Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För hög twist-rate

Featured Replies

Publicerat

Min handladdningserfarenhet kommer helt från 222r, och är därför lite smal. En tanke som just dykt upp för mig är att en 7x57r måste kunna bli ändå mer allround om man kan ladda sakos 7x33 kula i den, som är lätt och gjord för att gå långsamt. Nu har jag varken det ena eller det andra ännu, men jag tänkte tanken ändå. Så med detta i tanken sökte jag lite i cyberrymden och ser att det är en väldig skillnad på normal twist för 7x57r och 7x33. Nästan dubbelt upp. När jag söker efter vad som kan hända med för snabb twist så ser jag saker som att pipan slits onödigt mycket (visst menar dom att pipan slits mer högre twist, givet att allt annat är konstant?) samt att vid höga hastigheter så kan det skada kulan (kulan snurrar så fort att snurrar sönder). Men då i detta fall, så är det ju inte frågan om att få ut maximal hastighet så då borde det väll gå bra i alla fall?

Finns det mer problem men en för snabb twist-rate? (finns det ett svenskt ord? =) )

Publicerat

Du har nog funnit nackdelarna som finns med för brant stigning även rengörningen är som regel besvärligare på pipor med tvär stigning. Visst kan kulor fungera bra trots att stigningen är långt från det optimala så länge den är för brant det omvända fungerar inte då kulorna inte blir stabila.

Jag testade just denna 78gr Sako kula i en 7-08a och fick det inte att skjuta godtagbart i den fart jag önskade troligen mest för att hylsan hade för stor volym. Sedan påstås det att denna kula inte har samma mått som övriga 7mm kulor men jag kan inte mäta någon skillnad och använder nu kulan i en 7mm LW pipa utan problem med br hylsa och 12" twist

Publicerat

Stigning på pipans räffling,

kan motsvara det du avslutar med.

I teorin är en för snabb stigning något negativ för precisionen om vi talar bänkskytte, överstabiliserade kulor skall tydligen inte skjuta lika väl, för praktiker är den andra frågan du överväger mer relevant,

vad händer när jag skjuter en kula designad för X fart i 2X fart, svaret är att den kulan kan gå sönder i luften om man har otur. Ett bra exempel på ett ganska enkelt sätt att spränga kulor är att skjuta 110 grains varmint kulor med en 300 Win mag och en rå Remingtonpipa,

det är någonstans runt 1150 m/s per sekund och en viss rotationshastighet som kulorna går sönder i luften.

Men om vi återgår till ditt exempel här med 7 mm kulor och lätta laddningar så har jag förstått att en 7x33 ger 760-820 m/s med de här små 5,1 grams kulorna, en 7x57R borde kunna gå att ladda ned till i varje fall motsvarande hastigheter med rätt krut (tinstar/mfl) så jag hade inte sett just detta som mer än en del i bekymret att få till en bra lätt laddning för korta håll.

Med tanke på att det är svårt att få tag på kulor avsedda för 7x33 hade jag nog istället köpt de lite lättare 7 mm kulor som är mer tillgängliga typ 130 grains Sierra MK som om man laddar ner den kommer att hålla bra.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för det, då återstår bara att se hur det blir med precision =)