Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 ammo till räv

Featured Replies

Publicerat

Hej ska nu börja locka räv och ska använda mig av en 222a och funderar på vilken kula man ska köra med då

för vill både ha en knall och fall verkan men också att inte man har halva räven utsprid över åker för det är några som har tingat nå skin och då vill man ju nästan ha det så helt som möjligt

Tack i förhand

Publicerat

40gr Sierra hp Varminter packar ihop dem på stället, den blir bara flis och pulver så det mesta stannar nog kvar i räven.

Publicerat

sierra varminter som sidelock skriver. 40gr kulan är brutal o har aldrig någonsin gett genomslag på räv för min del trots några sämre skott som kanske borde gett det.

hare och gås ger inte heller genomslag.

Publicerat
  • Författare

Jaha okej hördes ju som en bra kula vars finns den att köpa nån satans då??

och är det nån som har testat millforce varmint,n till 222??

Publicerat

http://www.vapenochskytte.se/

eller vapex borde oxå ha. billiga så de räcker o blir över att ha som övningskula o skjuta tills man är nöjd utan att man blir deppig pga plånboken försöker mörka en :lol:

kan tyvärr inte svara på fråga nr 2.

mvh

Publicerat
  • Författare

Okej men tack en då

Publicerat

Jaha okej hördes ju som en bra kula vars finns den att köpa nån satans då??

och är det nån som har testat millforce varmint,n till 222??

Det är 50gr Sierra Varminter i Millforce Varmint Line så den bör väl ge liknande effekt, laddar du själv ser jag dock ingen anledning alls att prova.

Har du frågor om 40gr kulan så fråga Turbo Hunter, han har mycket mer erfarenhet av den kulan då jag bara skjutit ett djur med den och 4-5st med samma kula i kal .30, resultatet är dock samma för oss båda.

Publicerat

Det är en del leveransproblem med Sierrakulor, ring och kolla innan du beställer. Jag har haft svårt att få tag på Sirrakulor sedan juni, fortfarande restat på Vapex. Vapenochskytte har inte heller hela sorimentet hemma. Ring först, oavsett var du ska beställa.

Publicerat
  • Författare

Okej tackar då vet ja

då får man kanske ta och göra det

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Är det nån som vet om hornady v-max finns till denna??

Publicerat

Är det nån som vet om hornady v-max finns till denna??

Osäker på om jag fattat frågan!

men V-max laddas av Norma i 222 om du vill testa det, jag har själv använt det och fått bra verkan med räv på stället.

Publicerat
  • Författare

Okej för att hornady har också en kula som heter v-max men det kanske är samma kula

Publicerat

Tjaba!

Jag har inte obegränsat med erfarenhet men jag har skjutit ett femtiotal rävar med .222 och det finns INGEN kula som lämnar ett helt skinn om Du skjuter på under 70 meter och med normala laddningar. Problemet är hastigheten som är väldigt hög i en 222:a om inte patronerna är nedladdade.

Jag har verkligen provat. Inte alla kulor på marknaden men alla typer.

Vill Du ha hela skinn med en 222:a och standardladdningar så är mina tips följande:

1. Skjut inte på för korta avstånd.(lite motsägelsefullt råd rent jaktetiskt, kan tyckas)

2. Använd antingen extrema varmintkulor(V-max, speer TNT o.liknande) eller helmantlat.

Fördelen med varmintpilarna är ju att räven blir i regel på stället nästan oavsett träff.

Mvh och lycka till!

Publicerat
  • Författare

Okej tackar för tipsen blir nog att fara ut och kolla

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej ska nu börja locka räv och ska använda mig av en 222a och funderar på vilken kula man ska köra med då

för vill både ha en knall och fall verkan men också att inte man har halva räven utsprid över åker för det är några som har tingat nå skin och då vill man ju nästan ha det så helt som möjligt

Tack i förhand

Hej

Gör det enkelt för dej, knala in i närmaste affär och köp normas 222 laddad med v-max

funkar hur bra som helst

skulle inte det finnas ta remington accutip varmint

Bägge är fabriksladdade och slipper handpeta.

dessa har funkat kanon för mej både i 222a och nuvarande 223

har passerat 50 st ny och fått 3 "söndeskjutna". detta pga jag träffat lågt, väldigtlågt

Lycka till

Publicerat

jag använder sierra varmint i 80 gr men då i 6,5. råkar de bli lite snett å lite långt bak brukar de bara bli ett stort hål av dom. skjuter man rak sida i bogen håller kulorna ihop bra även på kortare håll. blir allti genomskott för mig hur ja än beter mig men kanske gör mycke skillnad mellan 222 å 6,5.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej

Gör det enkelt för dej, knala in i närmaste affär och köp normas 222 laddad med v-max

funkar hur bra som helst

skulle inte det finnas ta remington accutip varmint

Bägge är fabriksladdade och slipper handpeta.

dessa har funkat kanon för mej både i 222a och nuvarande 223

har passerat 50 st ny och fått 3 "söndeskjutna". detta pga jag träffat lågt, väldigtlågt

Lycka till

Okej okej så att norma laddar v-max kulan det visste jag inte är inte det en kula från hornady??

Men man får tacka blir väl kanske att gå in på vapen affärn och kolla :)

Publicerat
Okej okej så att norma laddar v-max kulan det visste jag inte är inte det en kula från hornady??

Stämmer, Norma tillverkar inga egna varmintkulor. De laddar även andra kulfabrikat i sin ammunition såsom Swift A-Frame, Nosler Ballistic Tip mm.

Publicerat
  • Författare

Stämmer, Norma tillverkar inga egna varmintkulor. De laddar även andra kulfabrikat i sin ammunition såsom Swift A-Frame, Nosler Ballistic Tip mm.

Jaha okej tack för upplysningen :)