Publicerat November 9, 201114 yr Laddar 8*57 i normas hylsor. Hur många gånger anser ni att man kan ladda om hylsorna? Har två vapen som delar ammon och helkalibirerar därmed. Hylslängden justeras i svarven.
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Trodde det bara var jag som inte visste svaret på frågan.... tyvärr verkar det inte så. För svar saknar jag...
Publicerat November 11, 201114 yr Läs på lite om tecken på att en hylsa är utsliten och ladda tills du ser sådana tecken, på det sättet bildar du dig en egen uppfattning om hur länge de pallar slitaget från ditt vapen i kombination med ditt verktyg.
Publicerat November 11, 201114 yr Det beror på vapnen o dina laddningar, så nej det är svårt att säga något om det har du helt rätt i. ______________ Om det inte är två moderna vapen med samma eller snarlikt patronläget i hade jag separerat hylsor/laddningar för de två vapnen och därefter börjat om med relativt fräscha hylsor. Som tumregel mellan 4-10 gr kan man ladda om hylsorna, allt beroende på hur man hanterar dem, laddar dem och vapnet de skjuts ur. _____________ Om du berättar något mer om dina vapen, metoder för laddning, laddningar osv så kan flera av oss med säkerhet ge dig mer råd/riktning i tillvaron. /Christian
Publicerat November 11, 201114 yr om du kalibrerar minimalt och laddar moderat i en bössa med fint patronläge och hylsorna är bara skjutna i din bössa så tror jag dom håller säkert 20gg och du kalibrerar fel och laddar hårt 3-4gg.
Publicerat November 12, 201114 yr Författare Jag har två olika hva 1640. Laddar med Alaska, accubond, och ballistitip. Laddar ca 80-90 % av vad norma rekommenderar som landsmän. Dvs närmare max än min av rek laddvärde. Använder normas 203b. Cci 200 tandhattar och helkalibirering av hylsor .
Publicerat November 16, 201114 yr Författare Jag läser svaren men förstår inte riktigt. Hur vet jag om jag har ett fint patronläge? Vad räknas till att ladda hårt? Hur kalibirerar jag fel? Etc. Jag är ju givetvis intresserad av att kunna ladda mina hylsor max antal gånger.
Publicerat November 16, 201114 yr Jag läser svaren men förstår inte riktigt. Hur vet jag om jag har ett fint patronläge? Vad räknas till att ladda hårt? Hur kalibirerar jag fel? Etc. Jag är ju givetvis intresserad av att kunna ladda mina hylsor max antal gånger. jag började skriva men skriver så sakta att jag gav upp. pma ditt nr så kan jag ringa och förklara vad jag tycker ger bra livslängd.
Publicerat November 16, 201114 yr För bra livslängd på hylsorna skall dem kalibreras minimalt bröstet skall inte tryckas tillbaka mera än 2-3 hundradelar. Sedan är bussningsverktyg utan expander också bra då halsen bearbetas mindre man skall inte glömma att det också skiljer mycket mellan olika fabrikat på hylsorna Lapua har ofta slitstarka hylsor. Men allt detta tycker jag mest tillhör rena skytte kalibrar till ett jaktvapen kan man lugnt använda standard verktyg och kalibrera ordentligt för att säkerställa att inga hylsor kärvar, sedan om dem håller 5ggr eller 40 gör väl mindre då dessa vapen knappast skjuts tusentals skott varje år. Det man skall hålla koll på är om det blir en rand ungefär 5-7mm från botten det tyder på att hylsan har sträckt sig mycket testa att bryt ordentligt i dessa då dem sitter i hylshållaren är den riktigt dåliga går dem av. Annars tycker jag man kan kassera hylsorna efter att dem trimmats 2-3ggr då är dem ganska utsträckta och spröda.