Publicerat November 18, 201114 yr Så där nu har jag hämntat dom första ämnena till yxa. Vad tror ni. Kan det vara nåt. Den blir i 8 mm 1650 stål Skaftet delen bredd: 42 mm Huvudbredd 142 mm Hela yxan:233 mm Men jag får nog slipa handtagsdelen så den blir lika bred över hela. 42 mm bred var nog att ta i. Seved
Publicerat November 18, 201114 yr Hejs Seved !! fin form på yxan men blir den tillräckligt tung ? eller vilket användnings område e den tänkt till ? nyfiken i en strut Eas
Publicerat November 18, 201114 yr Kul variant och trevlig form, men jag har ett rätt viktigt påpekande: Jag vill minnas att jag när jag lärde mig smide (bland annat yxor) i Bäckedal lärde mig något om hur eggen skall vara vinklad i förhållande till den del av handtaget där man håller handen. Om du kikar på t.ex. gränsfors yxor så är de i de flesta fall lite annorlunda än din i vinkel. Kika t.ex. på lilla yxan och vildmarksyxan i gränsfors utbud så förstår du vad jag menar: http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html Har moddat din bild lite för att visa vilken vinkel som är viktig att förhålla sig till när man skapar eggen. Detta gäller även yxor med långt skaft men där brukar det inte synas lika bra som på små yxor... Sedan kan man givetvis göra den vinkeln på lite olika sätt, men ju närmare den ligger det jag markerat destu bättre effektivare biter yxan och man undviker en del "glid" och att yxan slinter lika ofta.
Publicerat November 18, 201114 yr Författare Hejs Seved !! fin form på yxan men blir den tillräckligt tung ? eller vilket användnings område e den tänkt till ? nyfiken i en strut Eas Ja till lite mindre huggning kommer nog vikten att funka bra. Ska väga den. Det har jag inte gjort än. Den är främnst tänkt som en ryggsäcksyxa. Den hänger lätt med i ryggan. Man kan använda den till lite mindre huggjobb. Så har jag tänkt att flå med den oxå. Om man håller precis under huvet. Seved
Publicerat November 18, 201114 yr Författare Kul variant och trevlig form, men jag har ett rätt viktigt påpekande: Jag vill minnas att jag när jag lärde mig smide (bland annat yxor) i Bäckedal lärde mig något om hur eggen skall vara vinklad i förhållande till den del av handtaget där man håller handen. Om du kikar på t.ex. gränsfors yxor så är de i de flesta fall lite annorlunda än din i vinkel. Kika t.ex. på lilla yxan och vildmarksyxan i gränsfors utbud så förstår du vad jag menar: http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html Har moddat din bild lite för att visa vilken vinkel som är viktig att förhålla sig till när man skapar eggen. Detta gäller även yxor med långt skaft men där brukar det inte synas lika bra som på små yxor... Sedan kan man givetvis göra den vinkeln på lite olika sätt, men ju närmare den ligger det jag markerat destu bättre effektivare biter yxan och man undviker en del "glid" och att yxan slinter lika ofta. Tackar . Jo jag vet om det där med vinkeln. Men det kan bli bekymmer om man vinklar den för myket iom det väldigt korta skaftet. Det är lätt att man slår i handen då om man hugger. Så tänkte jag att man ska kunna flå med den som sagt. Och då kan nog skaftet vara ivägen tror jag. Men jag ska prova den o se. Det är möjligt att jag vinklar skaftet på dom. Seved
Publicerat November 18, 201114 yr Intressant Seved,följer med spänning på utvecklingen,jag är ingen yx expert men intresserad ändå. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat November 18, 201114 yr Författare Tackar Puukare . Jag ska testa den lite sen, o lägga upp på Youtube. Seved
Publicerat November 18, 201114 yr Tackar Puukare . Jag ska testa den lite sen, o lägga upp på Youtube. Seved
Publicerat Juni 28, 201214 yr Författare Här är en bild på yxan utan skaft. Den väger 850 gram utan skaft. Seved
Publicerat Juni 28, 201214 yr Vilken snygg patina! Har du funderat på att lägga på ett hål till på skaftet på samma avstånd upp typ. Skulle kännas rätt på något sätt.
Publicerat Juni 28, 201214 yr Författare Ja jag gillar den där ytan, lite rå på nåt vis. Ja det blir nog tre på dom sen, det blir lite bättre. Seved