Publicerat November 14, 201114 yr Hej! Har varit på jakt efter en jakthund i ett par månader. Har varit inne på wachtel mest, dock svåra att få tag på. Har nu hittat en blandras 50-50 mellan wachtel och klm. Wachtelhanen är välmeriterad. KLM:en är också väldigt duktig, jagar älg, rå,gris mm samt bra apport och fågel. Har bra skall i drev, kommer från tyskland. Vad tror ni om denna blandning? Själv vill jag jaga allt jag kan, Rå,älg,svin,hare,räv,grävling samt en del apport då jag kör mycket duvor och Gäss. Jag vill även fortskrida med eftersök, så hunden skall även passa för detta. Det finns många förespråkare på detta forum att blandraser är skräp osv, har aldrig ägt en blandras så kan ej utala mig där. spontant känner jag att är det bra, friska föräldrar så borde det inte vara några större problem, Wachteln och klm ligger ju inte så långt ifrån varandra heller? Synpunkter tack!
Publicerat November 14, 201114 yr Med två såpass närbesläktade raser som wachtel/klm spelar nog individernas anlag större roll än vad resp ras gör för vad det blir. Omöjligt att säga mao. Det finns renrasiga klm som driver längre än somliga wachtlar. Och att orka stå kvar och skälla på vilt som inte flyttar sig är också väldigt individuellt. Apporteringen hänger mer på förare/tränare men bägge raserna har va som krävs för att bli dugliga apportörer. Eftersom eftergång med skall inte är önskvärt för stående fågelhundar som klm så kanske du skall förvissa dig om att de skallar på klövvilt vittring och inte bara när de ser dem....
Publicerat November 15, 201114 yr Hej! Har varit på jakt efter en jakthund i ett par månader. Har varit inne på wachtel mest, dock svåra att få tag på. Har nu hittat en blandras 50-50 mellan wachtel och klm. Wachtelhanen är välmeriterad. KLM:en är också väldigt duktig, jagar älg, rå,gris mm samt bra apport och fågel. Har bra skall i drev, kommer från tyskland. Vad tror ni om denna blandning? Själv vill jag jaga allt jag kan, Rå,älg,svin,hare,räv,grävling samt en del apport då jag kör mycket duvor och Gäss. Jag vill även fortskrida med eftersök, så hunden skall även passa för detta. Det finns många förespråkare på detta forum att blandraser är skräp osv, har aldrig ägt en blandras så kan ej utala mig där. spontant känner jag att är det bra, friska föräldrar så borde det inte vara några större problem, Wachteln och klm ligger ju inte så långt ifrån varandra heller? Synpunkter tack! Tror nog blandningen i sig kan fungera, men kolla föräldrarna noga. Som du nämner, det kan vara svårt att få tag i en wachtel och en bra kleiner munsterländer växer inte på träd. Varför vill man då inte avla renrasigt på dem? Kan kanske finnas bra skäl för det, men som sagt, jag skulle kolla föräldrarna noga. Vad gäller KLM så är det önskvärt attt de skallar, men det testast inte i det svenska provsystemet.
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Hej! Jo jag ska kika mer noga på föräldrarna. KLM är tyskimport och där får man ju inte avla med hundar utan skall vid drev. Några tips med vad man ska titta på när man väljer valp? Någon som har erfarenhet kring eftersök med dessa?