Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävpass

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har startat en liknande tråd på ett annat forum, men tänkte prova här också.

Håller på med min jägarexamen (ska försöka ta tag i uppskjutningarna :P ), och har tidigare varit med min morbror på några rävdrev (även hare). Än så länge har jag suttit utan bössa och bara "observerat", men tycker ändå det är jäkligt spännande :)

Men nu till min fråga:

Hur jag än klär mig kan jag inte undgå att frysa. Har provat många varianter men inget funkar. Så jag undrar helt enkelt hur ni erfarna jägare klär er?

Har bl.a. kollat på ITAB:s Outback jacka. Hur skulle den funka? Hur mycket skulle jag behöva under?

Eftersom jag är såpass oerfaren vågar jag inte direkt röra mig i drevet, så det kommer bli många timmars stillastående ;)

Men vill ändå ha ganska smidiga kläder som funkar när jag själv börjar skjuta.

Tacksam för alla tips!

Mvh Olof

Publicerat

En bra grund, rätt material, flera skikt! något jag gillar är M/90 värme jacka/byxa utanpå den en snödräkt innanför byxa långkalsong, ovanpå underställ, skjorta, tröja, jacka.

http://www.militart.se/category.html?category_id=13

Glöm inte huvudet där släpper du ut massor av värme en bra mössa och likadant på fötterna ett par varma stövlar, ställ dig på granris.

Publicerat

Precis som pertan skriver! Är det nåt som har lärt mig klä mig så är det Lumpen! Lager på lager principen!

+ jag brukar ha att ska jag gå mycket så är jag klädd så att jag småfryser när jag står stilla för att sedan kunna klä mig av det jag har i ryggsäcken när jag är framme eller slutat gå av nån anledning.

Publicerat

Det gäller att inte ha för mycket på sig när man går så att man börjar att svettas, när man stannar av så börjar man frysa efter en stund, då är det som Gäddan skrev bra att ha lite på sig när man går och ta på sig varmare när man är framme. Finns inget värre att börja frysa på pass, man tappar all fokus.

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för tipsen :)

Publicerat

Lager på lager. Ordentligt på händer och fötter. Fötterna är nästan viktigast. Jag förfrös fötterna under en rävjakt för ett par år sedan och jag har fortfarande väldigt lätt att börja frysa om fötterna. Ofodrade kängor och -20 är ingen bra kombination om man ska stå stilla. Powerskor eller muckboot är bra vid kyla.

Ska man gå eller åka skidor är det ofta inga problem att hålla värmen. Som andra har skrivit är det viktigt att inte börja svettas. Blöta kläder kyler nått oerhört och kan man inte byta till torra så börjar man frysa. På skallen kan man ha en tunn mössa med Windstopper om man ska vara aktiv och en tjockare mössa om man ska passa.

Publicerat

Min personliga akilleshäl är nacken. Jag måste ha bra polo/fuskpolo i ull eller jacka med ordentlig huva för att inte åka på nackstelhet eller nackspärr i efterhand.

Vind är ofta jobbigare än ren kyla så att plaggen skall vara rejält vindtäta är en självklarhet!

Publicerat
  • Författare

Tackar igen :)

Någon med erfarenheter av ITAB:s Outback jacka?

Eftersom den är ganska tunn så vet jag inte riktigt hur mycket som behövs under?

Eller är fodrat ett måste?

Publicerat

Tackar igen :)

Någon med erfarenheter av ITAB:s Outback jacka?

Eftersom den är ganska tunn så vet jag inte riktigt hur mycket som behövs under?

Eller är fodrat ett måste?

Ingen erfarenhet av jackan i fråga men jag har stor erfarenhet av jackor utomhus såväl på fritid/i naturen som vid utomhusarbete året om.

Jackor behöver givetvis inte vara fodrade om man tänker skalplagg. Men då skall det givetvis finnas plats nog att fylla på med lagom mängd lager under jackan.

Som jag ser det är just skarvarna mellan olika plagg det som är svårt, ffa midjan och nacken, i någon mån ärmarna medan benslutet brukar vara mindre problematiskt.