Publicerat November 15, 201114 yr Då jag inom kort skall bli norrlänning för andra gången, närmare bestämt klyktattare, har senaste veckornas vapenfunderingar i mångt och mycket kretsat kring att införskaffa ett lämpligt vapen för toppfågel och lockjakt på räv. Jag redovisar mina funderingar under följande rubriker: 1)Kaliber 2) Optik 3) Vikt 4) Kolv 5) Ev ljuddämpare 1. Kaliber Då vapnet även kommer att användas som vakpang pga dess optik (se punkt 2) måste kalibern klara kraven för klass 1. Med krav å högt BC och låg rekyl lutar det därför åt 6,5mm. De 2 alternativ som ligger närmast är trotjänaren 6,5x55 samt 260 Rem. 6,5x55 har fördelen att det kan gå att hitta ett lämpligt och välskjutande fabriksvapen. Tankarna går då åt en Tikka M658, men med ett stort frågetecken: Hur fungerar kronammo? något som det finns gott om. En god vän har en 658 som ofta klickar med kronammo så länge vapnet är kallt. För en lekman låter det som ett väldigt stort patronläge som krymper något när metallen värms upp. 260 Rem har fördelen med kort låda. Då ett huvudmål med mina spåningar är att hålla ned vikten, är det härliga gram man sparar på lådan som istället kan läggas på pipa eller dämpare. Tyvärr blir jag med 260`n tvingad att handladda även för mängdträningen. Enligt Robban M skall det gå att ta upp magasinsbrunnen på en kort låda så att den kan svälja även en 6,5x55. Då blir det troligtvis att bygga på en Remington 700, vilket innebär att jag själv kan välja pipprofil. Tyvärr är jag något tveksam till ett bygge då min tidigare erfarenhet av leveranstider avskräcker. 2. Optik Optikval är redan klart, det blir en Zeiss 6-24x56 med belyst mildot som ligger hemma i byrålådan. En tung rackare, men ack så fin optik. Då detta är det enda belysta kikarsikte jag har och även det enda med mer än 42mm-lins så får vapnet även bli vakpang (se punkt 1). 3. Vikt Jag räknar med att kikare + fästen landar på kilot, vilket sätter höga krav på själva vapnets vikt för att inte vara för otympligt att skida runt med. Låt säga att maxvikten för oladdat vapen utan kikare och fäste är 3,3kg 4. Kolv Jag har svårt att få en bra, avslappnad liggande skjutställning med de flesta standardkolvar. Eftersom vapnet kommer primärt att användas just liggande tror jag att ställbar bakkappa och kolvkam skulle göra underverk. Har sneglat på McMillans A3:a , men tar tacksamt emot andra förslag 5. Dämpare En eventuell dämpare skulle jag ha framförallt för att minska rekyl och pipuppslag. Rekylupptagningen har som bekant stor påverkan på precision och det är inte alltid man kan ta perfekt skjutställning under jakt. Den ljuddämpande effekten är jag mindre beroende av då jag har ett par formgjutna hörselskydd. Meningen med tråden är inte att redovisa mina tankar, utan att mer erfarna bössbyggare och bytare skall komma med input, så välkomna att fylla på med alla åsikter! Hur hade ni valt?
Publicerat November 15, 201114 yr det ända jag kan säga med säkerhet är att du kommer att bli besviken på kronammo till toppfågel, skärskott och inte den precisionen som finns hos andra match patroner. jag tror den dröm spec kommer att ge dig lite problem, dämp på 6,5x55 eller 260 blir en lång historia och med restan av specen även tung. räkna med 5kg tot med a-3 stock.
Publicerat November 15, 201114 yr Låter som du har det mesta klart för dig men 3,3kg med en justerbar Mcmillan blir nog besvärlig att klara. Jag skulle rekommendera lite tyngre bössa och ett bra system att bära den istället då gör inte vikten så stor skillnad speciellt om man åker skidor är vikten inte så avgörande. Sedan för skyttet tycker jag vikten och låg rekyl är viktigaste parametrar för att hålla konstant träffläge sedan att kolven inte är optimal tycker jag inte är så viktigt för jaktliga skott det är först när man ska skjuta serier under tidspress det blir viktigt, men givetvis ska kolven inte vara av bandyklubb modell men tycker alla skapligt raka stockar fungerar bra för jaktskott liggande. Perfekt om du har gjutna hörselskydd då kan du nöja dig med rekylbroms och spara vikt samt slippa dämpar flimmer på banan, kalibern känns 6,5x55 rätt ska du bygga skulle jag välja 6br. istället för .260rem om det inte är krav på klass1
Publicerat November 15, 201114 yr Madsen har helt rätt, även med typ en T3, sugrörspipa, PSE stock/edge Mcm så kommer man över 3,3 kg, men min rek är faktiskt slik, T3 med sögrörspipa i 6,5x55 med kvalitetspipa skall det gå att få precision, Edge Mcm A3 eller PSE stock, båda går att få extremt lätta, Alu underbeslag, alu ringar direkt i skenan, för att slutligen för toppjakten skippa dämpen, det bör ge dig en lätt rigg om än inte 3,3 kilo. Vill man gå den vägen med en light rigg så är en Rem 700 (ev lättad), 6 mm br (tunn pipa) (edge stock från McM) med ett lätt sikte på den rätta vägen, då får man iofs inte göra några kompromisser alls längs vägen då varje gram som man slarvar med straffar sig. Angående kronammon, lyss till Madsen, det finns inget som knäcker ett skytteförtroende så hårt som oförklarliga bommar. /Christian
Publicerat November 15, 201114 yr Författare det ända jag kan säga med säkerhet är att du kommer att bli besviken på kronammo till toppfågel, skärskott och inte den precisionen som finns hos andra match patroner. jag tror den dröm spec kommer att ge dig lite problem, dämp på 6,5x55 eller 260 blir en lång historia och med restan av specen även tung. räkna med 5kg tot med a-3 stock. Kronammon är inte tänkt till jakt, utan mängdträning. Vet faktiskt om en Heym som skjuter väldigt bra med normal kronammo. Finns även speciell prickskytteammo i samlingen.
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Låter som du har det mesta klart för dig men 3,3kg med en justerbar Mcmillan blir nog besvärlig att klara. Jag skulle rekommendera lite tyngre bössa och ett bra system att bära den istället då gör inte vikten så stor skillnad speciellt om man åker skidor är vikten inte så avgörande. Sedan för skyttet tycker jag vikten och låg rekyl är viktigaste parametrar för att hålla konstant träffläge sedan att kolven inte är optimal tycker jag inte är så viktigt för jaktliga skott det är först när man ska skjuta serier under tidspress det blir viktigt, men givetvis ska kolven inte vara av bandyklubb modell men tycker alla skapligt raka stockar fungerar bra för jaktskott liggande. Perfekt om du har gjutna hörselskydd då kan du nöja dig med rekylbroms och spara vikt samt slippa dämpar flimmer på banan, kalibern känns 6,5x55 rätt ska du bygga skulle jag välja 6br. istället för .260rem om det inte är krav på klass1 Klass 1 blir tyvärr ett krav, så alla 6mm går bort. Annars hade det varit ett självklart val. Tyvärr tycker jag inte att raka kolvar fungerar för mig i liggande skjutställning, har svårt att få upp kolven till axeln ordentligt. Ställningen blir inte avsläppnad.
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Madsen har helt rätt, även med typ en T3, sugrörspipa, PSE stock/edge Mcm så kommer man över 3,3 kg, men min rek är faktiskt slik, T3 med sögrörspipa i 6,5x55 med kvalitetspipa skall det gå att få precision, Edge Mcm A3 eller PSE stock, båda går att få extremt lätta, Alu underbeslag, alu ringar direkt i skenan, för att slutligen för toppjakten skippa dämpen, det bör ge dig en lätt rigg om än inte 3,3 kilo. Vill man gå den vägen med en light rigg så är en Rem 700 (ev lättad), 6 mm br (tunn pipa) (edge stock från McM) med ett lätt sikte på den rätta vägen, då får man iofs inte göra några kompromisser alls längs vägen då varje gram som man slarvar med straffar sig. Angående kronammon, lyss till Madsen, det finns inget som knäcker ett skytteförtroende så hårt som oförklarliga bommar. /Christian Har faktiskt funderingar på T3 light. Har en sådan på Nya Zeeland i kaliber 270win. Kan kanske vara ett vettigt alternativ, men hur krångligt och dyrt är det att ta hem den?
Publicerat November 15, 201114 yr Kron för mängdträning funkar fint brukar använda det själv till ställningsskytte. Fint titta förbi om du vill så kan du testa några olika stockar. Mvh Daniel 0706621767
Publicerat November 15, 201114 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=128339 Tikka T3 lite, i 6,5x55 till salu, gängad, dämpad o klar. Tycker nog att du skall låta din T3:a i NZ stanna kvar där, kan jag ev få hyra den? För det fall att jag far dit? Med ovanstående vill jag säga att som klass 1 krav är det svårt att slå en T3 i 6,5x55, i varje fall med de krav på vikt osv som anges. /Christian
Publicerat November 15, 201114 yr Författare http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=128339 Tikka T3 lite, i 6,5x55 till salu, gängad, dämpad o klar. Tycker nog att du skall låta din T3:a i NZ stanna kvar där, kan jag ev få hyra den? För det fall att jag far dit? Med ovanstående vill jag säga att som klass 1 krav är det svårt att slå en T3 i 6,5x55, i varje fall med de krav på vikt osv som anges. /Christian Det är nog klokt som du säger Christian. Dessvärre är jag rädd att verkligheten hinner ikapp mig vad det gäller möjligheterna att återvända till NZ. Byter jobb och med det försvinner alla sparade semesterdagar. Klart du får använda den Christian! Den finns knappt 2h bilfärd söder om Christchurch. Slänger in en stämningshöjare på Tikkan: Troligtvis det svåraste jaktskott jag tagit. Uppmätte avståndet till 250m. Hjorten var på väg snett bort och jag låg med armbågsstöd, hög puls och nästintill helt igenimmade linser.