Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kikare....

Featured Replies

Publicerat

Då ska man handla nytt sikte och när man tror man vet vad man ska ha så börjar man fundera på mågot annat märke..

Var nästan helt klar med att jag skulle ha belysta duralyten(3-12*50) men när man läst lite om den verkar ganska många vara missnöjda med den(kantoskärpa m.m)

Fick då upp ögonen för Meopta Meostar(3-12*56) som verkar vara ett kanonsikte enligt dom flesta för det priset men läser men mer noggrant så tycker vissa att det är lite kort ögonavstånd.

Sen finns ju Vx-R:en (4-12*50) som verkar vara pålitligt speciellt med Leupolds livstidsgaranti men den känns lite som en volvo 240. Pålitlig men ganska tråkig(endast min egen uppfattning, Kan mycket väl ha fel)

Kikaren ska sitta på min Cg 1900 6,5*55 så det är ju ingen monsterrekyl direkt( med tanke på ögonavståndet på Meoptan.

Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge både positiva och negativa saker med kikarna...

Mvh/Robster

Publicerat

En jaktkamrat har en VX-R på sin bössa och jag tyckte att det var skarp optik av det lilla som jag kikat igenom siktet ifråga. Dock var detta i dagsljus så skymningsvärden osv. låter jag vara helt osagt. Köper man gluggen från Staterna så är det i mitt tycke ett prisvärt sikte..

Publicerat

Hade en Meopta på min 6,5:a en gång i tiden. Utmärkt glugg om än lite klent ögonavstånd (tror det var 70/75 mm eller så) provade aldrig på dåvarande 338:an men inget problem på 6,5 varje fall. Helt OK för pengarna, sålde dock min p.g.a. att jag inte ville ha medförstorande riktmedel, idag finns den även som icke medförstorande så nu finns inte heller den begränsningen.

Publicerat
  • Författare

Hade en Meopta på min 6,5:a en gång i tiden. Utmärkt glugg om än lite klent ögonavstånd (tror det var 70/75 mm eller så) provade aldrig på dåvarande 338:an men inget problem på 6,5 varje fall. Helt OK för pengarna, sålde dock min p.g.a. att jag inte ville ha medförstorande riktmedel, idag finns den även som icke medförstorande så nu finns inte heller den begränsningen.

Var precis det med medförstorandejag hade glömt att tamed i min fråga. Vad är det egentligen och behöver man det?

Bössan ska användas till pürch och lockjakt.

Mvh/Robster

Publicerat

Ett medförstorarnde riktmedel betyder att t.ex. hårkorset också blir "större" då du ökar förstoringsgrad. Fördelen med detta är att riktmedlet alltid är lika stort i förhållande till målet oavsett förstoring. Bra vid t.ex. avståndsbedömning med hjälp av riktmedlet, Icke medförstorande är alltså lika "stort" oavsett vilken förstoring som väljs, fördelen med detta är att riktmedlet täcker mindre av målet även på hög förstoring. Bra då man vill kunna skjuta med riktigt hög precision. Nackdelen är att avståndsbedömning blir mycket svårare eftersom man måste hålla reda på förstoringsgrad och ränkna om hela tiden.

För smyg/vak/pürsch tycker jag personligen icke medförstorande är bättre (personlig smak) Vid drevjakt/snabba skott känns som tvärtom, lättare att få hårkorset rätt i mål om det är lite större. Inte några fakta utan bara personliga åsikter dock :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Ett medförstorarnde riktmedel betyder att t.ex. hårkorset också blir "större" då du ökar förstoringsgrad. Fördelen med detta är att riktmedlet alltid är lika stort i förhållande till målet oavsett förstoring. Bra vid t.ex. avståndsbedömning med hjälp av riktmedlet, Icke medförstorande är alltså lika "stort" oavsett vilken förstoring som väljs, fördelen med detta är att riktmedlet täcker mindre av målet även på hög förstoring. Bra då man vill kunna skjuta med riktigt hög precision. Nackdelen är att avståndsbedömning blir mycket svårare eftersom man måste hålla reda på förstoringsgrad och ränkna om hela tiden.

För smyg/vak/pürsch tycker jag personligen icke medförstorande är bättre (personlig smak) Vid drevjakt/snabba skott känns som tvärtom, lättare att få hårkorset rätt i mål om det är lite större. Inte några fakta utan bara personliga åsikter dock :rolleyes:

OK.. Jag lyfter på hatten och tackar :rolleyes: . Eftersom jag har hyfsad koll på avstånden från kojan så känns det inte som jag behöver ta hjälp av riktmedlet för att bedömma avståndet. Tror det funkar bra med icke medförstorande riktmedel alltså. Känns mer och mer som att det lutar åt meoptan ändå. Såg dom hade bra pris på både torsbo och pn-jakt.. Men tack för svaren iaf :rolleyes:

Mvh/Robster