Publicerat November 14, 201114 yr Licenspapperna på min quad är på väg med posten, .22lr och .22 wmr blev kalibern, alltså både klass 3 och 4. Nu kommer frågan, vad skall jag välja för sikte? Ett tag var jag inne på aimpoint, nu lutar det åt 2-7 x 33mm från leupold. Skjutavstånd .22 wmr max 100 meter. Vad skall jag välja, alla förslag är välkomna.
Publicerat November 14, 201114 yr Bushnell har en fast tio X med mil dot i, det skulle medföra att du kan använda din 22LR effektivt ut till 70-80 meter och din 22WMR ut till 120, är lite intresserad av ditt tidigare övervägande av en aimpoint, samt hur du tänkt då. Det alternativ du anger med en 2-7 Leupold är iofs nog ganska bra, men frågan är om du inte vill ha ett rm för i varje fall 22LR där du kan hålla av på höjden för varierande avstånd. /Christian
Publicerat November 14, 201114 yr hade jag varit som du så hade jag skaffat ett högförstorande sikte ist jag tycker att 12 ggr är i minsta laget egentligen är så härligt att skjuta "tajta" grupper med quaden och speciellt när man ser kulhålen i pappret
Publicerat November 14, 201114 yr Jag tror helt klart att Christian sa det bästa. Själv har jag ett 4-16x42 Nikon Monarch - ett toppensikte tycker jag till en 22LR. Men med vanlig Nikkoplex (ett vanligt kors) är bössan värdelös på allt annat än 50 m (där jag skjuter tiokronor). I efterhand skulle jag köpt Mil-Dot fast förstoring eller Mil-Dot med medförstorande sikte.
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Aimpointen hur tänkte jag? I lumpen var det ju öppna riktmedel och det funkade ju... Kanske inte ändå! Vad är "rm" ? Blir inte ett högförstorande stort och klumpigt. Är det rätt att tänka att en tennisboll på 100 m, med 7x är lika stor som en tennis boll på 14 m utan kikare, eller är jag helt ute å cyklar? / J
Publicerat November 14, 201114 yr Aimpointen hur tänkte jag? I lumpen var det ju öppna riktmedel och det funkade ju... Kanske inte ändå! Vad är "rm" ? Blir inte ett högförstorande stort och klumpigt. Är det rätt att tänka att en tennisboll på 100 m, med 7x är lika stor som en tennis boll på 14 m utan kikare, eller är jag helt ute å cyklar? / J rödpunkt funkar om du skjuter på större mål (lite skillnad att försöka pricka en helfigur på 100 m och pricka en kråka på samma avstånd med rödpunkt) RiktMedel jag personlig tycker inte det men smaken är som bekant delad
Publicerat November 14, 201114 yr Jfs, alltid trevligt att höra hur andra tänker, med en 3-7 MOA rödpunkt har man ( läs jag) svårt att rikta mot exempelvis en tennisboll på 50 meter, 3 MOA täcker 3,75 cm på 50 meter, 7 MOA täcker 7,5 cm, dvs en aimpoint är precis inte det bästa för en 22LR/WMR där målen och deras vitala delar är i storleksordningen golfbollar, inte tennisbollar. angående ditt tänk, 100/7 ung 14, så ja det är helt riktig, med en 7x på 100 meter framstår målet som på 14 meter utan förstoring, men det är som sagt ovan, ganska svårt att peta in en träff på en golfboll på det hållet med öppna rm även om det går med friska ögon och bra öppna rm. En tub med hyffsad förstoring måste inte vara klumpig men visst får man se till att välja rätt, personligen skulle jag titta på 3-12, 4-16 varianterna o skulle jag ha en 17 HRM eller Mach 2 skulle det helt klart vara motiverad med något lite "mera", har ju en Hensoldt som ligger på hyllan just nu så den skulle nog åka på. Mil dot, BDC-riktmedel, eller något motsvarande, så att du kan skjuta med precision på lite olika avstånd känns väldigt rätt, därav min rekommendation. /Christian
Publicerat November 15, 201114 yr Jag kör en Bushnell 6-24x40 på min Quad. Montagen blir lite höga om man vill kunna byta pipa utan att ta av kikaren, men rackarns vad roligt man har med en Quad och hög förstoring. Har 22lr och 17 HMR som kalibrar och gillar verkligen att kunna vrida upp förstoringen när det ska pluppas kråka på lite håll. Skulle nog med facit i hand velat ha mildot eller liknande, men framförallt med 17 pipan är det jag som sätter begränsningen innan kulbanan begränsar mig. När (om) jag blir en bättre skytt på längre håll skulle helt klart ett annat riktmedel vara att föredra.
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Tack för all kikarkunskap. Aimpointen förklaringen fortsättning, jag hade lite snöat in på övningsskytte på 50 m bana. Sedan blev det mer senapsstuvad kanin och gravad ripa. ;-) Jag hittade en "mil-dot user guide" på nätet, jag ska seriöst titta på ett mil-dot riktmedel. Jag tycker det är lite svårt att bilda sig en uppfattning om olika riktmedel genom att titta på bilder, så det blir att besöka stadens vapenhandlare och botanisera. /J
Publicerat November 15, 201114 yr Tack för all kikarkunskap. Aimpointen förklaringen fortsättning, jag hade lite snöat in på övningsskytte på 50 m bana. Sedan blev det mer senapsstuvad kanin och gravad ripa. ;-) Jag hittade en "mil-dot user guide" på nätet, jag ska seriöst titta på ett mil-dot riktmedel. Jag tycker det är lite svårt att bilda sig en uppfattning om olika riktmedel genom att titta på bilder, så det blir att besöka stadens vapenhandlare och botanisera. /J Nackdelen med ett högt montage är att kindstödet blir för lågt, skicka ett PM om du vill känna på min Quad som finns väldigt nära dig...
Publicerat November 15, 201114 yr så det blir att besöka stadens vapenhandlare och botanisera. Inser att jag inte utnyttjar bössans potential riktigt men jag körde till vapenprånglaren och dök i beganatskåpet och lämnade med ett Tasco Titan 3-12x50. Finns en liten mildot i det tunna hårkorset men aldrig orkat engagera mej i att använda den. Sen har jag ytterligare ett sikte som jag bara skiftar med när jag skjuter 22lr. Kräver givetvis en del korrigeringar mellan skiftena men det kan jag leva med. Gillar tascosiktet skarpt, just titanmodellen är några snäpp bättre än övrigt tascojunk. Mvh!
Publicerat November 15, 201114 yr Som alltid beror det på vad bössan skall användas till! Jag har en quad och använder en Zeiss 3-9x36 den är perfekt för min jakt som är trädskällare, sedan skjuter jag korthållsfält med 22lr då använder jag en Bushnell 10x40 mildot men den saknar parallaxsjustering vilket gör den svår att använda på kortare avstånd än 50 meter.
Publicerat November 15, 201114 yr kör med en zeiss diavari v 3-12x56 på min 22lr/17hmr på min 455:a tycker dock det är i minsta laget så när ekonomin tillåter så vankas nog en 4-16 kikare till denna lilla sak. en kråka är fan liten på 100+m mvh
Publicerat November 19, 201114 yr Tänkte göra en tråd när jag upptäckte den här. Har ett zeiss 6x42 monterat på min quad men det är inte mycket på en skata på 120-170m. Vill ha ett mildot riktmedel och en fast förstoring runt tio eller något mera. Har en targetratt på zeisskikaren men det fungerar inte när man måste ta hänsyn till vind. Har gjort ett antal oförklarliga bommar idag och det gör mig less. Hur håller ett bushnell kikare mekaniskt? Jag har länge varit allergisk mot allt som det inte står zeiss eller liknande på. Äger några leupoldkikare som fungerar och gör det de ska men lämnar lite att önska i ljusgenomsläpp. Håller på att kika runt i kikardjungeln men börsen är rätt så begränsad just nu. Kravet är ju mildot riktmedel och ett inte alltför klumpigt sikte.
Publicerat November 19, 201114 yr Elite 3200 är ett väl fungerande sikte till humant pris givetvis är inte optiken av toppklass men helt fungerande i dagsljus. Mekaniskt verkar dem vara riktigt säkra och har rejält justeringsområde har en själv som används på quaden fungerar klockrent
Publicerat November 19, 201114 yr Det brådskar inte men kan nog hända att det blir ett kikarbyte på den bössan också.
Publicerat November 19, 201114 yr Hittar bara Elite tactical med de riktmedlen och den förstoringen. Är det samma som 3200? Hur fungerar targetrattarna på ett tactical? Är det stopp på rattarna så att det inte går att vrida dem så att man tappar nollan? Vitsen är ju att man inte ska behöva skruva.
Publicerat November 20, 201114 yr Hittar bara Elite tactical med de riktmedlen och den förstoringen. Är det samma som 3200? Hur fungerar targetrattarna på ett tactical? Är det stopp på rattarna så att det inte går att vrida dem så att man tappar nollan? Vitsen är ju att man inte ska behöva skruva. Kanske jag som minns fel den verkar bara heta elit tactical denna är det http://theopticzone.com/products-page/scopes/bushnell/elite-tactical/bushnell-elite-tactical-10x40-mil-dot-matte/ Inga stoppar på rattarna men finns en höjdskala som markerar vilket varv man är på och 10moa per varv
Publicerat November 20, 201114 yr Kanske jag som minns fel den verkar bara heta elit tactical denna är det http://theopticzone.com/products-page/scopes/bushnell/elite-tactical/bushnell-elite-tactical-10x40-mil-dot-matte/ Inga stoppar på rattarna men finns en höjdskala som markerar vilket varv man är på och 10moa per varv Man blir förbannad när man läser prislappen over there jämfört med här hemma. http://www.handladigitalt.se/bushnell-elite-tactical-10x40-mildot-kikarsikte-p-5569.html Det kan inte finnas något som motiverar att man tredubblar priset här i Sverige. Hittade det här och när man läser recensionerna om ovanstående kikare så tror jag mer på ett leupold. http://www.handladigitalt.se/leupold-mark-ar-618x40-t1-ao-mildot-kikarsikte-p-5534.html
Publicerat November 20, 201114 yr Jo att handla kikaren här hemma är ingen lysande affär! Aldrig kollat det Leupold siktet men brukar vara väl fungerande med trist optik, fördelen är att den har justerbar parallax men 1/2moa klick känns väl grovt för min smak fast på en hmr. funkar det väl då man knappast skjuter på riktigt långa avstånd
Publicerat November 21, 201114 yr Kanske en Leupold VX-3 6.5-20X40 LR skulle passa bra? http://www.handladigitalt.se/leupold-vx3-6520x40-long-range-fine-duplex-matt-p-3274.html Alldeles för dyr i Sverige men borde nog gå att få hem till ett bra pris från USA.
Publicerat November 21, 201114 yr Tuben som Nils länkar till från Leupold förefaller vara bra, rätt förstoring och med antingen att man skjuter med mildoten och lite dropcharts man tillverkat eller att man skjuter med BDC:n även om den är kalibrerad till .223 så är det inte svårt att få den att lira med en 17 HMR och lite tejp osv.. Jag som vanligtvis skyr leupold måste nog säga att detta verkar vara en ok tub. /Christian