Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundintyget i NVR

Featured Replies

Publicerat

Det ska nu skickas in hundintyg för de som är med i NVR.

Intyget ska bland annat innehålla regnummret i jordbuksvekrets register.

Va jag vet har nog jag inget sånt men en jycke reggad i SKK, en renrasig och en med tävlingslicens.

Är det samma grej eller måste man regga hos jorbbruksverket oxå ?

Publicerat
  • Författare

Förövrigt så har det tydligen helt glömts bort att en eftersökshund på rådjur skall kunna släppas för att gå ifatt och dra ner djuret.

Kan inte hunden släppas så bör det vara ett krav att det följer med en släpphund som då oxå måste finnas hundintyg på, eller ?

Finns inget ang det på NVRs nuvarande hundintyg.

Känns som hela grejen blir mer o mer lekstuga för byrokrater och folk vars erfarenheter ang eftersök skiftar rejält..

Publicerat

Jo man är enligt lag skyldig att registrera sin hund hos jordbruksverket... Övriga frågor överlämnar jag till daniel.

Publicerat
  • Författare

Jo man är enligt lag skyldig att registrera sin hund hos jordbruksverket... Övriga frågor överlämnar jag till daniel.

Tack!

De va som fan... undrar hur många som missat det.. jag har då gjort det..:blush: och trott att det fanns samarbete mellan SKK och jordbruksverket...

Fått reda på av polis att det är på grund av försäkringsfrågan jordbruksverkets reg nummret måste finnas med på hundintyget.

Publicerat

Ibland finns det skäl till byråkrati...

Vad skulle hända om vi kräver avfångningshund till rådjur? Jo, vi skulle kanske få ihop en handfull dokumenterat kompetenta ekipage i hela norrland.

Hur dokumenterar man en avfångninshund? Det finns inga tester eller prov som på något enda sätt syftar till att kvalitetssäkra eller träna eller testa detta.

Vi verkar i ett avlångt land och då får man utgå ifrån den nivå vi kan klara i hela landet. Vill ni sedan ha högre krav så står det er fritt att på läns- eller kretsnivå sätta hur höga krav ni vill.

Att vi sedan jobbar med hundintyget är helt enkelt eftersom all ersättningsberättigad verksamhet från staten måste "kvalitetssäkras". Då kan man endera välja denna mycket obyråkratiska modell, eller t ex tvinga ut alla ekipage på årliga prov.

Publicerat

Tack!

De va som fan... undrar hur många som missat det.. jag har då gjort det..:blush: och trott att det fanns samarbete mellan SKK och jordbruksverket...

Fått reda på av polis att det är på grund av försäkringsfrågan jordbruksverkets reg nummret måste finnas med på hundintyget.

Så det räcker inte att ange registreringsnumret på hundintyget?

Jag som hade gjort mina klara för påskrift.

\mats

Publicerat
  • Författare

Ibland finns det skäl till byråkrati...

Vad skulle hända om vi kräver avfångningshund till rådjur? Jo, vi skulle kanske få ihop en handfull dokumenterat kompetenta ekipage i hela norrland.

Hur dokumenterar man en avfångninshund? Det finns inga tester eller prov som på något enda sätt syftar till att kvalitetssäkra eller träna eller testa detta.

Vi verkar i ett avlångt land och då får man utgå ifrån den nivå vi kan klara i hela landet. Vill ni sedan ha högre krav så står det er fritt att på läns- eller kretsnivå sätta hur höga krav ni vill.

Att vi sedan jobbar med hundintyget är helt enkelt eftersom all ersättningsberättigad verksamhet från staten måste "kvalitetssäkras". Då kan man endera välja denna mycket obyråkratiska modell, eller t ex tvinga ut alla ekipage på årliga prov.

Nä.. förvisso men en enkel kryssruta i hundintyget som anger om hunden är "släpphund" på rådjur skulle funka och vara lika mycket värt som hundintyget i sig ;)

Följdfråga.. om jag har viltspårsmerit på min hundar. behöver jag ändå ett påskrivet hundintyg ?

Förresten så är det bror min som är jaktledare i mitt lag , räknas inte det som jäv då?

Kan givetvis fixa andra jaktledare som skriver på i fletal lag jag verkar i så sett.

Jag förstår att det inte är särdeles lätt o få till allt så det passar i runt om o upp o ner i landet.

Men som sagt, ni får ta det som ett tips från min sida ang kryssruta för "släpphund".

Publicerat

Alla tips tas tacksamt emot.

Grundtanken är dock att ni själva ute i kretsar och län ska leta upp de för uppgiften bästa hundarna. Hundintyget är bara ett sätt att garantera en lägstanivå på alla ekipage för Kammarkollegiet som betalar ut pengarna. Vi kan bolla med hur många intyg som helst för olika saker men i grunden tror jag alltid mer på en kretssamordnare än en skittjock bunt papper. Så egentligen talar vi om två olika saker.

Hundintyget ska visa staten att de betalar ut pengar till ekipage som i alla fall kan något och håller någon sorts lägstanivå.

De som formar organisationen kan sedan skita ett stort stycke i dessa papper och plocka de bästa ekipagen. Det är de som formar organisationen som måste hitta och gradera t ex avfångningshundarna. Därför skiter vi också i jäv eller formella meriter. Vi måste lita på vårt folk där ute, det är de som sk bestämma vilka som är bra eller inte.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.