Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddutrustning

Featured Replies

Publicerat

Min far funderar på att köpa laddutrustning.. Då är min fråga vilken utrustning och hur komplicerade grejer man behöver?

Publicerat

Sök och du skall finna, ämnet har varit uppe tidigare. Testa att sök på "laddträsket", tror det finns någon hyggligt aktuell tråd.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tacktack :)

Publicerat

Det låter som om du snart kan ladda lite gratis på pappas prylar ^_^

http://www.smartreloader.com/redding-big-boss-pro-pak-kit-p-2363.html

Detta kit har jag, bara lägg till verktyg och trimmer

Dessa funkar helt klart.

http://www.smartreloader.com/lee-cutter-and-lock-stud-p-3079.html

http://www.smartreloader.com/lee-case-lenght-gauge-7x64-brenneke-p-3382.html

Nu blev det visst en 7x64 men det finns till de flesta kalibrar.

http://www.smartreloader.com/redding-dies-set-3006-springfield-p-3296.html

och så en hållare till hylsorna i pressen.

http://www.smartreloader.com/redding-press-shellholder-1-p-1996.html

Måste vara rätt till rätt kaliber.

Så klart o ladda.

//

Publicerat

Något är skumt med smartreloader, det skulle inte förvåna mig om dom är på väg ut. Dom verkar ha svårt att fylla sitt lager.

Publicerat

Något är skumt med smartreloader, det skulle inte förvåna mig om dom är på väg ut. Dom verkar ha svårt att fylla sitt lager.

Jag har sett det, mycket som är Sold out och förblir så, såg även att någon hade problem med lev.

Synd i så fall, jag har bara haft bra erfarenhet av dom.

Finns ju fler ställen att shoppa loss på.

//

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Någon som vet ifall det finns någon kurs runt vetlanda som handlar om handladdning? Tror de hade varit rätt nyttigt ;)

Publicerat

Tråla Blocket med jämna mellanrum, det dyker upp kompletta satser då och då.

Jag startade med Lee´s Anniversary Kit, när jag efter ett tag bytt ut de delar som jag inte var nöjd med (vågen bl.a.) så inhandlade jag nytt och sålde Lee-kitet, det fungerar dock fortfarande till full belåtenhet.

Ska man ladda mycket och till överjävlig precision så finns det bättre prylar, ska man dra ihop några skott då och då så duger det.

Raggarö

Publicerat

Tråla Blocket med jämna mellanrum, det dyker upp kompletta satser då och då.

Jag startade med Lee´s Anniversary Kit, när jag efter ett tag bytt ut de delar som jag inte var nöjd med (vågen bl.a.) så inhandlade jag nytt och sålde Lee-kitet, det fungerar dock fortfarande till full belåtenhet.

Ska man ladda mycket och till överjävlig precision så finns det bättre prylar, ska man dra ihop några skott då och då så duger det.

Raggarö

Satt precis i tankarna om att starta en tråd med en fråga om just det laddkitet, om det var något att ha.. Men det behöver jag ju inte då, låter som det duger att börja med iaf. :D

Publicerat

Väljer man LEE,

vilket även jag har gjort, är det mitt råd/rekommendation att man väljer ett kit som innehåller Classic Cast pressen eller Classic Cast turret pressen,

dessa båda är faktiskt av motsvarande kvalité som mycket av det som är både grönt och blått som säljs.

LEE´s våg är känslig men bra, samma sak med deras krutdoserare, verktygen är ok, tändhattssättaren är bra, mindre bra är de små pressarna, en del rengörningsprylar.

/Christian

Publicerat

Bara slå en signal så kan jag visa, lär inte vara super proffs på det men jag har inte dött.....Än :lol:

//

Publicerat
  • Författare

Känns ju lovande Lasse.... ;) men ja kanske hör av mig nån gång framöver, måste bara öoka grejer först... :)

Publicerat

får jag lov att fråga om en annan våg när det ändå togs upp..?? har spanat in rcbs våg/krutpåfyllare ( http://www.torsbohandels.com/art_1211010 )

Är detta något att ha?? funkar det bra med alla sorters krut? vill gärna ha lite info om ovanstående.. det är ju snart jul och det vore kul att ge sig själv något man verkligen vill ha!! :D haha

Publicerat

Wikstrom,

det är bra grejer helt enkelt, givet är att med krut med långa korn har man en risk för att få överdoseringar,

då kastar man bara om laddningen igen.

/Christian

Publicerat

Wikstrom,

det är bra grejer helt enkelt, givet är att med krut med långa korn har man en risk för att få överdoseringar,

då kastar man bara om laddningen igen.

/Christian

det låter mycket trevligt.. jag har nämligen ledsnat på att väga alla med 505 vågen jag har... och uniflow-måttet jag fick med får jag inte att funka så bra..(eller är det bara jag som är oteknisk :S) det blir alltid ojämna vikter av den.. så då är chargemastern ett bra och snabbt sätt att hantera krut med? är den värd sina pengar?

Publicerat

Jag tror att det går att hitta den billigare,

men frågan är om det inte kan vara bra att ha lite svenska garantier osv på plats för det är trots allt en "delikat" våg/doserare,

montering/placering är viktig då den inte får stå i drag/kallras från fönster eller ha allt för mycket eletromagnetisk strålning kring sig, då visar den fel.

/Christian

Publicerat

Känns ju lovande Lasse.... ;) men ja kanske hör av mig nån gång framöver, måste bara öoka grejer först... :)

Jag har grejor så det funkar när som.

Sen när ni köpt prylar kan vi köra igen men era saker och vapen så att ni kommer igång på rätt sett.

Som sagt, bara hojta.

//

Publicerat
  • Författare

Låter fint de ;) blir nog nån gång efter nya året, är ju aldrig hemma i veckorna annars :P

Publicerat

RCBS kitet är bra.

/Christian

Publicerat

Erik, jag försökte övertala dina ömma moder att ett handladdningskit skulle ge dig möjligheter att träna på matematik i praktiken. Då bara MÅSTE hon köpa det till dig... ;)

Publicerat
  • Författare

Erik, jag försökte övertala dina ömma moder att ett handladdningskit skulle ge dig möjligheter att träna på matematik i praktiken. Då bara MÅSTE hon köpa det till dig... ;)

Bearbetningen pågår ;) Hon e ju rektor så hon kan ju inte säga emot de argumentet :)