Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

INDIANJAKT PÅ TJÄDER MED STUDSARE - HUR GÅR DET TILL?

Featured Replies

Publicerat

Jag hör då och då talas om "gammgubbar" som under laglig jakttid på barmark under hösten och med goda framgångar indianjagar tjäder med kulgevär och skjuter tjädern när den sitter på marken.

Tyvärr har det aldrig lyckats mig att få höra någon detaljerad beskriving på hur dom går till väga för att lyckas med den här jakten.

Jag vänder mig därför till forumet och undrar om det finns någon här som känner hemligheterna med den här typen av tjäderjakt?

Publicerat

Man måste veta var tjädern håller till och när, man måste vara duktig på att smyga, och man måste ha ett rejält tålamod.

Hur spännande som helst är det i alla fall, en klar favorit. ^_^

Publicerat

Byt ut bågen mot en studsare - där har du svaret!!! :D

Publicerat

Goda framgångar vete tusan om man kan ha med den jakten längre.

Publicerat

Att skjuta tjäder på backen med kula är en riktigt svår jakt om det inte görs längs vägar då är den lika effektiv som osmaklig :angry:

Ett bättre sätt är att bedriva toppjakt till fots innan snön kommer fungerar mycket bra på orre lite sämre på tjäder men inte helt hopplöst att smyga efter en stött tjäder för att försöka återfinna den i trädet.

Som försök att svara på frågan så gäller det att smyga försiktigt fram där man vet att det finns tjäder, finner du färska fjädrar och skit finns fågeln ofta i närheten.

Det är riktigt svårt att få se fågeln på marken så för att lyckas måste man vara mycket uppmärksam och låta lagom mycket när du går så att fågeln väljer att springa undan.

Publicerat

Smygningen ska du också ta försiktigt, ta 10-15 steg och stanna sedan i ett par minuter. Oftast ser du tjädern då den oroligt börjar gå omkring lite och då har du några sekunder på dig att skjuta innan den lyfter.

Särkilt effektivt är det inte, du skjuter mer fågel på toppjakt eller om du går och stöter med hagel.

Publicerat
  • Författare

Smygningen ska du också ta försiktigt, ta 10-15 steg och stanna sedan i ett par minuter. Oftast ser du tjädern då den oroligt börjar gå omkring lite och då har du några sekunder på dig att skjuta innan den lyfter.

Som jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som du praktiserat tjäderjakt på det här sättet - eller tolkar jag dig fel ?

När man går 10-15 steg och sen stannar och spanar i två minuter lär det gå mycket sakta framåt. Förmodligen går man fram på det sättet då man är på platser där man vet att fågeln brukar finnas. God lokalkännedom lär ha stor betydelse. Sen är det förmodligen också en fördel att jaga på relativt öppna marker - eller???

Publicerat

Som jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som du praktiserat tjäderjakt på det här sättet - eller tolkar jag dig fel ?

När man går 10-15 steg och sen stannar och spanar i två minuter lär det gå mycket sakta framåt. Förmodligen går man fram på det sättet då man är på platser där man vet att fågeln brukar finnas. God lokalkännedom lär ha stor betydelse. Sen är det förmodligen också en fördel att jaga på relativt öppna marker - eller???

Nja, jag har jagat på det viset men tröttnade och skaffade en kombi :P

God lokalkännedom är ett måste, känner man inte sina fåglar så skjuter man inga. Öppen terräng tror jag inte är till fördel för jägaren då fågeln ser mycket bättre än dig och i öppen terräng har den stor chans att upptäcka dig. Välkamouflerad och tyst i halvöppen terräng är nog bästa strategin.

Smygtekniken används i dom områden där du tror dig finna tjädern ja, på min mark var det då jag lämnade bilen. Att du ska smyga dig fram korta sträckor och sedan sitta tyst och stilla är för att du ska hinna se fågeln innan du stöter den, därför är två min nästan kortaste tiden du ska sitta du kan mycket väl också variera, t ex gå 10 steg, sitt 2 min, gå 15 steg, sitt 2 min, gå 15 steg, sitt 10 min osv.

Av egen erfarenhet så tycker jag du ska rör dig i hyffsat tät terräng mellan små gläntor och börja i gryningen, utgå ifrån vägar där det brukar sitta tjäder (dvs jaga från vägen in i skogen, inte på vägen) dom går oftast ifrån vägen under morgonen och då är dom lite mer rörliga än på eftermiddagen.

Publicerat
  • Författare

Nja, jag har jagat på det viset men tröttnade och skaffade en kombi :P

God lokalkännedom är ett måste, känner man inte sina fåglar så skjuter man inga. Öppen terräng tror jag inte är till fördel för jägaren då fågeln ser mycket bättre än dig och i öppen terräng har den stor chans att upptäcka dig. Välkamouflerad och tyst i halvöppen terräng är nog bästa strategin.

Smygtekniken används i dom områden där du tror dig finna tjädern ja, på min mark var det då jag lämnade bilen. Att du ska smyga dig fram korta sträckor och sedan sitta tyst och stilla är för att du ska hinna se fågeln innan du stöter den, därför är två min nästan kortaste tiden du ska sitta du kan mycket väl också variera, t ex gå 10 steg, sitt 2 min, gå 15 steg, sitt 2 min, gå 15 steg, sitt 10 min osv.

Av egen erfarenhet så tycker jag du ska rör dig i hyffsat tät terräng mellan små gläntor och börja i gryningen, utgå ifrån vägar där det brukar sitta tjäder (dvs jaga från vägen in i skogen, inte på vägen) dom går oftast ifrån vägen under morgonen och då är dom lite mer rörliga än på eftermiddagen.

Just det...den här jakten blir då nån sorts "rörlig passjakt" om jag förstår rätt :blink:

Publicerat

Jag hör då och då talas om "gammgubbar" som under laglig jakttid på barmark under hösten och med goda framgångar indianjagar tjäder med kulgevär och skjuter tjädern när den sitter på marken.

Tyvärr har det aldrig lyckats mig att få höra någon detaljerad beskriving på hur dom går till väga för att lyckas med den här jakten.

Jag vänder mig därför till forumet och undrar om det finns någon här som känner hemligheterna med den här typen av tjäderjakt?

Hejsan !

Min "läromästare" är min farbror som inte kan jaga numera pga hälsoskäl. Han bedrev en jakt just på tjäder genom att helt enkelt promenera i skogen och stöta dem då de satt på backen, sen då de flög iväg stod han stilla o lyssnade riktigt noga åt vilket håll de flög. Därefter började han sin jakt genom att försiktigt ta sig fram i terrängen och i träden spana på den stötta tjädern. Denna form av jakt bedrev han under senhöstarna då just skosfågeln (tjäder / orre) har en klar tendens att träa då man stött dem. Han bedrev denna jakt framgångsrikt.

MVH: Tjäder

Publicerat

Skjutit mycket tjäder på yppfylyg på detta sätt!

Gått till så att jag smygit kring myrkanter där jag vet att tjäder håller till sen skjutit på uppflyg !! funger bra hellst vid kraftig blåst,,

Sen skjuter jag med hagel har kombigevär

Publicerat

Ähh! Det är bara att stövla runt i skogen och ha ögonen öppna. Det viktiga är att vara uppmärksam. Travar du på så sitter fågeln ofta still. Det är när du stannarupp som den blir orolig och flyger, detta oavsett om dom sitter på marken eller i träd. När du fått syn på fågeln så fortsätter du bara att gå till en lämplig plats att ta skottet från. Stanna gärna när du har en gran eller någon mellan dig och fågeln.

Naturligtvis så kan du inte gå för nära fågeln, men låt säga att du ser den på 50-100m avstånd. Gå då inte rakt mot den utan skyl, färdas hellre i sida eller snett bort från den.

Grovt räknat har jag skjutit 30-50 orrar och tjädrar på detta vis. Både i träd och på mark, mest i träd då dom är lättare att upptäcka där. Lika många till som hunden skrämt upp och jag noterat var dom träat för att gå på, alt att dom träat intill mig. Iof några på uppflog när jag varit ute med stövaren....

Har gett upp att försöka smyga på dom..... Man kastar bara bort massor av tid. Om man stövlar runt så lär du skrämma iväg 5-10 fåglar mellan varje du skjuter men totalt sett får du fler skottchanser ändå. Smyga runt i timmar för att sedan se fågeln flyga iväg slösar bara bort tid som du kan använda till att se 5-10 och fler andra.....

Värt att veta är också att det inte är ovanligt att tjädern sitter i brösthöjd i lite tätare skog, på tex en omkullfallen trädstam eller liknade.

Orre som du upptäcker i träd, där kan du alltid räkna med att det finns fler. ALLTID någon som du inte ser, sitter i ett träd närmare dig. Så smyger du på den du ser så kommer den du inte ser, att lätta och dra med resten av flocken. Så när du ser orre i träden så leta efter den som sitter närmast dig och inte den som sitter bäst till. Inte ovanligt att den sitter nära stammen eller halvvägs ut på en gren en bit ner i kronan.