Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Genialiskt...... INTE!

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha tröttnat på Zeissens dåliga höjdjustering, skred jag till verket med en genial plan som dök upp i huvet för ett tag sen...

Jag kan bara höja 4.2 Mil på min Continental, vilket var liiite för lite för de 750 m som Robban M och jag sköt på sist - avståndet gav höjning på 6.5 Mil.

Sako's Optilock ringar+ baser har jag haft dryga året, de har fungerat utmärkt, dessutom har de ju sina plastinlägg som möjliggör lite slarviga och sneda montage.

Detta faktum tänkte jag utnyttja!

Jag hade lagt märke till att basen inte ¨bottnade¨, det var ett glapp på ca 0.5 mm.

post-5707-0-26550700-1321055650_thumb.jp

D.v.s att den stod på kanterna och var fri i kilspårets botten. Det var ingen raketforskning att räkna på hur mycket jag behövde ta bort undertill på kanterna av basen (FRÄMRE naturligtvis).

Jag gjorde det enkelt för mig: Vill jag höja t.e.x 3.5 Mil (35 cm) på 100m tar jag och delar det med 100=3.5 mm på 1 m. Nu har jag 122mm mellan ringarna, så då får jag 0.122x3.5mm = 0.427mm.

Snabbt ringdes Finmekanikern (inte Robban, han jobbade) och sen bar det iväg.

Det hela tog kanske 5 min.

Lite oroad var jag över mina beräkningar, men jag hade ett extra par baser och ringar hemma ;)

post-5707-0-93581300-1321055763_thumb.jp

Den blå linjen markerar bortfräsningen på kanterna av basen ( han tog ca 0.4mm).

Hem och montera, iväg till banan och upp med en skiva wellpapp - satte en prick långt ner på tavlan och sköt. TADAAAA!....... nada. Inget kulhål. Nästa skott. Nada.

Började svettas lite, kanske tankevurpa?

Skott 3. Nä, inget, tavlan är STOR, borde sitta någonstans....

Siktade in i sandvallen för att se var det tog - lååångt till vänster!

OK. Justerade till höger, och där satt första på tavlan - ca 30cm högt!!!!

Lite konfunderad justerade jag max till höger, kom fortfarande inte ända fram????

Va fan, ett problem blir till ett annat!

På vägen hem kom jag på varför jag inte är raketforskare: kolla på min grymma bild nedan och ni fattar... :blush: :blush:

Jag läste i en av Henriks trådar att han skimsat siktet på sin tikka T3 - och fått träfflägesförändring i sidled: precis samma fenomen, när man höjer eller sänker i ett kilspår flyttar man det också i sidled.

post-5707-0-55728400-1321055809_thumb.jp

SÅ, den geniala lösningen var det.... inte! OM man skall meckla med Optilock på ett enkelt sätt, skall man fräsa på ovansidan av basen - där ringen har sitt fäste.

/sem

Publicerat

Jo det var väl inte helt lyckat hade fungerat på en sako med kilformade spår nu får du väl köra av lika mycket på den bakre för att vara tillbaka på ruta ett. Jag fixar tilten på enklast möjliga sätt genom att schimsa mellan ring och bas baktill har fungerat toppen för mig.

Publicerat
  • Författare

Det blev sent, nu är det tidigt,och jag är trött - men varför skulle det vara någon skillnad på Sako's kilspår??? Det får du förklara för mig, Lars.

/s

Publicerat

Intressant anekdot - thanks for sharing :)

Publicerat

Håller med exabit...intressant och "ärligt" redovisat :) Kanske skall ses som en variant av elektrikernas mantra..."snabbt kopplat hälften brunnet" :lol::P

Publicerat

Hur fasiken raderar man inlägg här på Jaktsidan...(råkade 'dubbelinlägga') :blush::wacko:

Publicerat

...varför skulle det vara någon skillnad på Sako's kilspår?

Sakos spår är koniska, vilket gör att du kan justera i sida genom att flytta dem i längsled.

Det är också det enda som är användbart med den idiotkonstruktionen. ;-)

-- Mats

Publicerat

Det blev sent, nu är det tidigt,och jag är trött - men varför skulle det vara någon skillnad på Sako's kilspår??? Det får du förklara för mig, Lars.

/s

Som mats skriver men nu har ju du raka spår så det hjälper föga, dock verkar du ha antitilt på bössan om det bara finns 4,2mil att höja gluggen ska erbjuda 11mil jag har tiltat min så det finns 8mil kvar nollad på 300.

Publicerat
  • Författare

Aha, Sako kör en egen variant. Ja, jag har antitilt - har ju 2 Tikka M65:or - den ena har 4.2 Mil nollad på 100m, den andra har 5.3 Mil (vilket enl. Zeiss 11 Mil, ligger ganska mitt i).

Det finns ju egentligen bara 2 saker att göra ang. mitt problem: antingen skimsa i sidled, eller, fräsa av i sidled på bakre basen. Eftersom jag skiftar optiken mellan bössorna kommer jag nog att

göra det senare.... får se om jag tänkt rätt....... :wacko:

/sem

Publicerat
  • Författare

En liten uppdatering: Varit hos finmecken igen, denna gång för att fräsa av i sida på bakre fästet. Testade med 0.4mm även denna gång ;)

Efter montering och provskjutning kan jag bara konstatera...... framgång!

Nu ligger jag rätt i sida, och, framför allt, har höjt justermånen med 3 Mil.

/s

Publicerat

En liten uppdatering: Varit hos finmecken igen, denna gång för att fräsa av i sida på bakre fästet. Testade med 0.4mm även denna gång ;)

Efter montering och provskjutning kan jag bara konstatera...... framgång!

Nu ligger jag rätt i sida, och, framför allt, har höjt justermånen med 3 Mil.

/s

Intressant tråd!

Jag har själv en Tikka M65 Continental med samma kikare, fästen och problem. Om jag nollar kikaren på 100m har jag 39 klick uppåt innan det tar stopp... i sida ligger jag hyfsat rätt.

Jag löste problemet genom att lägga in en 0,5mm shims mellan bakre ringen och basen... i teorin borde detta ge ca 4mil extra justermån uppåt. Jag har inte testat det än på skjutbanan men det borde fungera tycker jag.

Jag har även köpt ett bladmått som jag kommer att slakta för att få material till ytterligare shimsning vid behov. Det är ju inte helt enkelt att hitta plåt med rätt tjocklek, bladmått är ett hett tips!

post-10551-0-32588500-1322429026_thumb.j