Publicerat November 12, 201114 yr Jaha, då var Blaserpipan såld och nya projekt tar här vid. Hade tänkt lägga upp min 7x57a på "slaktbänken" och byta kolv och kikarsikte, till att börja med. Tankar kring projektet Jag var först inne på att köpa mig en helt ny bössa, alltså ytterligare ett vapen till skåpet i en klass2 kaliber för jakt i liggande position huvudsakligen. Viss form av smygjakt förkommer ju dock efter rå, räv och hare också så det skulle ändå få bli ett skapligt lätt "spett". Funderade på en Sako Hunter i 222rem som står hos den lokala handlaren. Den betingar ett högt pris men har och andra sidan aldrig varit ute i friska luften heller utan är i nyskick. Problemet blev väll snarast att då skulle jag sitta med en arsenal bestående av 8x57, 7x57 och 222rem. 8x57an och 7x57an skulle kunna slås ihop till ett om det inte vore för att 8x57an är en pipa till Blasern och används således vid drevjakt, eftersök m.m, 7x57an är en 1640 med win 70 säkring och används absolut inte för densamma jakten Nåväl, vad skulle då en 222rem tillföra dessa två kalibrarna på räv, rå och hare? Ingenting, mer eller mindre. Lite mer rekyl är väll det jag kan komma på rakt upp och ner. Då känns det ju vettigare att fixa till finbössan till att bli något som kommer att användas istället. Kolven Så som den står nu så sitter där en lyxkolv i fin-fin valnöt på den och kolven är dessutom av en sådan typ så att benstöd inte finns med i samma mening som den. Kan väll ärligt säga att jag aldrig riktigt nyttjat den här bössan överhuvudtaget så som jag borde tack vare att den har haft just den "kostym" som den haft. Det är svårt att skjuta riktigt bra med en tunn "sladdrig" lykolv, så är det bara och då har den här 7x57an fått stå tillbaka för annan beväpning i många lägen. Om man då skulle förvandla den till ett verktyg i tiden och för den jakten den är tänkt för, hur skulle det då se ut? Förresten så öppnas det ju ett par dörrar extra nu då 7x57 faktiskt är klass1 och således är det tillåtet att ha den till hjortarna på marken också. Att den ska ner i en kompositkolv är väll en tämligen stor självklarhet känner jag. Vilken tillverkare ska man då välja? För ett sådant här projekt så vill jag bara ha det bra, och det direkt. Många hyllar Mcmillans stockar och de jag känt på har känts bra. Dessutom har jag haft en hel del efterforskningar kring syntetstockar för Husqvarna 1640, eller small-ring mauser lådor över lag. Det finns ett ytterst begränsat antal stockmodeller att frambringa från de stora tillverkarna på andra sidan pölen. Mcmillan skulle kunna få fram SAKO HUNTER modellen eller X-MARK (kanske någon mer) men SAKO HUNTER modellen känns ungefär som det jag söker just nu så det skulle passa ganska bra. Jag kommer beställa stocken här så fort köparen av blaserpipan fått licensen så att jag får pengarna. Det som ska beställas är följande. Sako Hunter stock med integrerat kindstöd av typ den här modellen Jag kommer att vilja ha "flush-cups" på sidan av förstocken och kolven, givetvis på vänster sidan för att kunna bära den bekvämt på ryggen. Två stycken vanliga rembygelknoppar på förstocken, en för benstödet och en för eventuell rem (när man inte nyttjar flushen). Jag vill ha den lackad i SANDCAMO mönster, vilket borde passa ypperligt på våra gulbeväxta hyggen här i svedala. Det är nog ungefär det jag ska ha därifrån och jag har räknat med att ha stocken hemma i hallen för runt 7000kr, kanske en lyckönskning? Optik Nytt kikarsikte kommer det att behövas om det här ska bli nya precisionsdjuret. Att lira precision med ett Weaver 3-9x40 bortom de 100 är inget jag tänkt syssla med i vart fall. Tänkte satsa på kvalitet direkt den här gången. Inte gena med en massa "humbugg" utan gå raka spåret på saker som man vet håller måttet. Har redan en annan tråd inom ämnet för att få lite tips och råd och jag är fruktansvärt positiv till alla tips jag har fått och de har lett fram till att jag står i valet och kvalet mellan två olika sikten. Antingen gå "all-in" och satsa på ett Zeiss 6-24x56 med RapidZ direkt, vilket skulle gräva ett hål på knappa 23 000kr i min plånbok Alternativ två är ett Swarovski Z5 5-25x52 med BRX-riktmedel, vilket "bara" skulle landa på 16 000kr. Det är lite Tyson mot Krajnc, alltså tungvikt mot mellanvikt. Kvalitén på Zeissen håller väll dock Ali klass om man ska fortsätta i boxningstermer. Hur som helst så finns det tid till att fundera över vilket av dessa två det ska bli med tanke på att jag vill ha hem stocken först för att känna hur balansen och stabiliteten blir innan jag väljer tungt sikte vs lätt sikte. Laddning Jag vill kunna pressa ut klass1 med lagen på min sida ifall att dovhjortarna skulle rada upp sig under tornet. Det borde betyda från 140grs kula och uppåt och med en skaplig skvätt N550 bakom. Har inte riktigt bestämt mig för vilken kula ännu men det står mellan 154grs SST och 150grs BST. Just nu känns SSTn som den hetaste kandidaten särskilt med tanke på att jag skjutit den kulan innan i bössan och vet att dom syncar. Nähäpp, nu är det sängdags för min del så återkommer jag så snart det dykt upp lite fler tankar i skallen på mig. MVH Jocke
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Projektet rör på sig så sakterliga. Det som återstår är väll att bestämma sig för vilken optik man ska skaffa sig till den kommande bössan. 30mm tub och 56mm objektiv är väl det givna, priset får gärna ligga kring 10 - 12 000kr också vilket gör att många "heta" kandidater faller bort. Intressantast just nu är nog Karl Kaps taktiska 2,5-10x56. En kolv är beställd, dock inte från Mcmillan då väntetiden kändes avskräckande. Valde att köra på en stock som jag länge varit lite nyfiken på och valet föll då på den här modellen: Men i färgen "autumn/leaves" Tror nog att den ska bli riktigt trevlig i denna utstyrsel. Som sagt var så återstår bara siktet och 3-6veckors väntan på kolven. MVH Jocke
Publicerat November 30, 201114 yr Projektet rör på sig så sakterliga. Det som återstår är väll att bestämma sig för vilken optik man ska skaffa sig till den kommande bössan. 30mm tub och 56mm objektiv är väl det givna, priset får gärna ligga kring 10 - 12 000kr också vilket gör att många "heta" kandidater faller bort. Intressantast just nu är nog Karl Kaps taktiska 2,5-10x56. En kolv är beställd, dock inte från Mcmillan då väntetiden kändes avskräckande. Valde att köra på en stock som jag länge varit lite nyfiken på och valet föll då på den här modellen: Men i färgen "autumn/leaves" Tror nog att den ska bli riktigt trevlig i denna utstyrsel. Som sagt var så återstår bara siktet och 3-6veckors väntan på kolven. MVH Jocke Får man fråga vars du hittade dessa stockarna? de ser riktigt trevliga ut... Mvh jens
Publicerat November 30, 201114 yr Det är väl frågan om Rickards stockar Joacim, du har verkligen valt en väg som medför en hel del arbete, att säga att de där stockarna är halvfabrikat är enligt min erfarenhet av tre stycken av den, en rejäl överdrift. Nåja nu drar jag mig tillbaka igen. /Christian
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Det är väl frågan om Rickards stockar Joacim, du har verkligen valt en väg som medför en hel del arbete, att säga att de där stockarna är halvfabrikat är enligt min erfarenhet av tre stycken av den, en rejäl överdrift. Nåja nu drar jag mig tillbaka igen. /Christian Är det så illa? Tragiskt då jag inte vill ha en massa extraarbete. Har beställt min stock från www.foxhunter.se där det står klart och tydligt att det bara ska vara att slipa stocken med fint papp och sedan olja eller lacka. Hoppas verkligen att det är sanningen som står och inget annat. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat November 30, 201114 yr Du har säkert lite flyt och det blir bra, oroa dig inte i förväg nu när det redan är beställt. /Christian
Publicerat November 30, 201114 yr Kolven i sig påminner lite om en Dahlbergare på crack Alltid gôtt med en "handsula"
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Kolven i sig påminner lite om en Dahlbergare på crack Om du syftar på den stocken som visar "rätt färg" så håller jag helt med, ingen vacker skapelse Men den modellen jag valde på stocken känns ändå ganska neutral för att vara en tumhålare. MVH Jocke
Publicerat Januari 19, 201214 yr Författare Hur har det gått? Bilder tack! Edit: Håller nog tyst ett litet tag till. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat Januari 23, 201214 yr Står precis i begrepp att beställa två laminatare från rifle-stocks, sköna projekt under den långa våren
Publicerat Januari 24, 201214 yr gjorde en snabb uträkning och man tjänar ju en rejäl slant på att beställa direkt från staterna i detta fall, ungefär 3-400% i påslag har ju foxhunter.
Publicerat Februari 8, 201214 yr Författare Det här projektet fick ett abrupt slut. PMa om ni vill höra hela storryn. Allt har löst sig och jag vill inte hänga ut någon öppet. Kommer att spara ihop till en Mcmillanstock till bössan istället. Det får bli en Sako Hunter modell med ställbar kolvkam och sandcamo mönster. MVH Jocke