Publicerat November 13, 201114 yr Äntligen har jag fått tid att härda och anlöpa bladet. Var lite osäker på om jag skulle lyckas slipa slipfaserna med min lilla Axminister men det fungerade riktigt bra och den rakar håret på armen så jag är nöjd Denna kommer att få stabbad brunfärgad björkskalor med mässingpins och lanyard. Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 13, 201114 yr Det där var en riktigt trevlig sak. Det skall bli kul att se hur du förvaltar den potentialen.
Publicerat November 13, 201114 yr Författare Tack! Valde mellan den bruna björkbiten typ den till första ulu kniven jag visade upp, och en blå tvärsågad björk. Valet föll på den bruna då jag tycker den kombinationen med råytan på bladet stämmer bra överrens. Limmas imorgon och vi får se hur det blev i slutet av veckan. Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 13, 201114 yr Det ser grymt proffsigt ut. Jag gillar finishen på bladet. Den finishen som är på handtaget skulle också vara snygg på ett blad Beskriv gärna lite hur du tänker och gör när du sätter ljusa skalor på en fulltång för att inte missfärga dom.
Publicerat November 14, 201114 yr Jomen det bladet gillar jag! Personligen så föredrar jag när slipfasen går lite högre upp, men det är mer av estetiska skäl. Avundas dig lite att du kommit igång med bladsliperiet... Vill, men har inte riktigt orken och ekonomin just nu. Ha det gott! //Niclas
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Det ser grymt proffsigt ut. Jag gillar finishen på bladet. Den finishen som är på handtaget skulle också vara snygg på ett blad Beskriv gärna lite hur du tänker och gör när du sätter ljusa skalor på en fulltång för att inte missfärga dom. Jag vet inte riktigt vad du menar med missfärgning p.g.a fulltånge? Jag har lagt skalor av både Corian, alternativt elfenben, ren björkmasur och renhorn och inte upplevt några problem med missfärgningar. Mend et kanske har lite med hur man gör vid slutslipningen?! Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Jomen det bladet gillar jag! Personligen så föredrar jag när slipfasen går lite högre upp, men det är mer av estetiska skäl. Avundas dig lite att du kommit igång med bladsliperiet... Vill, men har inte riktigt orken och ekonomin just nu. Ha det gott! //Niclas Hej Niclas, Tack! Jag gillar också när slipfasen går högre upp, men jag är förnärvarande begränsad till skandinavisk slipfas utan sekundäregg och då blir slipfasens höjd direkt beroende på hur tjockt material man använder till bladet. Denna är 3mm, jag har 3,5mm stål som nästa batch blad kommer att bli tillverkad av, och då blir förhoppningsvis slipfasen lite högre. Önskar jag kunde köra skål eller fullflat men som sagt, det gäller att spara pengar till en håkansson till det Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 15, 201114 yr Jag vet inte riktigt vad du menar med missfärgning p.g.a fulltånge? Jag har lagt skalor av både Corian, alternativt elfenben, ren björkmasur och renhorn och inte upplevt några problem med missfärgningar. Mend et kanske har lite med hur man gör vid slutslipningen?! Mvh / Karl-Erik Det är ju toppen! Kan du inte lägga in en lite beskrivning på ett par rader om vilka verktyg, etc du använder och kanske en bild när du kommit dit.
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Total längd 230mm, blad ~120mm, skaft mage 95mm, skaft rygg ~110mm Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 15, 201114 yr Mycket snyggt.gillar själv mörka skalor mot dina råa blad. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat November 15, 201114 yr Mycket snygg !! både bladet o sen den färdiga kniven e skit snygg !! ha de bäst Eas
Publicerat November 16, 201114 yr Det där var en riktigt trevlig sak. Det skall bli kul att se hur du förvaltar den potentialen. Den förvaltade du väl. Det blev en riktigt snygg och trevlig kniv med mycket tydlig brukskaraktär. Inget lull-lull här inte! Vad har du tänkt dig för slida?
Publicerat November 16, 201114 yr Författare Den förvaltade du väl. Det blev en riktigt snygg och trevlig kniv med mycket tydlig brukskaraktär. Inget lull-lull här inte! Vad har du tänkt dig för slida? Tack alla! Först hade jag tänkt mig något heltäckande, men nu när klacken är den bredaste delen över hela kniven, kommer en sådan inte att li snygg, så jag kör nog med en vikslida med sleif, förmodligen 3färgad med ljusbrunt fält i mitten, mörkbrunt runt om samt svarta kanter. Samma stil som skaftet, lite råare stuk. Mvh / Karl-Erik
Publicerat November 29, 201114 yr Måste säga att det här var en kniv helt i min smak! Snyggt jobbat!!! Habegäret växer....tyvärr inte i takt med plånboken!
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Tackar! Denna gick för 1500kr igår kväll. Men jag kan göra flera om det är någon som är intresserad Mvh / Karl-Erik