Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakt,

Featured Replies

Publicerat

Kan inget om grisjakt,jaktmetoder,, men har läst en del på forumen o märkt att det är en del skadeskjutningar på gris,

Hittade detta klipp på grannforumet där det var under jaktetik! går jakten till så här då är det inte konstigt att det blir eftersök!

/peter

Publicerat

Men WTF? :angry:

Tyckte att du precis moraliserade i en vargtråd vad man skall dryfta här och inte. Var åtminståne konsekvent!

Beteendet är skit och dessutom utstuderat i detta fall vilket gör det än värre. Finns ingen normal människa som bedriver jakt på det viset, det tror jag du fattar egentligen.

Publicerat

Kan inget om grisjakt,jaktmetoder,, men har läst en del på forumen o märkt att det är en del skadeskjutningar på gris,

Hittade detta klipp på grannforumet där det var under jaktetik! går jakten till så här då är det inte konstigt att det blir eftersök!

/peter

Peter,

ärligt, vad tror du själv. gör man så här?

Publicerat

Finns mycket idiotier. Nu är ju detta visserligen i USA och till viss del har de ju större problem med svinen, inte för att rättfärdiga idiotskott.

I vilket fall som, så är det ju toppenbra att skjuta två stora suggor så att alla smågyltor kan brunsta och föröka sig. Jänkarna tänker ju inte direkt så mycket i de banorna.

Jämtland, det förekommer titt som tätt djur som skjuts som är skadeskjutna sedan tidigare och frekvensen har väl ökat i takt med att vildsvinsjakten blivit alltmer populär. Sedan har alla inte tillgång till en kanonhund som NS's Blackie. Vissa kanske inte har tillgång till hund alls, dessa har dessutom svårt att förstå vad lagen säger om eftersök och ta till sig det, tyvärr.

Det som är skönt att veta är att de jägarna är i en minoritet och jag vet att de jag jagar med tar sitt ansvar.

Publicerat
  • Författare

ooopps fick lite smisk på forumet! jag har frågat förut på forumet då det skrivs mycket på forumet om eftersök på gris! varför är det just gris-

Det är så mycket skadesjutning på, o just detta med åtel jakten!om det är flera grisar på en åtel man sitter i mörker borde risken öka?

Karl.Ö att som på klippet skjuta är inte försvarsbart givetvis!

att sitta i mörker o skjuta på gris på åtel när det är flera grisar! kan ju det som hände med dom 2 första grisarna i klippet hända?

Tycker det måste vara svårt när det är flera grisar i en grupp o försöka sätta ett säkert skott utan att träffa andra grisar, risken för skadskjutning-

Bör öka eller hur?

Publicerat
  • Författare

Finns mycket idiotier. Nu är ju detta visserligen i USA och till viss del har de ju större problem med svinen, inte för att rättfärdiga idiotskott.

I vilket fall som, så är det ju toppenbra att skjuta två stora suggor så att alla smågyltor kan brunsta och föröka sig. Jänkarna tänker ju inte direkt så mycket i de banorna.

Jämtland, det förekommer titt som tätt djur som skjuts som är skadeskjutna sedan tidigare och frekvensen har väl ökat i takt med att vildsvinsjakten blivit alltmer populär. Sedan har alla inte tillgång till en kanonhund som NS's Blackie. Vissa kanske inte har tillgång till hund alls, dessa har dessutom svårt att förstå vad lagen säger om eftersök och ta till sig det, tyvärr.

Det som är skönt att veta är att de jägarna är i en minoritet och jag vet att de jag jagar med tar sitt ansvar.

okej men är det åteljakten eller jakten med hund som orsakar mer eftersök eller är det likvärdigt?

Publicerat

ooopps fick lite smisk på forumet! jag har frågat förut på forumet då det skrivs mycket på forumet om eftersök på gris! varför är det just gris-

Det är så mycket skadesjutning på, o just detta med åtel jakten!om det är flera grisar på en åtel man sitter i mörker borde risken öka?

att sitta i mörker o skjuta på gris på åtel när det är flera grisar! kan ju det som hände med dom 2 första grisarna i klippet hända?

Tycker det måste vara svårt när det är flera grisar i en grupp o försöka sätta ett säkert skott utan att träffa andra grisar, risken för skadskjutning-

Bör öka eller hur?

Tar mig friheten att svara i kalles ställe, eller åtminstone på frågan ställd till honom.

Man skjuter inte om man inte är säker på att det inte är gris bakom. Det är ju bla därför som det nu mera är tillåtet med belysning på åtlarna. Det är helt enkelt svårt att se i mörker o svarta grisar.

//

Publicerat
  • Författare

Men WTF? :angry:

Tyckte att du precis moraliserade i en vargtråd vad man skall dryfta här och inte. Var åtminståne konsekvent!

Beteendet är skit och dessutom utstuderat i detta fall vilket gör det än värre. Finns ingen normal människa som bedriver jakt på det viset, det tror jag du fattar egentligen.

Står fullständigt för det jag skrev gällande varg! moralisera nä det är min åsikt som jag skrev! vart du ledsen i lilla ögat? <_<

Att som det görs på klippet är inte är okej det förstår jag, vet inte vad jag skrev som gorde dig ledsen i ögat eller så tolkar-

Du det jag skrev efter eget tycke!

Vill stora du :wacko: skriva vad du gör när du möter en varg i skogen så gör det dåå!!

Publicerat

Exakt vad är du ute efter med denna tråd?

Jag ser den som rent provokativ, förstår inte syftet med den. Ställer mej lite frågande till dina inlägg då du inleder med att du saknar erfarenhet av jakten och sen kryddar du med en massa åsikter om skadskjutningar osv.

Du bör med viss delikatess förklara detta om tråden ska få vara kvar över huvudtaget.

Rikard Admin.

Publicerat
  • Författare

Tar mig friheten att svara i kalles ställe, eller åtminstone på frågan ställd till honom.

Man skjuter inte om man inte är säker på att det inte är gris bakom. Det är ju bla därför som det nu mera är tillåtet med belysning på åtlarna. Det är helt enkelt svårt att se i mörker o svarta grisar.

//

okej så man får använda belysning det är ju bra!

Publicerat

Bör öka eller hur?

klart att risken ökar, det finns ju fler frihetsgrader i jakten. det är nog där omdömet brister för vissa isåfall. jag själv förespråkar digitala modellen, det ska vara en etta på att man vet att man skjuter helt rätt annars blir det nolla.

det har ju hänt och har skrivits öppet här på forumet att det har drabbat vissa här, för att varna andra. för det har varit just det, det känns som om personen riktigt tappat respekten för sig själv som skytt har jag fått det berättat.

det är därför man får ha belysning både på åteln och med LST:s godkännande, på bössan. så rätt hanterat skall läget vara betydligt mindre vådligt än det du med rätta reagerar på.

Publicerat
  • Författare

Exakt vad är du ute efter med denna tråd?

Jag ser den som rent provokativ, förstår inte syftet med den. Ställer mej lite frågande till dina inlägg då du inleder med att du saknar erfarenhet av jakten och sen kryddar du med en massa åsikter om skadskjutningar osv.

Du bör med viss delikatess förklara detta om tråden ska få vara kvar över huvudtaget.

Rikard Admin.

kryddar du med en massa åsikter om skadskjutningar osv. Gör jag ? försöker skaffa mej en bild av åteljakten! några har svarat hur det-

går till! börjar få en bild av hur åteljakten fungerar! skriv vad det är för åsikter jag har har ang. eftersök? som är provokativ..

Skall bli intresant att läsa vad dessa provokativa..åsikter är

//peter

Publicerat
  • Författare

okej jo även på mina breddgrader har det börjat bli mer intresse för åteljakten på gris har några bekanta som bokat tror dom-

Får betala för sittning eller om det är grupp pris med boende!

Publicerat

Tja.. det skadskjuts på allt vilt.

Rörligt mål är svårare än om det står still det vet vi alla.

Filmsnutten har inget med vår jakt o göra.

Jag hoppas att folk numera har fattat att skjuta bort "ledarsuggor" ger mer gris eftersom samtliga gyltor blir betäckata i för tidig ålder.

Vågar nästan lova att samtliga jägare här i landet gör allt för att undvika att få sekundärträff i andra djur än det man siktar på.

Belysning på åtel är numera som sagt tillåten och underlättar hur mycket som helst.

Ser faktiskt ingen som helts koppling till vår åteljakt...

Publicerat

kryddar du med en massa åsikter om skadskjutningar osv. Gör jag ? försöker skaffa mej en bild av åteljakten! några har svarat hur det-

går till! börjar få en bild av hur åteljakten fungerar! skriv vad det är för åsikter jag har har ang. eftersök? som är provokativ..

Skall bli intresant att läsa vad dessa provokativa..åsikter är

//peter

Det finns spaltmeter på forumet om hur du jagar vid åtel och vad som är tillåtet där. Skuris har redan sagt att det är tillåtet med lampor som underlättar jakten och risken för skadeskjutning - felskjutning och att grisar står bakom elimineras vesäntligt.

De som fortfarande jagar skuggor och förlitar sig på bra kikare och en måne som aldrig lyser upp tillräckligt, bör nog tänka om mer än en gång innan de beger sig ut.

Angående skadeskjutning åtel - kontra drevjakt bör det sistnämnda överväga stort, tack vare att belysning blev tillåtet! Åtminstone för de som har anammat detta...

Provokativa åsikter och annat dravel lämnar jag över till någon annan! <_<

Publicerat

Vi kan byta en gris mot en älg :)

Jag jagar utan åtelbelysning med bra tub och ibland hjälp av måne.

Lägger ut spån och och halm, funkar för mig ypperligt.

Vid drevjakter må risken för skadeskjutning vara större dock kan det vara vanskligt med bla vinklar när det är mörkt. Jag ser faktiskt inte så stor hjälp med åtelbelysning om man valt en bra plats. Är det en mörk håla så kan jag köpa det. Tycker att åtelbelysningen ofta bländar och begränsar min sikt "bakom" det skjutbara djuret, gillar det helt enkelt inte. Är jag inte säker på ett bra skott så kan jag alltid observera, lyfta på hatten och åka hem till sängen istället för att harva med en skjuten gris. Kan tillägga att jag sett och suttit vid en del belysta åtlar.

En annan orsak till att det är så mycket eftersök kan ju bero på att grisen går en bit även efter bra träff, den är hårdskjuten och ett vilt som är relativt lättåtkomligt för de flesta med lite mark och vapen.

Jo, för att flika in. Det är inte alla i USA som jagar gris som på det klippet. Min morbror var väl ute på vallar sist och vad han berättar så jagar hans vänner ungefär på liknande sätt, med i jämförelse till oss relativt minimal utfodring.

Publicerat
  • Författare

Vid drevjakter må risken för skadeskjutning vara större dock kan det vara vanskligt med bla vinklar när det är mörkt. Jag ser faktiskt inte så stor hjälp med åtelbelysning om man valt en bra plats. Är det en mörk håla så kan jag köpa det. Tycker att åtelbelysningen ofta bländar och begränsar min sikt "bakom" det skjutbara djuret, gillar det helt enkelt inte. Är jag inte säker på ett bra skott så kan jag alltid observera, lyfta på hatten och åka hem till sängen istället för att harva med en skjuten gris. Kan tillägga att jag sett och suttit vid en del belysta åtlar.

En annan orsak till att det är så mycket eftersök kan ju bero på att grisen går en bit även efter bra träff, den är hårdskjuten och ett vilt som är relativt lättåtkomligt för de flesta med lite mark och vapen.

Jo, för att flika in. Det är inte alla i USA som jagar gris som på det klippet. Min morbror var väl ute på vallar sist och vad han berättar så jagar hans vänner ungefär på liknande sätt, med i jämförelse till oss relativt minimal utfodring.

Har för lite älgkött för ett byte mot gris tyvär ;)

Publicerat

Att bara lita på månsken, halmförsedda åtlar och en dyr kikare kan bli ödesdigert i längden. Jag har själv jagat på det viset innan belysningen var tillåtet och jag måste medge att det var tur många gånger när jag sköt..

Många tycker att belysning är ett steg i fel riktning och vill hellre åteljaga utan några hjälpmedel som helst. Visst går det alldeles utmärkt, men de dagarna som är optimala för den jakten är lätträknade och då menar jag under fullmåne och snö. Grisarna är svåra att könsbestämma även under bättre ljusförhållanden och det blir inte lättare när skymningen kommer smygande..

En del skall vara så fruktansvärt duktiga och säger sig inte ha några problem med ovanstående och kan med lätthet avgöra vilka grisar som är på åteln och t.o.m veta vad de väger, är födda osv... Tyvärr köper jag inte detta, eftersom jag har tillbringat alltför många timmar i skogen vid mina åtlar och vet hur svårt det är. Åtelkamerorna har blivit en räddare i nöden, som ger bättre information, bara vi studerar och lär oss från det bildmaterialet. När grisarna kommer fram vet vi oftast vilka de är.. I från detta har jag lagt upp min jakt och jag vet precis vilka grisar som rör sig i mitt område!

På tal om belysning gör många fel och har lampor alldeles bredvid åteln. Antingen sitter de ovanför åteln, eller vid sidan om! Tro mig, jag vet hur skuggorna från grisarna spelar en spratt och kan förvirra mer än de gör nytta. Efter mycket experimenterande med dylikt, kom jag fram till att ljuset skulle komma från så nära skjutluckan som möjligt. Eller rättare sagt i samma linje som du har till åteln från dina egna ögon. Nu är vi inne på farlig mark genast och belysningen får helst inte sitta så nära att den går att styra.. Men en fast förankrad belysning gäller och då kan den sitta var som helst.

Det ultimata är en belysning en bra bit bakom kojan, men så nära i samma linje som våra ögon. Först och främst skyggar grisarna mindre, när ljuset kommer längre ifrån och sen att vi inte ser skuggorna från grisarna.

Helst bör vi sitta något högt också, för att kunna se om det står grisar bakom den vi skjuter..

Jag använder en dimmer om det är någon som undrar! Och den vrider jag upp mycket sakta tills jag ser vad som finns på åteln..

Publicerat

Ahaa! Nu förstår jag varför vissa tjommar tycker 6,5x55 är för klent för vildsvin! :blink::angry:

Publicerat

Står fullständigt för det jag skrev gällande varg! moralisera nä det är min åsikt som jag skrev! vart du ledsen i lilla ögat? <_<

Att som det görs på klippet är inte är okej det förstår jag, vet inte vad jag skrev som gorde dig ledsen i ögat eller så tolkar-

Du det jag skrev efter eget tycke!

Vill stora du :wacko: skriva vad du gör när du möter en varg i skogen så gör det dåå!!

Det finns kurser i hur man hanterar kritik utan att landa på rygg i sandlådan. En viktig del i detta är att först sortera kritiken i sak och person. Jag regaerade på klippet mest. Men när jag såg vem som postat det med tillhörande frågeställning kände jag återigen den sötsura lukten av moraliserande troll, men jag hoppas att jag har fel.

Nej stora jag blev inte ledsen i ögat utan att nöjer mig med att konstatera att frågeställningen var korkad, precis som du gjorde i vargtråden.

Ha en trevlig kväll.

Publicerat

Var nu inte för hård mot Jämtland, alla kan vi trampa i klaveret.... :P:mellow:

Publicerat
  • Författare

Vart väl lite lack när det skrevs om moraliserande o mina Provokativa åsikter ? vissst jag kunde uttryckt mig på ett -

Bätttre sett! det var några som tog illa vid sig,, det var inte min avsikt ber om ursäkt för det..

Kändes som vissa tolkade det jag skrev på på¨ett felaktigt sätt eller så är det kanske jag som är kass i bland på-

Att yttrycka mig! kan visst ta kritik om det finns grund för det!..

Men skall försöka bättra mig på uttrycka mig!

//peter

Publicerat

Ok vi kan se det som att du har otur med dina forumleringar, konsekvensen är att du blir provokativ och jag delar MKJs tal om trollvarning förövrigt. Jag är dock berädd att acceptera att du har problem med forumleringarna.

Du borde ha backat redan när någon skrev att belysning var tillåten tycker jag.

En annan grej som jag tror kan röra till det för dej är att vi alla nog läser NS mfls beskrivningar av eftersök på just gris. Men vad säger det? Inte ett smack, skulle tro att NS, MKJ med många fler åker på eftersök där folk från helt andra jaktlag skjutit och grisen lämnat. Jag själv har haft samma beredskap när andra är ute och då blir det en del skriverier på forumet vilket inte per automatik är det samma som att det skammas gris till höger och vänster. Den omdömesgille vakjägaren ringer hund ganska snart efter att en påskjuten gris lämnat skottplatsen vilket då ger rätt många texter.

Dessutom är det som så att just NS är rätt aktiv att skriva om sina eftersök, både trafik och påskjutna, vilket som sagt kan ge ett intryck av många fulskjutningar.

Sen om man ska återknyta till din fråga så är min tro att gris påskjutna under hundjakt leder till fler eftersök än gris påskjutna på åtel. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det är i alla fall mina erfarenheter.

Mvh!

Publicerat

Heter det inte formuleringar, även om vi skriver på ett forum... Forumleringar!!! :D

Och sen har jag förbannat svårt att se åteljakten som skadeskjutningens nr. 1... Om bara de flesta gör som jag skrivit!!

Publicerat

Flyttar en del inlägg som hamnat fel hit: