deras egenskaper! hehe, förstår hur du menar. Ena föräldern till denna hund är jakt champion och den andra har fått 1:a på jaktprov. Tänkte bara om det är någon som har en sådan hund som kanske ser någon skillnad på just en renrasig älghund, fördelar/nackdelar.
Publicerat November 9, 201114 yr hehe, förstår hur du menar. Ena föräldern till denna hund är jakt champion och den andra har fått 1:a på jaktprov. Tänkte bara om det är någon som har en sådan hund som kanske ser någon skillnad på just en renrasig älghund, fördelar/nackdelar. Ser man krasst och överlag så har båda raserna sina för och nackdelar, jämtens lugn och laikan sin jakt med jägaren, verkar som du känner till båda hundarna, är de dugliga till jkat så skulle inte jag tveka!
Publicerat November 9, 201114 yr påller med pertan till fullo. hur valpen blir brukar man kunna se på föreldrarna verkar vara fullbortade älg hundar, funkar de till jakt kan de bli ett säkert kort. har en liknande korsning själv fast laika/karelare. och han verkar bli bra svårt att säga nu vad de blir av han men jagar de gör han så gottt han kan, spårnogran ja för att vara spets. och han verkar gilla rovvilt före älg men de får vi se vad framtide visar. kan säga att han var någorlinda tidig i jakt, skjöt första frisök vilte för vid 5mån ålder
Publicerat November 10, 201114 yr Jag hade en 25-75% östlaika-jämte tik innan jag skaffade laikorna. Hon såg ut som en jämte med slips. Hade samma fart som mina nuvarande laikor men hade större sök (tror jag då jag inte hade någon pejl). Lika samarbetsvillig med föraren som en tjurig gråhund. Inte onormalt att hon låg ute 2-3 timmar. Sen vad hon gjorde det vet jag inte men jag såg henne i princip aldrig. Hon skällde fågel och älg. Tyvärr var hon gravt skotträdd när jag fick tag på henne så det gick inte ha kvar henne. Det enda jag lyckades skjuta för henne var en tjäder. Om man ser till en ren jakthund så är det nog en kombination jag faktiskt skulle vilja ha om man kan få jämtens sök (och ibland deras temprament) och resten laikaegenskaper. Det skulle va en riktigt kul hund tror jag. Nu har jag dock snöat in på laikor helt och hållet då jag vill försöka bidra på något sätt att rasen ska gå framåt så det blir nog ingen så kombination för mig. Är det en korsning på rätt individer så kan det ju bli en riktig superhund.
Publicerat November 10, 201114 yr Jag har en 25% laika 75% jämte. Hon är rätt så stor och väldigt ljus i pälsen. ( Hennes syskon vart inte ljusa i pälsen ). Inget sök har hon tyvärr men jagar gör hon. Mest skjutit grävling för hon.