Publicerat November 13, 201114 yr Var bortbjuden på snyltjakt, det var gris/älg/kron som stod på schemat men även räv fick man panga på. Jag blev uttittad - under 20 minuter - av en skjutbar ensam älgko som dock inte ville lämna mig någon lucka att skjuta på... älgkon vände tillbaka, bort från mig och in i såten igen... Men rätt vad det var kom en räv springande för allt vad tygen höll, avstånd cirka 50 meter och vertikalt kanske 5 meter under mig... Ytan den korsade var kanske 35 meter som jag kunde skjuta på. Jag siktade, swingade på bakifrån och så fort jag hann uppfatta att "vaffan, det här kommer ju att fungera" så small skottet och räven tumlade runt. OK, alla rävjägare av rang... jag VET att det finns folk som skjuter fantastiska mängder räv men för mig som skjuter typ 2-4 rävar per år är det verkligen stort att skjuta en räv av denna storlek. Den vägde 9,8 kilo på badrumsvågen, alltså 10+ kilo om den hade skjutits med hagel. Det var ett hål på andra sidan som nog har fimpat mer än 2 hekto... den sköts med en hett laddad 250gr Nosler Accubond i min 9,3x62. Jag lade vapnet bredvid räven som jämförelse, och hylsan mellan vapen och räv är som sagt 62mm. Vi kan nu konstatera att en 9,3:a i halskotpelaren är dödligt också på en räv... Hur som helst, nu har jag fått skryta av mig lite i alla fall :-) Känns riktigt bra. En helt fantastisk hanräv, detta kommer jag att leva länge på. Den var mycket gammal, hade tappat framtänder och så... Undrar hur många rådjur den har tagit under sin levnad?
Publicerat November 13, 201114 yr Då får man gratulera både till räven och till forumets mest pimpade bössa.
Publicerat November 14, 201114 yr Den ser ut att ha en fantastisk päls! Visst är det så att man är glad i flera timmar efter man har fällt ett så praktfullt vilt! Grattis! /Håkan H
Publicerat November 14, 201114 yr Hade också svävat på moln efter den upplevelsen!! Det är f-n inte lätt att få det läget på en varsk räv och sen därefter lyckas förvalta det? Ha det så trevligt på de välförtjänta molnen Mvh!
Publicerat November 14, 201114 yr Grattis Flex! Bra skjutit och svinga ikapp en räv är inte det enklaste men du verkar ha tekniken inne!