Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktarrende av skogsbolag.

Featured Replies

Publicerat

Varför i h-vete ska det vara så svårt att få arrandera högviltsjakt av skogsbolagen?

Visst man kan köpa jakträtt och sedan kanske bli med i ett jaktlag.

Men just om man tänker ur turist synvinkeln.

Och om det nu finns något området så är det nästan aldrig över 100Ha och bara

då ska dom ha bra många tusen kronor.

Bara jag som känner denna frustration?

Publicerat

Säkert många som känner som du.

Men det är kanske inte så konstigt att det är svårt att få tag på attraktiva arrenden.

Vem släpper ett sånt?

Sedan ser jag en hel del fördelar med att arrendera ut till lokalt boende och eller ett långt samarbete med jaktlag.

Skulle kunna tänka mig (om jag nu arrenderade ut någon mark) att ta lite mindre betalt om jag som tack för det får en arrendator som jag får ett stort förtroende för och som helst bor i närheten. Tror jag skulle resonera likadant om jag var bolagsrepresentant.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Säkert många som känner som du.

Men det är kanske inte så konstigt att det är svårt att få tag på attraktiva arrenden.

Vem släpper ett sånt?

Sedan ser jag en hel del fördelar med att arrendera ut till lokalt boende och eller ett långt samarbete med jaktlag.

Skulle kunna tänka mig (om jag nu arrenderade ut någon mark) att ta lite mindre betalt om jag som tack för det får en arrendator som jag får ett stort förtroende för och som helst bor i närheten. Tror jag skulle resonera likadant om jag var bolagsrepresentant.

// Henrik

Hej,

Jag förstår vad du menar.

Men om man jämför priserna på arrendet mellan ett jaktlag och privat person så är det ju gastronomiska

siffror det handlar om. Ja gärna att det är någon lokalt boende m.m. som får arrandera det håller jag med om solklart,

inte vem som helst ska få göra det. Men det finns så oändligt med hektar där ute som bara slösas bort till ingen nytta,

visst dom säljer dagskort m.m. och tror att de funkar bäst men vill inte lyssna riktigt på dom som kan komma med

konkreta upplägg på något hållbart inom turismen. Oftast så går det bara till Högstbjudande oavsett vad avsikten är

och det tycker jag är helt fel.

Publicerat

Det beror väl på lite, känner till iaf ett fall där högstbjudande inte fick det utan det gick i stället till just ett turistföretag.

Ibland styr plånboken men ganska ofta är det andra saker som prioriteras in i bilden också.