Publicerat April 20, 200620 yr Om 10 dagar får jag hämta hem min nya valp. En jämthund, hane. Tänkte höra om lite tips angående mat. Ni som nu framförallt har jämthund men även andra, har ni något tips på foder som är bra för valpen. Vad ska jag ge den nu i början och hur mycket/ofta ger ni?
Publicerat April 20, 200620 yr Om 10 dagar får jag hämta hem min nya valp. En jämthund, hane. Tänkte höra om lite tips angående mat. Ni som nu framförallt har jämthund men även andra, har ni något tips på foder som är bra för valpen. Vad ska jag ge den nu i början och hur mycket/ofta ger ni? Hör med uppfödaren vad dom har gett valpen och följ den matsedeln. Man ger ju en valp valpfoder tills den är 1 år och sedan övergår man till ett vuxenfoder, och vuxenfodret har Du börjat vänja vid 10-11 månader redan. Du går över suxessivt så att magen får tid att vänja sig. Du kan ju be uppfödaren skriva ner det på ett papper åt Dig så att det är klart när Du hämtar den. LYCKA TILL! :D
Publicerat April 20, 200620 yr Som sagt uppfödaren brukar tala om vad valpen ska ha, om inte annat så fråga, enda man ska tänka på är att en del inte är uppdaterade vad gäller proteiner och kalk. Lite kort, ett tag trodde man att protein ledde till snabb tillväxt och gav höftledsfel och då gav man extra kalk för att bygga upp skelettet och SÅ SKA MAN INTE GÖRA. För mycket kalk leder till missbildningar i skelettet och det gör även övergödning, vanligt valpfoder baserat på kyckling och soja ger bra tillväxt, glöm det där med valphull det kommer straffa sig. Lycka till med valpen! Vart kommer den ifrån?
Publicerat April 20, 200620 yr Författare Tack för tipsen...jo känner uppfödaren väl så ska snacka med honom. Men alltid kul med tips. Har jagat med Tiken som jag anser vara en mycket bra älghund, samt sett alla hennes syskon och som även de är riktigt bra och även deras mor som är en älgkanon(dock aldrig startad på prov av någon anledning) så man är hoppfull iaf. Hanen har jag bara läst om men han verkar kunna sin sak men men, återstår ju att se vad det blir. Här är parningen iaf: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/s...r_t=S38202/2003
Publicerat Maj 3, 200620 yr Författare Nu har man haft valpen några dagar. Gått riktigt bra. Verkar vara en mycket mentalt stabil valp. Inget gnäll alls. Verkar känna sig riktigt trygg. En tuff rackare som man nog får ta några nappatag med. Han ger sig inte i första taget så det kan nog bli en jobbig uppfostran. Verkar inte vara rädd för något, varken ljud eller andra hundar. Enormt nyfiken och påhittig. Kan ju säga att man längtar rätt mycket till man får prova han på älg, även om det ju dröjer.