Publicerat November 16, 201114 yr Gubbar släng iväg era kraftigare kalibrar här omkring duger det fint med "fågelvapen" och trästock. Jägare tog fel vapen när rådjur avlivades "Jägare tog fel vapen när rådjur avlivades Hällevadsholm Ett påkört rådjur, som skadats så illa att det inte kunde resa sig, skulle avlivas i tisdags. Men avlivandet gick inte som det var tänkt. Rådjuret som träffades av en bil utanför Hällevadsholm i tisdags morse blev det så illa skadat att det inte kunde resa sig. En jägare tillkallades för att avliva det, men avlivandet gick inte enligt planerna. Jägaren sköt först fyra skott utan att djuret dog, slog det sedan med en trädgren i huvudet och avlossade slutligen ett femte skott som var dödande. I brådskan hade han fått med sig fel vapen, ett vapen som används för att skjuta fåglar. – Vapnet går att döda rådjur med, men det här rådjuret hade så tjock vinterpäls, det var därför det inte dog, berättar han, men är själv inte nöjd med hur rådjuret avlivades. – Men man gör så gott man kan. Jag tänkte gå tillbaka och hämta ett kraftigare vapen men då hade djuret fått plågas ännu längre. Ringa polis Övriga personer på platsen agerade däremot rätt i situationen. – När det handlar om klövdjur ska man ringa till polisen och det gäller även om man har kört på ett sällsynt djur som lodjur, björn eller varg. Är det en hare eller räv ska man bara dra djuret av vägen så den inte orsakar någon olycka, säger Henrik Bohlin utbildningsledare vid Centrala trafikskolan i Uddevalla. Finns det inte någon möjlighet att stanna kvar tills dess att polis eller jägare har anlänt ska platsen för olyckan märkas ut. Är djuret skadat och lider kan man avliva det själv. – Det är inget som vi lär ut, men det kan man göra om man vågar. Det är inte förbjudet. Det är däremot straffbart att inte rapportera till polis var och när klövdjur och sällsynta djur körts på, enligt trafiklagen och jaktlagen. Tåve Jernmark"
Publicerat November 16, 201114 yr Någonting känns väldigt fel med den här historien... Man avlivar ju kor med .22LR utan problem så vad i helsefyr hade han med sig? Luftpistol??? Antingen är han klåpare eller så är det en tidningsanka utan dess like!
Publicerat November 16, 201114 yr öhh hade han en luftgevär ? Ja inte kan jag förstå att han har använt något annat än luftgevär. Eller var det slangbella?
Publicerat November 16, 201114 yr ja en sån här historia får ju inte jägarkåren att framstå i fin dager inför den kära allmänheten...
Publicerat November 16, 201114 yr Verkar högst märkligt.. Säger jag då som fick skjuta tre skott i halsen på en dovhjort häromkvällen...
Publicerat November 18, 201114 yr Verkar högst märkligt.. Säger jag då som fick skjuta tre skott i halsen på en dovhjort häromkvällen... Tror inte riktigt på detta, har avlivat ett & annat rådjur med grytpistol. Skar sönder handen en gång då jag andvände kniv därför grytpistol. Å andra sidan tömde jag magasinet(fem smällar 30-06 220grain) på en dovkalv som var skadad av lösspringande schäfrar. Mitt livs obehagligaste skytte . //Lasse D
Publicerat November 18, 201114 yr Ehhhhhh känns lite märkligt! var nog ett luftgevär med trasig packning!
Publicerat November 18, 201114 yr i jobbet så hittade vi ett påkört rådjur som låg i diket, såg ut som att det låg och vilade men jag tyckte det såg onaturligt ut så vi stannade. Det visade sig att rådjuret hade trasigt bakparti och försökte dra sig på frambenen. Det enda jag hade var en spade men kändes osäkert om jag kunde får ihjäl den utan att det skulle bli djurplågeri så Polisen fick komma, men telefonisten var då verkligen motsträvig på att skicka en patrull. Men som sagt kan man slå ihjäl med en spade? kan ju tänka mig att det krävs många slag och min tanke då var att man kanske skulle åka dit för djurplågeri. Därför så väntade vi på polis i 40 min. Jobbigt för rådjuret!
Publicerat November 18, 201114 yr Men vad i helvete är detta, har knackat skalle på ett påkört rådjur med en tom Absolut Vodkaflaska, visserligen tjockt glas i den buteljen , men rådjuret somnade in tämligen direkt, låter hemskt makabert men det verkligen det enda att tillgå, alternativet hade varit liknande slag med ölburk och då, då hade det nog blivit plågsamt. är djuret skadat så får man ta vad man haver och är övertygad en skyffel/spade hade fungerat utmärkt!
Publicerat November 18, 201114 yr i jobbet så hittade vi ett påkört rådjur som låg i diket, såg ut som att det låg och vilade men jag tyckte det såg onaturligt ut så vi stannade. Det visade sig att rådjuret hade trasigt bakparti och försökte dra sig på frambenen. Det enda jag hade var en spade men kändes osäkert om jag kunde får ihjäl den utan att det skulle bli djurplågeri så Polisen fick komma, men telefonisten var då verkligen motsträvig på att skicka en patrull. Men som sagt kan man slå ihjäl med en spade? kan ju tänka mig att det krävs många slag och min tanke då var att man kanske skulle åka dit för djurplågeri. Därför så väntade vi på polis i 40 min. Jobbigt för rådjuret! Bättre att försöka i ett sånt läge. Jag fick vid ett tillfälle ta ett rå av daga med ett fälgkors. Det blev kladdigt men det slapp lida.
Publicerat November 18, 201114 yr Visst kan det gå fel men inte 4 ggr Eller? Jag avlivade ett Rå efter vägen när ingen annan vill men en domkraft, trodde att jag som vanligt hade kniv i bilen men icke.... Fick nog till det så bra att nått i foten gick sönder samtidigt men det fick jag leva med o inte kunde jag visa det för de som såg på. Polisen kom men då var saken ur världen, 2 smällar med en ett par kilo tung domkraft gör jobbet //