Publicerat April 20, 200620 yr Jag skulle vilja höra vad ni som jägare anser är ett eftersök. Om ett djur ligger dött efter 25m i en tätning? 100m? Ska djuret vara vid liv? mvh wachtelman
Publicerat April 20, 200620 yr Hej, för mig är det ett eftersök varje gång jag behöver ta på hunden eftersöksselen. Om vi sedan hittar viltet efter 50m stendött är det bara en bonus Om skytten själv hittar djuret efter 25-100m kallar inte jag det eftersök. Henrik
Publicerat April 20, 200620 yr Om du inte vet om eller var djuret ligger, så är det väl ett eftersök.
Publicerat April 20, 200620 yr Jag har alltid gjort skillnad på dödsök och e-sök. Dödsöket oftast inom 200m. E-sök viltet lever spårlängd varierad. Fick frågan hur många e-sök /år jag gör och räknar då inte in dödsöken enligt ovan. kul och att höra hur andra ser på saken.
Publicerat April 20, 200620 yr håller nog med om att man gör skillnad på e-sök och dödsök.. frågan e ju bara vart gränsen går.. men som du säger ligger det inom 100-200 meter, dött så ska man nog kalla det dödsök.. över det så blir det nog e-sök hur eller hur..
Publicerat April 20, 200620 yr Visst kan man dela upp eftersöksuppdragen i dödsök o eftersök men även kontrollsök. Sen hur man själv vill räkna spelar väl inte så stor roll egentligen. Men vilken typ av uppdrag det blev vet man inte helt säkert förren efteråt. Själv så kan jag nog tycka att används hund till att hitta viltet så är det ett "eftersök. Typ söker efter det påskjutna viltet.. Numera så kan man ju bli av Jägarförbundet godkänt eftersöksekipage. I utbildningen ingår "aspirant tid" då 5 videmerade eftersök ska göras och skrivas ner. Här räknas även dödsök på typ 50 m som eftersök. Om kontrollsök räknas vet jag inte, men även ett misslyckat e-sök har jag för mig räknas. Å andra sidan, så skit samma.. :- huvudsaken är att vi lyckas med E-söken om det sen inte benämns rätt eller är utfört enligt boken har mindre betydelse. MvJh NS
Publicerat April 20, 200620 yr Visst, frågan är ointressant och saknar betydelse så länge vi löser uppgiften.
Publicerat April 20, 200620 yr Visst, frågan är ointressant och saknar betydelse så länge vi löser uppgiften. Nja, menade inte direkt att din fråga var ointressant :-[ Är intressant o höra olika uppfattningar kring benämningen eftersök Sen kan lite olika benämning skapa endel missförstånd. Typ: Calles hund har gjort 30 e-sök medans Pärs endast gjort 10. Har då Calles jycke endast gjort dödsök på 50 m och Pär hund 10 eftersök på skadat vilt och även avslutat eller ställt viltet så borde Pär göra eftersöket på den 3-benta älgen som jaktlaget skadsköt nyss. Eh.. Ja ni fattar! MvJh NS
Publicerat April 26, 200620 yr Eftersök är ju precis som det låter, man söker efter nåt som(troligen) är påskjutet/påkört som man inte vet vart det är. Sen om viltet är dött(sk dödsök) eller inte kvittar väl? eller?
Publicerat Maj 2, 200620 yr Så här ska det vara enligt "boken"- Kontrollsök=Kontrollera om djuret är träffat/skadat. Dödsök= Man hittar bevis på skottplatsen som säger att djuret är dött. Eftersök=Skottplatsundersökningen säger att djuret med största sannolikhet lever.
Publicerat Maj 2, 200620 yr Vilken bok!!? Det är ofta mycket blod som tyder på att djuret ligger dött men lever gott. Nästa påskjutna djur hittas inget men ligger dött efter 100m.
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jag anser att ett äftersök är när man inte kan hitta viltet för handkraft, då upp står obligatorist ett äftersök med en vältränad hund MVH.LO johansson ;D
Publicerat Maj 4, 200620 yr Sorry, jag menar så här: Om du på skottplatsen hittar exempelvis lungbitar så måste ju djuret vara dött=dödsök. Mycket blod på skottplatsen är en helt annan femma.....
Publicerat Juli 15, 200619 yr Ett eftersök är väl när man behöver en hunds hjälp att spåra det förmodade skadade viltet.