Publicerat November 13, 201114 yr Har precis förlängt kolven på min nya Browning. Fick tillbaka vapnet utan lack då jag bett om att få ta bort en del småmärken på kolvkammen. På kolven finns dock märken av något slags medel/olja eller liknande som blänker i ljuset. När jag oljar in kolven blir det jättefint, för att sedan se lika dant ut (med märken) dagen efter. Nu har jag oljat kolven fyra gånger och träet suger fortfarande dvs helt torrt dagen efter. Oljan jag använder är den vanliga Scherells schaftol och jag oljar in kolven med mina bara händer utan konstigheter. Vad är det för märken och hur många gånger ska jag olja in?
Publicerat November 13, 201114 yr Gamla regeln säger: 1 gång om dagen i 1 vecka,1 gång i veckan i 1mån,1 gång i mån i 1 år........en ordentlig oljeboning tar tid. Hur Scahftol är har jag ingen aning om, men trä suge åt sig rätt bra innan det är mättat.
Publicerat November 14, 201114 yr Gamla regeln säger: 1 gång om dagen i 1 vecka,1 gång i veckan i 1mån,1 gång i mån i 1 år........en ordentlig oljeboning tar tid. Hur Scahftol är har jag ingen aning om, men trä suge åt sig rätt bra innan det är mättat. Nu är det ganska mycket "annat" i Schaftöls produkter, dvs det är ganska lite olja som blir kvar - det mesta dunstar. Och då tar det en jävla tid och ännu fler omgångar om man ska mätta träet - själv kör jag hellre Napiers London Oil. Lite jobbigare att jobba med, lite tyngre att gnida upp - men den ger ett betydligt bättre resultat som håller. Scahftöl ser jag som en bets med lite olja i om jag ska vara ärlig. Nu ska man inte tro att man kan gena genom att välja en stockolja med 100% torrvikt - den tränger inte in, så det handlar om vad man börjar med, vad man mättar med och vad man underhåller med. Och underhåller kan man göra med Schaftöl.... /T
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Om jag vill ta bort kolven, hur gör jag då? Finns ingen bakkappa eftersom jag förlängt kolven. Hur kommer jag åt skruven?
Publicerat November 22, 201114 yr Om jag vill ta bort kolven, hur gör jag då? Finns ingen bakkappa eftersom jag förlängt kolven. Hur kommer jag åt skruven? Har du bara limmat på en träbit så får du nog snällt ta fram borrmaskinen och hoppas att du träffar på hålet innanför...
Publicerat December 8, 201114 yr Fick hem min Hva 310AN häromdan och då den luktade gammalt mobförråd fick den parfymeras med lite Schaftöl. Det borde väl gå att grunda lite med den, förutsattat att det inte är varianten som innehåller silikon, och sen jobba vidare med nåt annat (linolja eller andra produkter), eller...?
Publicerat December 10, 201114 yr Du kan köpa nåt som heter 'Danish oil' på bra hobby- och hantverksaffärer. Det är bra skit. En blandning av tungnötsolja, linolja och med sickativ. Danish oil är djupt penetrerande men härdar ändå snabbt. Googla på 'how to finish wood with danish oil' så hittar du bra instruktion Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat December 10, 201114 yr Du kan köpa nåt som heter 'Danish oil' på bra hobby- och hantverksaffärer. Det är bra skit. En blandning av tungnötsolja, linolja och med sickativ. Danish oil är djupt penetrerande men härdar ändå snabbt. Googla på 'how to finish wood with danish oil' så hittar du bra instruktion Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Mycket trevlig produkt, men mycket som skall dunsta bort. Så ett ventilerat utrymme rekomenderas. En Bekant fick andnöd och ögon som gick ihop när han oljade en byro med DanishOil för måååånga årsen!