Publicerat November 10, 201114 yr Har en är nybliven jägare och tänkte skaffa mig en hund nu. vet en kille som en tjt/gråhund som han tänker para med en wachtel, och en anna som har en gråwachtel som han vill para med en renrasig wachtel. Jag tycker dessa blandningar låter intressanta och undrar viklen ni tycker är bäst? en 25% tjt, 25% gråhund och 50% wachtel? http://www.jaktsidan.se/ipb/public/style_emoticons/default/blush.gif eller en 25% gråhund och 75% wachtel? http://www.jaktsidan.se/ipb/public/style_emoticons/default/blush.gif eller om ni har andra förslag? Kommer jaga gris och hjort, en och annan älg också.
Publicerat November 10, 201114 yr Hmmm.. svårt val. jagar bägge föreldrarna bra så spelar nog inte raserna nån roll, de är ju som sakt upp till individerna hur dom blir i regel. då bägge kan vara intresanta korsningar
Publicerat November 10, 201114 yr Om du ska köpa en korsning så köp en som är 50/50 sen om det är wachtel/grå eller wachtel/tysk är nog mindre av vikt men jag tycker mej ha sett att det oftast är just 50/50 blandnigarna som funkar bäst
Publicerat November 10, 201114 yr Författare wachtel/gråwachtel eller 75% wachtel och 25% någon form av spets, laika, jämte tror jag kan fungera ganska bra. men en grå/tjt/wachtel är jag mer osäker på även om det låter yber intressantm, men vill gärna veta mer om den om någon har jagat med en sån? jag vill ju ha en hund som ställer, eller iaf som skäller på stilla stående vilt och en som driver med skall. Samtidigt som den inte ska vara allt för snabb så viltet kommer i panikfart. En sådan hund är nog väldigt svårt att få tag på, men just därför jag hoppades att 75 wachtel och 25 jämte,Grå eller Laika skulle funka ganska bra?
Publicerat November 11, 201114 yr Om du ska köpa en korsning så köp en som är 50/50 sen om det är wachtel/grå eller wachtel/tysk är nog mindre av vikt men jag tycker mej ha sett att det oftast är just 50/50 blandnigarna som funkar bäst Håller med Suna, håll föräldradjuren rena. Gråwachtel är en ganska säker korsning rent jaktligt, betydligt fler renrasiga och jaktsvala hundar än just den blandningen procentuellt. Sen är researchen på föräldrarna naturligtvis viktig ändå. Med facit i hann har min GW blivit nästan precis som jag hoppats, skaplig ståndhund iaf på gris, drev i löpa och ca 30-45 minuter jakt oavsett vilt. Ju mer Wachtel du plockar i desto mer problem med rådjur/dovhjort om det nu är ett problem för dig.
Publicerat November 11, 201114 yr Ju mer Wachtel du plockar i desto mer problem Håller med till fullo. Tråkigt men sant, dom bästa hundarna går sällan till blandrasavel.
Publicerat November 14, 201114 yr Att bland TJT & wachtel tycker jag enbart låter dumt, dem jagar ju på någorlunda samma vis . Om du däremot blandar TJT eller wachtel med spets förstår vad du är ute efter.
Publicerat November 14, 201114 yr hejsan andersson förlåt att jag är tråkig MEN.. köp en renrasig hund med välmeriterade föräldrar istället ! att korsa olika raser är att spela på dålig roulette.. tror du att de bra eller dåliga egenskaperna förs vidare?? vem vet?? hmmm?? vissa egenskaper visar sig inte förrän 2a eller 6e generationen...? vänligen nils
Publicerat November 14, 201114 yr Författare hejsan andersson förlåt att jag är tråkig MEN.. köp en renrasig hund med välmeriterade föräldrar istället ! att korsa olika raser är att spela på dålig roulette.. tror du att de bra eller dåliga egenskaperna förs vidare?? vem vet?? hmmm?? vissa egenskaper visar sig inte förrän 2a eller 6e generationen...? vänligen nils Jag förstår mycket väl vad du menar Men vill helst ha en hund som både kan driva och ställa djur, och då framförallt vildsvin. Sedan är storleken en fråga för mig, har kollar mycke på grå/jämthund men tycker att dom är lite stora, därför skulle en mellan stor hund vara optimal, men finns det någon sådan med dom driv/ståbd egenskaperna?
Publicerat Februari 9, 201214 yr Håller med till 1000%. Let efter en hundras som passar det du söker, en hund till "all jakt" är nästan omöjligt.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Har lagt mig i mer en än en gång i detta ämne, ni som är emot wachtel/spets blandningarna eller blandraser. Ni som påstår att det är ett lotto.... Ni snackar en massa skit!!! Punkt slut. Men på en del håller jag med er, kollar upp hur föräldra djuren jagar och gärna ett steg tillbaka så är det precis samma förutsättningar som en renrasig. Jag har många års erfarenhet av hundjakt och har träffat riktigt många hundar och hundförare och det är väldigt sällan att Wachtel/spets blandningar inte är tongivande på jakterna. Ska ni fortsätta klanka ner på blandras aveln så skulle jag verkligen uppskatta att ni la upp något mer svart på vitt ang detta mer än bara era egna funderingar.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Har lagt mig i mer en än en gång i detta ämne, ni som är emot wachtel/spets blandningarna eller blandraser. Ni som påstår att det är ett lotto.... Ni snackar en massa skit!!! Punkt slut. Men på en del håller jag med er, kollar upp hur föräldra djuren jagar och gärna ett steg tillbaka så är det precis samma förutsättningar som en renrasig. Jag har många års erfarenhet av hundjakt och har träffat riktigt många hundar och hundförare och det är väldigt sällan att Wachtel/spets blandningar inte är tongivande på jakterna. Ska ni fortsätta klanka ner på blandras aveln så skulle jag verkligen uppskatta att ni la upp något mer svart på vitt ang detta mer än bara era egna funderingar. Sällan jag skriver + 1, men just här känns det precis så. Sen behövs det bra rena föräldradjur givet då det är en förutsättning för bra bastarder. Men låt andra treva och dömma, jag skiter faktiskt i vilket så länge jag är nöjd med mina.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Vad gäller blandras aveln så bottnar väl en hel del kritik i att det kan vara svårt att följa upp en hund pga bristfälliga stamtavlor osv pga lägenhetsavel, linjeavel och oseriösa hundägare. (detta är en fördel med renrasiga hundar registrerade i SKK) MEN, bara för att en hund är renrasig och reggad i SKK finns inga som helst garantier för att den skulle vara bättre på att jaga eller vara genetiskt sundare! Jag har inte stor erfarenhet av blandraser men jag har jagat med flera wachtel/laika korsningar och det är verkligen hundar som talar FÖR blandraser i mina ögon! Nu har man nog varit noga när dessa hundarna avlades men som hund har den många breda egenskaper och är synnerligen trevlig att både jaga och umgås med. Hade jag inte haft mina spaniels så hade en wachtel/laika nog varit en het kandidat som hund hos mig. Här nere i skåne verkar just blandraser vara vanligare än renrasiga pga skillnaderna i flora och fauna och bedriver man lika seriös avel med blandraser som med renrasiga så varför skall man få en sämre hund i slutändan? Att man sedan fortsätter och avla på blandraser och får en kanske mer odefinierbar ras i slutändan är en risk men är det inte just så som våra olika raser har uppstått? Avlar man inte hundar i enbart ekonomiskt syfte utan i syfte för att få fram bra jakthundar för olika scenarios så kan det inte vara fel. Nu råkar jag ha jagat ett flertal gånger med Boarhunter123's hundar och de negativa åsikter jag hade om blandraser innan är nu helt omvända!
Publicerat Februari 9, 201214 yr Man måste givetvis va noga i valet av föräldradjur oavsett om det är blandras eller renrasig. Jag har väl inte jagat med så många bladisar, är väl en 4-5 eller så men än är det bara en som jag ansett va nått o ha. Men det finns minst lika många kassa renrasiga... Problemet med dåliga blandisar kommer av att det gått o sälja vad som helst med "grishundar" i annonsen, i princip va fan som helst kan blandas och säljas som grishundar till hugade spekulanter.. va man nu har under köskbordet eller grannens byracka osv. Det har minskat lite bland "grishunds"annonserna som väl är. En lustig grej jag reagerat på... Många anser att Wachteln är kass som grishund. Ändå är det nästan alltid wachtel inblandad i korsningarna ?? Kan nån förklara ?? Sen så med blandningarna där tanken är en hund som driver med skall och ställer. Man kan givetvis få både och i samma hund men oxå en stigande/fallande skala uppåt eller neråt såväl som att den inte gör nått av det... Jag är inte emot blandavel på bra hundar men det finns oxå massa skit där med såväl som det finns gissningsvis lika mycket skit i renrasavel... Största problemet med renrasaveln är för dåliga avelskrav och "älsklingsavel". Inser att jag nog velar lite i mitt inlägg... funderar till o med själv på att ta en plott/spetskorsning kull.. Fast då riskerar jag kanske o få en hund som ryggar för vatten och bryter för tidigt i mina ögon... Inte lätt dehär...
Publicerat Februari 10, 201214 yr Man måste givetvis va noga i valet av föräldradjur oavsett om det är blandras eller renrasig. Jag har väl inte jagat med så många bladisar, är väl en 4-5 eller så men än är det bara en som jag ansett va nått o ha. Men det finns minst lika många kassa renrasiga... Problemet med dåliga blandisar kommer av att det gått o sälja vad som helst med "grishundar" i annonsen, i princip va fan som helst kan blandas och säljas som grishundar till hugade spekulanter.. va man nu har under köskbordet eller grannens byracka osv. Det har minskat lite bland "grishunds"annonserna som väl är. En lustig grej jag reagerat på... Många anser att Wachteln är kass som grishund. Ändå är det nästan alltid wachtel inblandad i korsningarna ?? Kan nån förklara ?? Sen så med blandningarna där tanken är en hund som driver med skall och ställer. Man kan givetvis få både och i samma hund men oxå en stigande/fallande skala uppåt eller neråt såväl som att den inte gör nått av det... Jag är inte emot blandavel på bra hundar men det finns oxå massa skit där med såväl som det finns gissningsvis lika mycket skit i renrasavel... Största problemet med renrasaveln är för dåliga avelskrav och "älsklingsavel". Inser att jag nog velar lite i mitt inlägg... funderar till o med själv på att ta en plott/spetskorsning kull.. Fast då riskerar jag kanske o få en hund som ryggar för vatten och bryter för tidigt i mina ögon... Inte lätt dehär... Tillhör inte dem som sågar Wachteln som grishund, har jagat med många i tyskland som till fullo gör spetsar överflödiga, har själv haft en som varit rätt ok på gris även om han inte värst ståndare egentligen, men riktigt bra dådkraft då han satte fart på allt oavsett hur många och var dom tröck. "Våra" Wachtlar har emellertid begränsningar (även om undantag finns) och det är framförallt uthålligheten jag tänker på. För att en grishund skall bli effektiv på våra skogsmarker är det tre saker den måste ha. 1. Uthållighet, förföljande/drev/ståndtider på minst en timme återkommande. Detta är ju lite beroende på hur markerna ser ut. 2. Drevskall i löpan, en förvarnad passkytt är en alert passkytt. Passkytte på gris är svårt, tror inte mer än var 3-4 skottchans hemma utnyttjas med lossat skott för min GW. För min spets ännu mer sällan, så skallet är väldigt viktigt. 3. Dådkraft, en bra GW jagar via generna väldigt aktivt på grisen. Även om den skäller i förflyttningarna måste den hantera ståndarbetet bättre än en typisk Wachtel. Skallet stressar älg men inte gris på samma sätt enligt mina erfarenheter. Jag menar att Wachteln och gråhunden är lämpligast att blanda, samma storlek. En jämthund eller laika ger ofta onödigt högbenta individer. Jagar man i mindre områden kanske laikan är att föredra då den är mindre uthållig än gråhunden oftast. Tror kanske inte att en GW är jättemycket svårare att få RR än en spets, skillnaden är ju att det hörs när en GW fuskar. Plott/gråhund torde ge intressant avkomma då bägge är bra på spår. Men visst, en korsning är en korsning och hur utfallet blir vet man ju aldrig. Utan skall i löpan faller konceptet med GW.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jag håller spets/wachtel blandningarna för något som jag inte skulle vara utan.. min erfarenhet säger att har du bara bra föräldradjur så är det ingen större chansning än att avla på renrasigt.. Snarare tvärt om får jag känsla av.. men det kan bero på att väldigt hög andel av dessa spetswachtlar slår det mesta i allroundhundar.. dom har en väldigt hög lägsta nivå.. Att få dom RR är inte så svårt men kräver då gris/älg och grävlingmarker utöver det vanliga.. Att få hundar att jaga gris handlar mestadels om injagning och prägling.. du kan få de flesta hundar att jaga gris på ett eller annat sätt..bara dom får tillräckligt med träning.. en del jagar från första släpp medans andra är livrädda dom första två åren men jagar som fan från tredje och frammåt.. Ju mer du jagar med hunden desto bättre blir den..
Publicerat Februari 12, 201214 yr För att skruva till det hela lite mer så är jag nyfiken på om det blir nån skillnad beroende på om tiken är spets eller wachtel?
Publicerat Februari 12, 201214 yr Jag håller spets/wachtel blandningarna för något som jag inte skulle vara utan.. min erfarenhet säger att har du bara bra föräldradjur så är det ingen större chansning än att avla på renrasigt.. Snarare tvärt om får jag känsla av.. men det kan bero på att väldigt hög andel av dessa spetswachtlar slår det mesta i allroundhundar.. dom har en väldigt hög lägsta nivå.. Att få dom RR är inte så svårt men kräver då gris/älg och grävlingmarker utöver det vanliga.. Att få hundar att jaga gris handlar mestadels om injagning och prägling.. du kan få de flesta hundar att jaga gris på ett eller annat sätt..bara dom får tillräckligt med träning.. en del jagar från första släpp medans andra är livrädda dom första två åren men jagar som fan från tredje och frammåt.. Ju mer du jagar med hunden desto bättre blir den.. Håller fulkomligt med Jensa angående in jagning av vildsvins hundar! Man skall inte tro det är ett "färdigt paket" när man köper en valp. Det krävs mycket tid i skogen och träning för att få fram en "topp hund". Vist, bra ämnen bör man ha men sedan är det mycket jobb. Sedan som Jensa också skriver om, hundar är indevider och behöver olika sätt och tid att nå till målet. Det här kan man säga gäller all utbilning av hundar, viltspår, apportering osv. Varför får en del altid fram "topp hundar".......? Mvh Thomas
Publicerat Februari 12, 201214 yr Alpländaren är en kandidat om du vill ha en renrasig hund som både driver och ställer.Den är lite mindre än wacteln,mankhöjd 38-40.
Publicerat April 8, 201214 yr Jag har köpt en korsning från jensa. Och ja tycker det funkar bra i skogen och hemma han e trevlig social och ganska lättlärd, men det e min första huns så ja e ingen expert, Texas som han heter började jaga ordenligt sent förra sesongen men ställde gris 3-4 gånger varav en riktigt bra, inget skjutit för honom en men de kommer ju, Han tar ju upp rå i brist på annat i marken å driver väl hårt så ja har försökt få honom till att ge upp de men misslyckats, älg har han drivit men fick inte riktigt stopp på den, Jagar med lite folk som har dömt ut honom på grund av att han e blandras men dom flesta ändrade sig i slutet av sesongen då dom tyckte han karta på sig lite å vart tuffare i skogen. Fin familjehund e han med har 2 småbarn hemma som han kan leka med om han känner för det. Är riktigt nöjd med min blandras iaf, men som sagt är ju min första hund så.
Publicerat April 17, 201214 yr Kom på att jag jagade med 2st karelar/Plott korsning i vintras riktigt bra hundar. bra drag på gris..