Publicerat November 9, 201114 yr Håller på och funderar över garderoben och hur jag ska möblera den ifall 243-pipan säljs till helgen. Tänkte lägga alla pengar och lite till på 7x57an då den får bli kvar i min ägo (pappa flaggade om att intresset var svalt). Kommer att beställa en Mcmillan stock till den och sedan så är jag på jakt efter ett vettigt Kikarsikte. Så fort jag får koll på vad jag vill ha i optikväg så kommer det att komma en utförligare projekttråd. Nåväl. De kriterierna som jag har på sikte är: Pristak ca 20 000 30mm tub Belyst riktmedel 56mm objektiv Har ett antal intressanta sikten u åtanke. Men de skiljer på en eller ett par punkter nästan alla de intressanta kikarna. Grejen är att jag har Talley montage på den med höga 30mm ringar redan och jag vill inte byta montage. Frågan är väll därför, hur dumt det ser ut med 3mm mer spel mellan objektiv och pipa. Med 56mm objektiv så passar siktena oftast klockrent. Min lista har hunnit bli enligt följande. Karl Kaps Tactical 2,5-10x56 (här är jag rädd att 10x förstoring som max blir för klient när man ligger och övar skytte på lite avstånd). Premier light tactical 3-15x50 gen2 mrad (15x är ju bättre än 10x men jag gillar ju mycket förstoring, kan det då kanske vara för klent med även 15x?) Swarovski Z6i 3-18x50 BRi (detta tror jag faktiskt skulle vara den perfekta kompromissen, men det är också det dyraste valet av mina tre). Så vad tror ni? Har nu kanske andra förslag? Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Jag ska inte föreslå NF NXS 5,5-22x56 då jag inte tror att du vill ha ett slikt Ett sikte som passar specen är väl annars Zeiss 6-24x56? Riktigt trevlig optik om inte annat.
Publicerat November 10, 201114 yr Vad menar du med allroundbruk? Är det tänkt att kikarn ska kunna vara med på allt mellan drevjakt till toppfågel? Eller är det en "snävare" användning? /Må
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Vad menar du med allroundbruk? Är det tänkt att kikarn ska kunna vara med på allt mellan drevjakt till toppfågel? Eller är det en "snävare" användning? /Må Skrev ett långt inlägg igår på min middagsrast men det försvann någonstans på vägen. Fick därför inte med allt när jag skalade ner det ser jag nu. Användningsområdet har ju med "långhåll" att göra. Tyngden vill jag dock lägga på jakten för att få riggen så optimerad för mina jaktliga förhållanden som möjligt. Jakten med bössan är tänkt att ske på räv, rå, hare, älg, gris och hjort. Ingen drevjakt, då jag har bättre beväpning till det. Liggande på backen eller sittande i torn är huvudgrenarna. Men en del smygjakt blir det också varje år. Skotthållen vid jakt på de markerna jag har tillgång till nu brukar vara från 20-250m. Vid övning och skjutning på bana är tanken 300m och strax däröver. ganska snävt Användningsområde med andra ord. Anledningen till mitt val av ordet Allround är att jag gärna ser att vikten inte drar iväg så hiskeligt och det känns som om Zeiss 6-24 är absoluta taket vad gäller vikten. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Ska du ha till bana mest eller?Mitt förslag är Ior Valdada 3,5-18x50 men då är det 35mm tub. http://www.valdada.com/product/15b1b22b-e093-404d-a86a-030a47546c75.aspx
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Tänkte lägga tyngden vid att optimera bössan för jakt, inte bana. Har kollat en del på IOR men tycker att dom är så hiskeligt fula och dessutom har jag inga passande fästen. Annars vad det gäller skytte och mekaniken så verkar de vara väldigt bra och gedigna sikten, inte snack om annat. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Tackar för tipset. Ett Zeiss 6-24x56 med belyst Rapid7 är en het kandidat även om vikten ligger i det övre registret. Tycker att NF siktena är några klumpiga rackare, men bra sikten absolut. Om han som ska komma och kika på lördag väljer att ta allt utom siktet som för övrigt är ganska slitet så står jag med ett stort NF på bössan ändå, vilket i och för sig inte gör så jätte mycket då jag är nöjd med siktet så här långt. Men om siktet åker med ut i affären då kommer jag gå på ett lite lättare spår. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Joacim, det skiljer 80 gram mellan en Premier 720 gram och en Zeiss 800 gram, i det stora hela är det tämligen obetydligt, väljer man bra alu ringar istället för stål så har man hämtat hem den skillnaden, skall du jaga vikt är det läge med en Edge kolv och en Z3/Z5 Svarre, då har du å andra sidan en pang som inte är så där underbart skön att ligga o gneta med på banan men bra i skogen. Jag har ingen preferens mellan de tuber du tittar på annat än att jag personligen är mycket nyfiken på de nya Svarrarna och ser fram emot den dag jag har råd att köpa en själv. /Christian
Publicerat November 10, 201114 yr Ett Swarre z6i 3-18 har ju en trevlig vikt och är nog ett intressant jaktsikte. Men den har ju bara ett 50 mm objektiv. Fick bra kritik i en test i VT för nått år sedan. Något sämre m.a.p. "mörkeregenskaperna" jmf med Zeiss, vad jag minns. /Må
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Joacim, det skiljer 80 gram mellan en Premier 720 gram och en Zeiss 800 gram, i det stora hela är det tämligen obetydligt, väljer man bra alu ringar istället för stål så har man hämtat hem den skillnaden, skall du jaga vikt är det läge med en Edge kolv och en Z3/Z5 Svarre, då har du å andra sidan en pang som inte är så där underbart skön att ligga o gneta med på banan men bra i skogen. Jag har ingen preferens mellan de tuber du tittar på annat än att jag personligen är mycket nyfiken på de nya Svarrarna och ser fram emot den dag jag har råd att köpa en själv. /Christian Visst är det som du säger, 80g är inget att haka upp sig på. Jag vill dock sätta ett tak annars kan man lika gärna ta ett IOR eller liknande tungglugg. Samtidigt så vill jag inte ha någon lightwieght rigg utan jag vill ha ett skapligt skjutbart koncept, men ändå inte för tungt. Lite svårt att förklara, men hoppas att ni får ett litet hum. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Ett Swarre z6i 3-18 har ju en trevlig vikt och är nog ett intressant jaktsikte. Men den har ju bara ett 50 mm objektiv. Fick bra kritik i en test i VT för nått år sedan. Något sämre m.a.p. "mörkeregenskaperna" jmf med Zeiss, vad jag minns. /Må Tror även jag att den är ett klockrent val rent jaktligt, bara det inte är för mörkt som du säger. Nu är ju den här bössan tänkt att användas till att ligga och skjuta gris när dom går ut i fälten osv, vilket för att Swarre kanske ändå trillar bort. Har en kompis som är ihärdig jägare av i princip allt vilt. Han köpte ett Zeiss 6-24 till sin T3 sporter här för någon månad sedan och han tycker att den är klockren även när det skymmer på. Kanske det är rätt väg att gå? Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 10, 201114 yr Jag kommer att testa en z5 3,5-18x44 snart och får väl återkomma med ett betyg. Vikten är iaf ok då jag tror den väger runt 460 gram.
Publicerat November 10, 201114 yr Jag kommer att testa en z5 3,5-18x44 snart och får väl återkomma med ett betyg. Vikten är iaf ok då jag tror den väger runt 460 gram. Har testat en sådan. Otroligt smidig, som går att montera lågt på bössan. Ingen ljuskanon dock och upplevde "ögonboxen" som snäv. Tror att det kräver en bössa som passar mkt bra ergonomiskt och lugna fina skjutsituationer. En klockren toppfågelkikare kanske? /Må
Publicerat November 10, 201114 yr Har testat en sådan. Otroligt smidig, som går att montera lågt på bössan. Ingen ljuskanon dock och upplevde "ögonboxen" som snäv. Tror att det kräver en bössa som passar mkt bra ergonomiskt och lugna fina skjutsituationer. En klockren toppfågelkikare kanske? /Må ja något ditåt på vak kommer den aldrig att vara aktuell.
Publicerat November 10, 201114 yr zeiss 4-16x50 ( 50 japp men iaf ) är väl en rätt vettig sak o montera på?
Publicerat November 10, 201114 yr zeiss 4-16x50 ( 50 japp men iaf ) är väl en rätt vettig sak o montera på? +1 Alt en 3-12x56 beroende på vad som prioriteras högst, ljus vs förstoring.
Publicerat November 11, 201114 yr +1 Alt en 3-12x56 beroende på vad som prioriteras högst, ljus vs förstoring. De där "nya" har väl FL-optik. Kanske tom är snäppet vassare... /Må
Publicerat November 11, 201114 yr Alt en 3-12x56 beroende på vad som prioriteras högst, ljus vs förstoring. Varför är den att föredra framför en 6-24x56 FL? På lägsta förstoringen har du ju allt ljus du nånsin kan begära, och siktet är MYCKET trevligare på långhåll med sina 24x
Publicerat November 11, 201114 yr Varför är den att föredra framför en 6-24x56 FL? På lägsta förstoringen har du ju allt ljus du nånsin kan begära, och siktet är MYCKET trevligare på långhåll med sina 24x Det har jag inte sagt att den är. Jag hade nog föredragit en något lättare kikare på en såpass liten och lätt bössa, men det är en smaksak.
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Var och kikade i kompisens Zeiss 6-24x56 ikväll och visst är det ett fint sikte. Dessutom är det nog första gången någonsin som jag känt att det nog kan vara en motiverad prislapp på 22 000kr. MEN 22 000kr är jävligt mycket pengar och om jag sparar in lite på kvaliten så har jag råd med nytt sikte både till 8x57an och till 7x57an. Har inga pengar i land ännu, utan på söndag kommer intressenten på 243-pipan så ska vi se vad vi kommer fram till. Men jag är ju sådan att när jag väl håvat in pengarna så vill jag ha en färdig plan över vad jag ska köpa och vart. Tankarna för kvällen går ungefär såhär: Behöver jag alla egenskaper som jag punktat upp vad det gäller siktet till 7x57an? * 56mm objektiv känns absolut som ett bra kriterie. Fästet klarar 56mm objektiv och man får in mer ljus, helt klart att föredra med andra ord. * 30mm mellanrör är kanske inte helt givet. Har 1" ringar i samma höjd också. 34mm är dock bara att glömma. * Belyst riktmedel. Känns inte alls som ett måste längre. Visst det är bra att ha, men inte ett måste på något vis då jag har Doctersiktet för de mörkare timmarna. Väljer jag bort belysningen så kommer jag ner en hel del i pris och för 14 - 15 000kr får jag ett bra sikte och för runt 26 - 27 000kr så har jag nytt sikte till 8x57an också, men då blir det 1,5-6 eller 1,1-4 med belysning. Man blir ju bara yr av allt tänkande MVH Jocke
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Det är alltså ett sprojlans nytt sikte som ska handlas? Det stämmer. Sedan om det blir ett eller två funderar jag fortfarande över. Hade varit smutt med en 1,5-6 på 8x57an som komplement till 8x56an. Det siktet jag har för drevjakt just nu är en fast 1,5x weaver, vilket känns sådär just nu
Publicerat November 11, 201114 yr Det stämmer. Sedan om det blir ett eller två funderar jag fortfarande över. Hade varit smutt med en 1,5-6 på 8x57an som komplement till 8x56an. Det siktet jag har för drevjakt just nu är en fast 1,5x weaver, vilket känns sådär just nu Vad tror du om en beg Leupold 1-4x20 som komplement istället? Det skulle minska kostnaden utan att tumma på användbarheten vid drev. Vakglugg har du ju.