Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vortex Viper 6.5-20x50 PA

Featured Replies

Publicerat

Vortex Viper 6.5-20x50 PA

Ja nu ska jag försöka beskriva mitt vortex sikte som jag är mycket nöjd med o som endast kostar 5000kr som ersatt mitt Zeiss 6-24x56 med o det som imponerar mest med det här siktet är synfältet som nästan är lika stort som i Zeissen trots sin 50mm öppning .

Hur är glaset i kikaren ja här går det inte gämföra med Zeissen den lirar i en annan liga men vortexen har ett helt ok glas med bra skärpa o färgåtergivning o jag har prövat den i lite mörkare förhållande o det funkar bra där med då jag ej jagar på kvällarna längre som jag gjorde för så den uppfyller mina behov på mörker kraven sen har jag märkt att när man kommer upp i förstoringarna så blir skärpan lite sämre eller man får va noggrannare med parallaxen o sen får man vara noggrannare med att ögats centrering för o få en bra bild i siktet men jag skjuter sällan på längare än 200m så kikaren fyller mina behov där med.

Mekaniskt så finns det inget o klaga på enda skillnaden mot Zeissen är den är att zeissen har ett hårdare o distinkta hack när man vrider på rattarna o jag har skjutit på olika förstoringar utan o få träffläges förändringar o fördelen med vortexen när man nollar siktet så lyfter man bara på targetratten o vrider den till nollan zeissen får man skruva loss skruven o vrida tillbaka.

Sammanfattning helt klart mycket sikte för pengarna kan man leva med hyfsad optik så är det klockrent.

Mvh.

Publicerat

Jag börjar faktiskt glida mot att bli ägare till en 6-24x50 FFP MRAD.... Vet inte riktigt hur jag kommer att gilla den men jag skulle behöva ha en FFP-glugg till min .300 Whisper. Hmmm...

Publicerat
  • Författare

Jag börjar faktiskt glida mot att bli ägare till en 6-24x50 FFP MRAD.... Vet inte riktigt hur jag kommer att gilla den men jag skulle behöva ha en FFP-glugg till min .300 Whisper. Hmmm...

Har kollat i både 4-16x50 o 6-24x50 synfältet är lite mindre i dom än pa men dom andra har bättre glas.

Mvh.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hänger på tråden eftersom jag fick hem lillebror till Flex sikten idag. Ett vortex viper 6,5-20x44 PA närmare bestämt. Inte det riktmedel jag beställde, men det orkar jag inte bry mig om.

Siktet har jag nu monterat på min 22-a. Det är ett inte allt för stort sikte, känns hyfsat robust. Rattarna är tydliga och svarade bra vid inskjutning. Har dock inte gjort L7 (fyrkant) test ännu. Kanske i em eller till helgen. Vid inskjutning på 50 m håll var den riktigt trevlig eftersom man väldigt tydligt såg varje nytt hål i tavlan och kunde justera träffläget utan att röra mer än höger arm.

I jämf med andra högförstorande sikten jag har/haft (NF & SuB) så håller den givetvis inte riktigt samma klass. Lite lägre finish på detaljerna. Lite grader kvar i gängningen etc. Inte riktigt samma skärpa i glaset. Men i förhållande till priset (3495 kr gav jag på astrosweden, i jämförelse med $399 på opticsplanet) så är siktet långt över förväntan.

Jag har i princip inte använt det alls ännu, bara ett drygt 100-tal smällar 22LR. Men siktet känns helt OK. Antagligen riktigt prisvärt till det jag ämnar ha den: En helvetes massa övningsskytte samt en och annan kråkfågel.

(Och jag behåller min gamal Zeiss Conquest som back up ifall detta skulle gå sönder)

bm-image-740534.jpeg

Publicerat

Kom på att jag inte kollat träffläget vid olika förstoring ännu. Har bara kört 20x ännu så länge. Får komma ihåg att testa det också framöver.

Publicerat
  • Författare

Kan bara hålla med dig mycket sikte för pengarna :D

Mvh.