Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur nära står er hund grisen...?

Featured Replies

Publicerat

Hur nära står er hund grisen...?

Min yngsta jämte står lite väl nära grisen i mina ögon, 30-100cm vid stånd. Hur nära står era? tipps för att få honom att backa lite?

De står super bra för honom men det känns lite hälsovådligt i längen!

Publicerat

Min yngsta tysk står mellan 0 och 3 cm från grisens huvud det verkar som att han tycker det är lagom, jag tror att de tar det avstånd som grisen kräver förmodligen så står din hund närmare grisar som han/hon har full kontroll på och när det är arga/farliga grisar så tar hunden längre säkerhetsavstånd.

/Håkan H

Publicerat

Hundar lär sig med tiden vilka grisar det gör ont att stå för nära, men olika hundar har olika strategier.

Har två ställande, Gråwachteln jobbar mycket nära framförallt mindre grisar, t.om. nafsar vilket är obra om det blir värre men tacksamt när man går på ståndet. Min Gråjämte är betydligt mer avståndsberoende, gärna 2-5 meter beroende på biotop. Ingen av dom skäller om dom inte ser viltet vilket egentligen är viktigast. Hundar som skäller på tomma vassruggar är inget roligt.

Publicerat

Min Jämte står också väldigt nära plus att han jobbar väldigt aktivt på ståndet. Hade önskat att han hade tagit lite mer avstånd och framförallt varit lite lugnare på ståndet. För tillfället står det inte riktigt bra för honom och tror detta kan vara anledningen. Hade ett bra exempel i helgen när vi bytte hund och då stod det direkt, står mer i min jaktdagbok.

\Mats

Publicerat

Bevisligen står Blackie allt för nära...

Sen står hon sällan still och avancerar ständigt...

Publicerat

Bevisligen står Blackie allt för nära...

Sen står hon sällan still och avancerar ständigt...

Har DSG som ställer gris (Dansk/Svensk gårdshund) han står nära under metern, jag har köpt väst.

Tyvärr så verkar gris & dov vara det enda han egentligen är intreserad av.

//Lasse D.

Publicerat

Beror helt på terräng, men generellt så är svartingen den som får grisen att stå bäst håller ett lite längre avstånd ungefär runt 2m, sen har vi gulingen som har en helt annan åsikt om avstånd och vem som ska flytta på sig nu är han på inlärning fortfarande och har lärt sig av att det går inte fightas med grisar som väger mer än tre gånger så mycket!

Publicerat

Beror helt på terräng, men generellt så är svartingen den som får grisen att stå bäst håller ett lite längre avstånd ungefär runt 2m, sen har vi gulingen som har en helt annan åsikt om avstånd och vem som ska flytta på sig nu är han på inlärning fortfarande och har lärt sig av att det går inte fightas med grisar som väger mer än tre gånger så mycket!

Det är också en känsla som jag har att en hund som håller lite längre avstånd får grisen att stå längre än en hund som är nära .

Eller ?

//Lasse D.

Publicerat

Det är också en känsla som jag har att en hund som håller lite längre avstånd får grisen att stå längre än en hund som är nära .

Eller ?

//Lasse D.

Jo men inte för långt bort heller, det ska va kontakt! smyga på en tom vassrugge är inte så kul, hunden gafflar för fullt och så har han inte märkt att djuret bytt socken! :angry:

Publicerat

Jag är kluven...

Haft förmånen att skjuta gris för en östlaika som varit enaståede under sin tid.

Nu är hon för gammal men det fanns en tid då ingen gris gick från henne.

Va kontakten etablerad så hängde det endast på skytten om det skulle fällas gris.

Hon stod nästan alltid inom metern från grisen.

Stod grisen still så skällde hon endast men försökte den dra eller nått sånt så fick den genast ett bett i arslett.

Stannade den igen så blev det samma visa.

Den jycken är det fällt en h-vetes massa gris på stånd för.

Så va jag erfar så har hennes arbete på stånd varit helt rätt.

Hon har alldrig fått några skador annat än en sprucken läpp vid en koillision med en gris.

Iofs va hon en jävel på att läsa motstånd så mindre grisar tog hon själv... vilken ju inte va så bra..

Publicerat

NS visst man får inte haka upp sig på avståndet utan också uppträdandet, jag tycker att min svarta har ett avstånd som vi skjuter en hel del gris för, men han saknar den förmågan att fostra viltet, min gula tar nog för sig lite mycket just nu, men det blir bättre, telefonen går varm så det blir en ny sväng på bra grismark nästa helg, lite hopplöst när man inte har gris själv på marken att träna och skjuta för hundarna!

Publicerat

Eller ?

//Lasse D.

Kanske, men det krävs närgångna kvaliteter för att få grisen att stanna. Det är otryggheten som får grisen att inte vilja vända rumpan till hunden och gå undan. Har grisen väl hittat en bra ståndbiotop är nog ett lugnare ståndarbete att föredra, men då är det ofta en vassrugge eller en tät granplantering som ur hundförarperspektiv är sämre. En bra hund ställer grisen i upptaget via ett aggresivt arbete för att sedan övergå till att bevaka. Har nån ett tips var man köper en sån är jag idel öra.

Tekniken för att få gris resp älg att stå i upptaget är helt olika, ändå används ofta samma hundar.