Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförsäkring

Featured Replies

Publicerat

Enligt den här artikeln http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4088308-vargen-storsta-hotet så är det väldigt många jakthundar som är oförsäkrad eller dåligt försäkrade och jag trodde faktiskt inte att det var så.

Så hur har ni gjort med försäkringar? "Snålar" ni in på den eller lägger ni undan pengar istället eller hur resonerar ni runt den saken? För det drar ju snabbt iväg om man behöver åka iväg till en vetrinär av någon andledning.

Våran huligan har redan vid 1,5 års ålder tjänat in försäkringen ett par gånger om :ph34r: Så jag tvekar inte att har en dyr försäkring för det blir hur som helst billigare i slutändan om vi ska fortsätta som vi har börjat... ;)

Publicerat

Enligt den här artikeln http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4088308-vargen-storsta-hotet så är det väldigt många jakthundar som är oförsäkrad eller dåligt försäkrade och jag trodde faktiskt inte att det var så.

Så hur har ni gjort med försäkringar? "Snålar" ni in på den eller lägger ni undan pengar istället eller hur resonerar ni runt den saken? För det drar ju snabbt iväg om man behöver åka iväg till en vetrinär av någon andledning.

Våran huligan har redan vid 1,5 års ålder tjänat in försäkringen ett par gånger om :ph34r: Så jag tvekar inte att har en dyr försäkring för det blir hur som helst billigare i slutändan om vi ska fortsätta som vi har börjat... ;)

hejsan jag har agria försäkring å mina hundar är fullförsäkrade då ja se det som en självklarhet i och med att de kan hända mycke å det drar iväg i kostnader fort... så själv föredrar jag att betala extra för att ha en bättre försäkring som täcker allt

Publicerat

Självklart ska jag ha min blivande Stövare ha full försäkring, för jakthundar lever ju ett farligt liv. Jag har haft en hund som var sjuk och där försäkringen inte täckte och det blev inte billigt och slutade till sist med avlivning.

Publicerat

Jag har min valp försäkrad hos folksam, men dom andra två hos agria... Kan inte säga mer än att båxa två har funkat bra hittills... Och alla hundar är fullförsäkrade :)

Publicerat

Jag är veterinär själv...men jag snålar inte heller. Har den bästa försäkring jag kunnat hitta som utöver veterinärvården också ersätter uthämtade läkemedel, bilresor, boende odyl vid resor till djursjukhus långt bort. Jag gör mycket själv...men inte allt...och det jag inte gör blir DYRT. Tråkigt att behöva ta bort hunden av kostnadsskäl för en åkomma som är "lätt" fixbar...tex lårbens- eller överarmsbrott :(

Och...ett litet inlägg bara för att förekomma trådens utveckling ;) Innan ni börjar klaga på att veterinärvård är så inhemult dyrt...be närmsta vårdinrättning på humansidan skriva ut en prislista för sina åtgärder...dvs det som de debiterar staten/landstinget (det är offentliga uppgifter). Det är ganska upplysande och en ögonöppnare...veterinärvård är BILLIG i jämförelse kan jag säga :P Men dock som ni vet helt osubventionerad...inte heller momsbefriad (som den var fram till för ca 20 år sedan). Folk i gemen i Sverige har inte riktigt begrepp om hur bra vi har det och hur mycket våra skattepengar betalar i vården.

Publicerat

Jag är veterinär själv...men jag snålar inte heller. Har den bästa försäkring jag kunnat hitta som utöver veterinärvården också ersätter uthämtade läkemedel, bilresor, boende odyl vid resor till djursjukhus långt bort. Jag gör mycket själv...men inte allt...och det jag inte gör blir DYRT. Tråkigt att behöva ta bort hunden av kostnadsskäl för en åkomma som är "lätt" fixbar...tex lårbens- eller överarmsbrott :(

Och...ett litet inlägg bara för att förekomma trådens utveckling ;) Innan ni börjar klaga på att veterinärvård är så inhemult dyrt...be närmsta vårdinrättning på humansidan skriva ut en prislista för sina åtgärder...dvs det som de debiterar staten/landstinget (det är offentliga uppgifter). Det är ganska upplysande och en ögonöppnare...veterinärvård är BILLIG i jämförelse kan jag säga :P Men dock som ni vet helt osubventionerad...inte heller momsbefriad (som den var fram till för ca 20 år sedan). Folk i gemen i Sverige har inte riktigt begrepp om hur bra vi har det och hur mycket våra skattepengar betalar i vården.

Bra skrivet!

Publicerat

Självklart så har man hunden försäkrad har full försäkring på hon.

Publicerat
  • Författare

Ja att det blir dyrt, det har jag full förståelse för! Det är ju hur som helst betydligt bättre service på djursjukhusen jämnfört med en vårdcentral! ;)

Men vilka är det som inte försäkra sina jakthundar? För mig är det som sagt en självklarhet, och alla andra jag har pratat med oxå. Men man vet ju inte om man lever i en bubbla. ;) Jag har oxå försäkrat så mycket som det går, men ibland kan jag uppleva att försäkringsbolagen är lite dåliga på att informera om vad man kan försäkra. Jag är väldigt glad för min rehabförsäkring när vi hade rehab 1 gång i veckan under 1,5 mån... Det kostade en del det oxå...

De flesta jakthundar idag är väl en del av familjen, och en familjemedlem tar man ju inte bort bara för att man inte har råd att behandla!

Publicerat

Har fyra finnspetsar, alla är fullförsäkrade upp över öronspetsarna :D

Publicerat

Klart att jycken är försäkrad.

Publicerat
  • Författare

Kan det vara så att jägarna väljer andra försäkringar än Agria? Eftersom statestiken kommer från dem, man kanske inte har räknat med andra försäkringsbolag? (vilket skulle vara väldigt märkligt det oxå)

Själv har jag agria i och med att det har varit så väldigt lätt att få ersättning och det har gått fort att få det direktreglerat. Men det finns ju även många andra försäkringsbolag som kanske har bättre priser?

Men på det stora hela verkar det som om de flesta jakthundar faktiskt är försäkrad, precis som jag trodde. ;) Och med tanke på vilka skador de kan få så är det välbehövligt, på rehab avdelningen hade de en stor andel jakthundar, och de konstatera även att jägare var mer noga med att följa anvisningarna från dem, "sällskapshundsägarna" tyckte ofta mer "synd om" sina hundar och släppte dem lösa trots att ordern från vet och rehab gänget var koppelpromenader.