Publicerat November 9, 201114 yr Varför i h-vete ska det vara så svårt att få arrandera högviltsjakt av skogsbolagen? Visst man kan köpa jakträtt och sedan kanske bli med i ett jaktlag. Men just om man tänker ur turist synvinkeln. Och om det nu finns något området så är det nästan aldrig över 100Ha och bara då ska dom ha bra många tusen kronor. Bara jag som känner denna frustration?
Publicerat November 9, 201114 yr Säkert många som känner som du. Men det är kanske inte så konstigt att det är svårt att få tag på attraktiva arrenden. Vem släpper ett sånt? Sedan ser jag en hel del fördelar med att arrendera ut till lokalt boende och eller ett långt samarbete med jaktlag. Skulle kunna tänka mig (om jag nu arrenderade ut någon mark) att ta lite mindre betalt om jag som tack för det får en arrendator som jag får ett stort förtroende för och som helst bor i närheten. Tror jag skulle resonera likadant om jag var bolagsrepresentant. // Henrik
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Säkert många som känner som du. Men det är kanske inte så konstigt att det är svårt att få tag på attraktiva arrenden. Vem släpper ett sånt? Sedan ser jag en hel del fördelar med att arrendera ut till lokalt boende och eller ett långt samarbete med jaktlag. Skulle kunna tänka mig (om jag nu arrenderade ut någon mark) att ta lite mindre betalt om jag som tack för det får en arrendator som jag får ett stort förtroende för och som helst bor i närheten. Tror jag skulle resonera likadant om jag var bolagsrepresentant. // Henrik Hej, Jag förstår vad du menar. Men om man jämför priserna på arrendet mellan ett jaktlag och privat person så är det ju gastronomiska siffror det handlar om. Ja gärna att det är någon lokalt boende m.m. som får arrandera det håller jag med om solklart, inte vem som helst ska få göra det. Men det finns så oändligt med hektar där ute som bara slösas bort till ingen nytta, visst dom säljer dagskort m.m. och tror att de funkar bäst men vill inte lyssna riktigt på dom som kan komma med konkreta upplägg på något hållbart inom turismen. Oftast så går det bara till Högstbjudande oavsett vad avsikten är och det tycker jag är helt fel.
Publicerat November 9, 201114 yr Det beror väl på lite, känner till iaf ett fall där högstbjudande inte fick det utan det gick i stället till just ett turistföretag. Ibland styr plånboken men ganska ofta är det andra saker som prioriteras in i bilden också.