Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaliberbyte i Blaser

Featured Replies

Publicerat

Startar en ny tråd vid sidan av den andra. Vilka kalibrar i en blaser r93 kan man välja mellan genom att bara byta pipa?

Går de eller måste man byta slutstyckshuvud och sånt då också? Vore bra om man bara behövde byta pipa :)

Publicerat

Startar en ny tråd vid sidan av den andra. Vilka kalibrar i en blaser r93 kan man välja mellan genom att bara byta pipa?

Går de eller måste man byta slutstyckshuvud och sånt då också? Vore bra om man bara behövde byta pipa :)

Det beror helt på vilken kaliber du börjar med.

Publicerat
  • Författare

Just i denna fråga spelade inte kaliber någon roll igentligen, bara det finns några? allt från 22a till en 458.

Så en kaliber till någon jaktform spelar inte någon roll nu :-)

Publicerat

Kalibern du börjar med spelar all roll.

Börjar du med 300wm kan du byta till tex 338wm och 458wm utan att byta slutstyckshuvud.

Börjar du med 6,5x55 kan du byta till 30-06, 9,3x62 m.fl utan att byta slutstyckshuvud.

Vilka kalibrar du kan byta mellan beror på hylsans bottenmått.

Publicerat
  • Författare

Kalibern du börjar med spelar all roll.

Börjar du med 300wm kan du byta till tex 338wm och 458wm utan att byta slutstyckshuvud.

Börjar du med 6,5x55 kan du byta till 30-06, 9,3x62 m.fl utan att byta slutstyckshuvud.

Vilka kalibrar du kan byta mellan beror på hylsans bottenmått.

jo självklart spelar de roll, men har inte bestämmt vilken kaliber de blir än.

Därför jag undra vilka som funka ihopp, så väljer jag nu 30-06 så svara du ju på vilka jag kan välja mellan då, så tack :-)

Och hur funkar de med omkrätsen på hylsan, hur stor skillnad kan de vara där? finns det någon wsm kaliber som kan kombineras med någon "vanlig" patron?

Publicerat

jo självklart spelar de roll, men har inte bestämmt vilken kaliber de blir än.

Därför jag undra vilka som funka ihopp, så väljer jag nu 30-06 så svara du ju på vilka jag kan välja mellan då, så tack :-)

Och hur funkar de med omkrätsen på hylsan, hur stor skillnad kan de vara där? finns det någon wsm kaliber som kan kombineras med någon "vanlig" patron?

Se pdf-filen ovan, där är hela listan.

Vi snackar tiondels millimeter i skillnad på stötbottenmått.

Du kan inte kombinera en wsm med 30-06 utan att byta slutstyckshuvud.

Publicerat
  • Författare

Se pdf-filen ovan, där är hela listan.

Vi snackar tiondels millimeter i skillnad på stötbottenmått.

Du kan inte kombinera en wsm med 30-06 utan att byta slutstyckshuvud.

men man kan byta mellan alla standardkalibrar? från 243w till 9.3x62 genom att bara byta pipa?

Och om man köper en magnumkaliber så kan man byta mellan alla magnum? Detta vore suveränt!

Publicerat

men man kan byta mellan alla standardkalibrar? från 243w till 9.3x62 genom att bara byta pipa?

Och om man köper en magnumkaliber så kan man byta mellan alla magnum? Detta vore suveränt!

Det stämmer.

Du kan dock inte byta mellan magnum och wsm.

Publicerat

Det stämmer.

Du kan dock inte byta mellan magnum och wsm.

Varför skulle man inte kunna det?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Henrik

Nu vart blaser ännu mer intressant :)

de är väll som dom förklarade för mig förut, en wsm har väll större botten än en vanlig magnum?

Publicerat

Henrik

Det är väl så det står i tabellen ovan? :unsure:

Publicerat

Googlar man 404 Jeffrey som är basen för WSM kalibrarna finner man,

Base diameter .545 in (13.8 mm)

Rim diameter .543 in (13.8 mm)

404 Jeffrey

300wsm.png

Tittar man sedan på 300 Win mag,

300WM.png

så är den nästan lika fet, dvs inom ramen för vad man kan anta kan matas i en pang, .539 tum eller 13,69 mm, skulle Blaser verkligen designa två olika slutstyckshuvuden för så snarlika kalibrar?

Om man går in på hemsidan, går till "skapa din egen R93:a" och sedan scrollar ner i listan finner man att WSM är magnum skalle tillsammans med övriga magnums i listan.

Nåja om detta vet jag litet.

/Christian

Publicerat

Fel av mig isf, måste läst tabellen fel.

Publicerat

Skulle nog utan att vara en expert,

påstå att tabellen är rätt kass och missvisande. Om man lyfter diskursen ett steg har 6,5x55 och 30-06 samma skalle men även dem skiljer sig åt med ,1-,15 mm i botten,

så det finns lite marginaler i just det avseendet.

Men oaktat det, ser nog inte att någon har haft fel, bara att det var lite oklart.

/Christian

Publicerat

Tabellen är väl knappast något under av pedagogisk tydlighet. Dessutom skall man nog vara på det klara med att det en del kalibrar som finns eller funnits tillgängliga till R93 inte är med på listan, jag tänker då t ex på 6.5x284 och 9.3x64 som jag själv har sett och funderat på från tid till annan.

Bortsett från det kan jag bara konstatera att jag själv använt mig av ett "magnumhuvud" till min egen 300 wsm i snart tio år nu vilket gör att jag känner mig rimligt säker på att det funkar :P, att detta huvud också funkar till "vanliga" magnumpatroner med ett bottenmått på .532" eller däromkring är vi nog alla överens om.

Med standard och magnumhuvudena har du därmed täckt in ruskigt många olika alternativ, det som möjligen saknas är då kantandtändningspatronerna och småttingarna i 222/223 klassen.

Henrik

Publicerat

Tabellen är väl knappast något under av pedagogisk tydlighet. Dessutom skall man nog vara på det klara med att det en del kalibrar som finns eller funnits tillgängliga till R93 inte är med på listan, jag tänker då t ex på 6.5x284 och 9.3x64 som jag själv har sett och funderat på från tid till annan.

Bortsett från det kan jag bara konstatera att jag själv använt mig av ett "magnumhuvud" till min egen 300 wsm i snart tio år nu vilket gör att jag känner mig rimligt säker på att det funkar :P, att detta huvud också funkar till "vanliga" magnumpatroner med ett bottenmått på .532" eller däromkring är vi nog alla överens om.

Med standard och magnumhuvudena har du därmed täckt in ruskigt många olika alternativ, det som möjligen saknas är då kantandtändningspatronerna och småttingarna i 222/223 klassen.

Henrik

Tillverkar Blaser något huvud som ska vara enkom till wsm-kalibrarna?

Publicerat

Jag googlade runt lite, samt kollade bland annat Torsbos hemsida,

det finns inget som tyder på att det skall ha tillverkas eller tillverkas ett särskilt sådant.

Nu är ju Blaser lite som Sako, bara för att det inte finns på listan betyder det inte att det inte finns i verkligheten så svaret absolut, helt oklart.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kan man kombinera tex, 308w och 30-06 fast längden skiljer sig åt?

Publicerat

Kan man kombinera tex, 308w och 30-06 fast längden skiljer sig åt?

Ja

Publicerat

[Nej det är vanligt magnum huvud som gäller

quote name=sidelock' timestamp='1321525325' post='575255]

Tillverkar Blaser något huvud som ska vara enkom till wsm-kalibrarna?