Publicerat November 12, 201114 yr Hej! Undrar om det är en bra kikare? Är det en bra kikare för vakjakt? Är skiten klar och fin 16x? Tack på förhand! Togga
Publicerat November 12, 201114 yr Jag har en, har dock inte hunnit använda den något i skogen än, det har dock inte hindrat mig från att sitta och kika i den med jämna mellanrum och jag är då väldigt nöjd/imponerad av den. Sen får nog någon annan som har använt den "på riktigt" ge ett bättre uttalande, men det känns som väldigt prisvärd optik (jag gillar mångfalden med den som man får i och med det stora förstoringsspannet)! Sen finns det ju i belyst variant också om det är främst vakjakt du ska använda den till!
Publicerat November 12, 201114 yr Har en och är nöjd, men ska du vaka med den bör du välja den belysta, mitt har vanlig duplex, och kan bli lite väl tunt när det är mörkt. Ska du vaka skulle jag hellre köpa en belyst Meopta.
Publicerat December 10, 201114 yr Är synfältet skarpt även vid mista förstoringen 2,5 ? (Bushell Elite 6500 2,5-16x50)
Publicerat December 10, 201114 yr Är synfältet skarpt även vid mista förstoringen 2,5 ? (Bushell Elite 6500 2,5-16x50) Ja, men aningen sämre skärpa på 16x, men så brukar det vara, inget jag stör mig på.
Publicerat December 11, 201114 yr Hade ett slikt belyst sikte hemma i somras efter import från England. Det fick dock åka tillbaka eftersom jag tyckte att belysningen var alltför skarp och bländande även i "mörkaste" läget. Har inget att klaga på i övrigt varken mekaniskt eller optiskt.
Publicerat December 20, 201114 yr Jag har en 2.5-16x50 beylst med tyska 4an och mina åsikter nedan utgår från det sikte som jag har. Fördelar: Har inget att klaga på optiken. Det är skarpt och klart, vilket avtar något vid de högsta förstoringarna, men det är faktiskt inget som stör utan man måste vara otroligt petig om man ska störa sig på det. Det är jättebra mörkeregenskaper på de lägre förstoringarna. Gillar justeringsrattarna som är enkla och praktiska och det är lätt att hitta sin inställda "nolla" om man t ex har två olika inskjutningar. Destutom är min riktmedel så att det är en mil från den grova stolpen till mitten när man har på högsta förstoringen, ett litet plus. Jag provade det själv på skjutbanan och blev glatt överraskad. Förstoringsspannet tycker jag riktigt mycket om, det ökar helt enkelt användningsområdet. På 2.5 ggr klarar men de flesta trånga pass och drevjakter (inget tunnelseende) och på 16 ggr klarar man toppfågel och räven ut till 200+ meter utan problem. Jag siktade på en kaja på 305 meters håll och siktet levererade faktiskt, det skulle lätt gå att skjuta om man kan sin kulbana och skytte. Paralaxen går ner till 10 yards vilket är onödigt bra men bra. Mekaniken känns gediget, hela siktet inger kvalitetskänsla och jag tror att man blir nöjd med siktet. Nackdelar: I gryning och skymning och i dåligt ljus ser man tydligt att bilden blir något mörkare när man zoomar från 10 ggr till 16 ggr. Men man kanske inte behöver de förstoringarna i mörker heller. Parralax justering på ett jakt-sikte är inte bara plus enligt mig, man får komma ihåg att ställa in det rätt när man byter till ett annorlunda pass eller dyl. Paralaxens högsta läge är heller inte paralaxfritt ut till en "evighet". Tydlig paralax-avvikelse på 1160 meter, (avstånd till byggnad från min balkong). 1160 meter är ju lite för långt för de flesta men kanske att tänka på om man ska skjuta på 500-600 meter (jag har inte provat paralaxen på dessa avstånd). Dessutom är det här ett stort sikte, mått och vikt finns på bushnells hemsida, men den är stor och tung. Jag upptäckte också att den hanterade stark sidoljus lite sämre än min leupold vx-III, men det var marginellt. Summa sumarum: Om inte vikt, längd och paralxjustering retar dig så är det ett jättebra allround sikte som jag tror att du kommer att bli nöjd med. Den har ju sina begränsningar men vill man ha bättre får man ju betala mer.