Publicerat November 11, 201114 yr Min bössa verkar skjuta bäst med jaktmatch "Skandiums", och tänker använda skadiums ammo till toppjakten. Men det jag fundera på är: Har någon av er upplevt att skotten kan gå olika? tänker mest på att det är budget ammo. Är det samma kulbana som normas jaktmatch? Har hört att dom görs på samma ställe har precis samma krut mängd, dom är helt lika. Kan jag kolla på normas ballestik program och räkna ut hur kulan kommer gå?
Publicerat November 11, 201114 yr Skandium är bra, enligt min erfarenhet. Däremot så bör du oavsett vad du har för ammo alltid provskjuta på aktuella avstånd innan du jagar. Det finns allt för många faktorer som spelar in för att man ska kunna jaga på långa håll med hjälp av uppgifterna på ammoasken.
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Jo det förstår jag, men det är dom lika laddade som normas jaktmatch? Och kan dom jämföras?
Publicerat November 11, 201114 yr Jo det förstår jag, men det är dom lika laddade som normas jaktmatch? Och kan dom jämföras? hej, jämföra kan man alltid men det man ibland bör tänka på att dessa JM-laddningar är gjorda så de skall stämma överens med en tyngre jaktkula på normala jaktavstånd likt 80m. Ett litet tips är att testa dig fram lite vid olika temperaturer då krutmängden i dessa patroner inte är maxxad och heller inte tryckkurvan. Detta är en spekulation från min sida men temperaturen (låga) ute och kall pipa kan ha betydelse med denna ammon (mer än kanske en vrålladdad matchpatron) iom och för de ganska små träffytor som du har på toppfågel. du får prova och berätta om det.
Publicerat November 11, 201114 yr Jo det förstår jag, men det är dom lika laddade som normas jaktmatch? Och kan dom jämföras? Nej och de kan inte jämföras i betydelsen är de jämförbara med varandra, se nedan varför *Scandium enligt tillverkningsspec 8,0 grams helmantel. Utgångshastighet 800m/s *JM är en 7,8 grams kula med en Vo 0m 820 m/s "http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Helmantel/" Om man googlar runt lite finner man att kulan som laddas i Scandium inte är specad någonstans ( det är inte ens givet att det är Normas egen kula) och inte heller finner man några publicerade BC värden för den samma, sammantaget, nej det går inte att göra några jämförelser eller aproximeringar, det enda som duger är att fara ut o skjuta lite. /Christian
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Jag ska prov skjuta med kall bössa och fick varm ammo tänkte jag. får åka till grusgropen och prov skjuta på lite olika håll helt enkelt. tack för svaren
Publicerat November 11, 201114 yr Jag ska prov skjuta med kall bössa och fick varm ammo tänkte jag. får åka till grusgropen och prov skjuta på lite olika håll helt enkelt. tack för svaren låter som en toppenidé! glöm inte att återkomma med hur det gick!