Publicerat November 14, 201114 yr Om jag vill se hur mycket högre en Norma övningskula än en jaktkula sitter på 100 meter, hur kan jag se det utifrån ballistiktabell (med ett sikte som är inskjutet på jaktkula)? Norma har ju ett superfint ballistikprogram men jag är osäker på hur jag ska tänka? Jag har jämfört 6,5x55 Alaska 10,1gr mot 6,5x55 jaktmatch 6,5gr. Jag kan ju välja jaktkulan och sätta inskjutningsavståndet på 100m samt se nivån på kulan vid alla olika avstånd. Men hur 17 räknar jag vart jaktmatchen bör ta ifall den är inskjuten på alaskan? Tanken är att jag vill ha ett hum om vad kulan påverkar och vad som är naturlig variation (läs dåligt skytte).
Publicerat November 14, 201114 yr Det går inte att se i ett ballistikprogram utan du kan bara se kulbanor där. Det är individuellt mellan vapen hur olika patroner samskjuter, i vissa vapen går det mesta på samma ställe men i vissa kan det skilja 2-3dm imellan. Dessutom så är det svårt att få samma kulbana på olika patroner så samskjutningen brukar bara stämma på ett avstånd.
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Asch då. Då är det bara att dra iväg många bulor av respektive patron och försöka få något sådär bild av träffläget. Jag tänker främst på om man drar iväg ett gäng övningskulor så vore det bra att kunna konstatera om man rycker av skotten så de tar högt eller om det är en skillnad man kan räkna med jämfört med jaktammon.
Publicerat November 14, 201114 yr Asch då. Då är det bara att dra iväg många bulor av respektive patron och försöka få något sådär bild av träffläget. Jag tänker främst på om man drar iväg ett gäng övningskulor så vore det bra att kunna konstatera om man rycker av skotten så de tar högt eller om det är en skillnad man kan räkna med jämfört med jaktammon. uppfatta inte detta spydigt men: - skjut ett skott på 100m mot en klisterlapp med vardera ammon, gör bra avfyrningar med bra stöd, gör det en gång till och se om det blir likadant. mer behövs inte. du behöver inte skjuta massa skott, se till ist att du gör likadant mellan båda typerna ammo. skjut på vitt papper med en "liten riktpunkt i mitten, typ klisterlapp. 4 skott är det som behövs.
Publicerat November 14, 201114 yr gör bra avfyrningar med bra stöd, gör det en gång till och se om det blir likadant. Som jag förstår det var det just det som var problemet, att han kanske rycker till lite i avfyringsögonblicket. Lätt hänt. Annars är det som det sagts ovan, kulorna går inte likadant i 2 olika vapen. Tom samma fabrikat och modell på vapnen gör att det blir olika. Ta av/sätt på ljuddämparen och det kan skilja decimetrar (15-17cm på 80m för mig tex) med samma ammo. Det finns nog tyvärr inga genvägar, utan man måste provskjuta. Fast så många bulor behöver det inte bli, Karl sa ett skott, men om man rycker av det så räcker ju inte det. Men ett par/tre bör räcka för att få koll på läget om du gör som Karl föreslår, att vara noga med stöd och försöka att inte rycka av skottet. Känner du att du rycker till så räkna bort det skottet. Tänk om alla gjorde som dig och kollade upp hur vapnet sitt och olika ammo som man ska använda funkar i vapnet. Skadeskjutningarna skulle minska utan tvekan.
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Vad skulle man kunna räkna med en bra träffbild på 100 meter. Bössan jag sköt in var en kombi med 1,5-3,5X förstoring. De två första träffarna låg runt mitten och 2 cm ifrån varandra. Den tredje smällen tror jag att jag "ryckte" av då den hamnade 6 cm högt. Drog iväg en kula med jaktammo och den tog bara ca 1 cm under de två första. Det var här jag började fundera för till min .308 är jag van att övningsammunitionen tar ca 5 cm högre än jakt. Jag tyckte att 1 cm högre var lite för "lite" skillnad och det var därför jag funderade på om det var jag som stod för variationen eller om det faktiskt inte skiljer mer mellan dessa. Givetvis finns det övningsammo och i vissa bössor har samma kulbana som jaktammunition på 100 m. men ifall det fanns något sätt att ballistiskt veta hur stor höjdskillnad man kan räkna med så hade jag ju fått svart på vitt om det var jag som var X:et i ekvationen eller ej. Men så som ni skriver så kan man inte räkna fram kulans variation så som jag hade hoppats och då får man alltid ha med osäkerhetsfaktorn att man inte vet 100% vilken påverkan man själv har vid inskjutningen. Tack för alla bra svar!
Publicerat November 14, 201114 yr Skjuter du med en kombi/drilling är det väldigt vanligt med värmestigning, pga pipan blir varm och rör sig(enkelt förklarat.....). Det beror lite på konstruktionen, har du friliggande pipa så är det innte säkert att du får det, men du bör ha det i åtanke. Så att tredje skottet tog 6cm högt är helt normalt.