Publicerat April 21, 200620 yr Vet ni vad..? På onsdag ska jag ner till Skånes djurpark och testa wachteln på björn Om nu allt går som jag tänkt med barnpassning och jobb osv.. Inte för jag har några större förväntningar men fick erbjudandet o åka med så jag tänkte som så.. ähh, va FN! det kan bli kul! ;D Dessutom har jag träffat intstruktören några ggr och ehh, tja det kan bli intressant... :- Ska försöka filma lite oxå. Åtmindstonde 2 karelare ska med på turen. MvJh NS
Publicerat April 21, 200620 yr Vet ni vad..? På onsdag ska jag ner till Skånes djurpark och testa wachteln på björn Om nu allt går som jag tänkt med barnpassning och jobb osv.. Inte för jag har några större förväntningar men fick erbjudandet o åka med så jag tänkte som så.. ähh, va FN! det kan bli kul! ;D Dessutom har jag träffat intstruktören några ggr och ehh, tja det kan bli intressant... :- Ska försöka filma lite oxå. Åtmindstonde 2 karelare ska med på turen. MvJh NS Lycka till!
Publicerat April 26, 200620 yr Författare Jaha så har man en Björntestad wachtel då.. Var en sådär 10 jyckar som testades, inte så värst seriöst enl min mening. Kunde gjorts betydligt bättre av arangörerna. Ska vara samma protokoll som används i Orsa. Med jycke i lina, gick vi fram från sidan mot hägnet/buren publik 40 m bakom uppe på en liten kulle. Testledare, fotograf och någon som sprang omkring och slängde in mat till nalllarna. Inte speciellt bra med allt folk som for omkring vid nallarna. Min jycke tände direkt hon fick ögonkontakt. Polarnas karelare skällde bra de oxå men var betydligt försiktigare i starten. Var inte någon av 10 hundar som blev underkänd....jag tyckte dock att minst 2-3 skulle varit det...800 spänn för 2x6-7 min. Ville man dessutom ha ett snyggt diplom fick man punga ut med 100 spänn till. 900:- för 3 A 4 ark är inte speciellt billigt...Lägg därtill bensinpengar. Skulle tro att tex Orsa är betydligt seriösare.. En kul grej, eller snarare läskig var när vi gick fram andra gången så gick en nalle ut ur närmsta buren och in i hägnet bredvid. Min hund for runt o skulle kolla vart den tog vägen. Vi skulle precis bryta men jag tänkte att hon kunde ställa sig på bakbenen och kika över muren på nallen utan nät emellan. Vart tog nallen vägen? sen sa jag, hopp!! Som väl var så fanns det 3 taggtrådar vinkelrät ut från muren in över hägnet.... Hundidioten hoppade rakt över muren men stoppades av trådarna. björnen stod på bakbenen 30 cm under hunden.... Sitter just nu o försöker komma på hur man lägger upp film på nätet... MvJh NS
Publicerat April 26, 200620 yr Jaha så har man en Björntestad wachtel då.. Verkar vara gott gry i din Wachtel, hur funkar hon på gris?
Publicerat April 26, 200620 yr Författare Verkar vara gott gry i din Wachtel, hur funkar hon på gris? Tja har skjutit 2 grisar i hägn för henne men ingen i skogen. Dock drivit och skällt gris några ggr men inte lyckats skjuta för henne. Hon vill gärna ha igång grisarna med korta utfall likt en rävsprängare. Vill ändå inte säga att hon jagar gris förren vi/iag lyckats skjuta i skogen för henne. MvJh NS
Publicerat April 26, 200620 yr Vill ändå inte säga att hon jagar gris förren vi/iag lyckats skjuta i skogen för henne. Hoppas du får chansen till hösten så du kan kalla henne för "grishund".
Publicerat April 26, 200620 yr Jaha så har man en Björntestad wachtel då.. Var en sådär 10 jyckar som testades, inte så värst seriöst enl min mening. Kunde gjorts betydligt bättre av arangörerna. Ska vara samma protokoll som används i Orsa. Med jycke i lina, gick vi fram från sidan mot hägnet/buren publik 40 m bakom uppe på en liten kulle. Testledare, fotograf och någon som sprang omkring och slängde in mat till nalllarna. Inte speciellt bra med allt folk som for omkring vid nallarna. Min jycke tände direkt hon fick ögonkontakt. Polarnas karelare skällde bra de oxå men var betydligt försiktigare i starten. Var inte någon av 10 hundar som blev underkänd....jag tyckte dock att minst 2-3 skulle varit det...800 spänn för 2x6-7 min. Ville man dessutom ha ett snyggt diplom fick man punga ut med 100 spänn till. 900:- för 3 A 4 ark är inte speciellt billigt...Lägg därtill bensinpengar. Skulle tro att tex Orsa är betydligt seriösare.. En kul grej, eller snarare läskig var när vi gick fram andra gången så gick en nalle ut ur närmsta buren och in i hägnet bredvid. Min hund for runt o skulle kolla vart den tog vägen. Vi skulle precis bryta men jag tänkte att hon kunde ställa sig på bakbenen och kika över muren på nallen utan nät emellan. Vart tog nallen vägen? sen sa jag, hopp!! Som väl var så fanns det 3 taggtrådar vinkelrät ut från muren in över hägnet.... Hundidioten hoppade rakt över muren men stoppades av trådarna. björnen stod på bakbenen 30 cm under hunden.... Sitter just nu o försöker komma på hur man lägger upp film på nätet... MvJh NS Det lät väl inte ruktigt seriöst kanske. Publik skulle väl inte finnas där mer än de olika hundförarna som var där med sina hundar.
Publicerat April 26, 200620 yr Författare Det lät väl inte ruktigt seriöst kanske. Publik skulle väl inte finnas där mer än de olika hundförarna som var där med sina hundar. Jo de var övriga hundförare som stod o titta på. Sitter o försöker redigera filmen men vet i FN va det är som spölkar Dessvärre så glömde jag kameran på och fick en massa svart film men dock med ljud. :-[ Lyckades iallafall plocka ut snappshot eller va det heter Håll te godo.. 8) MvJh NS
Publicerat April 26, 200620 yr Jag vet inte exakt hur dom har det i Orsa men jag har för mig att jag har sett bilder där andra hundhörare står en bit bakom med sina hundar och tittar på under tiden ett ekipage är framme vid stängslet.
Publicerat Maj 8, 200620 yr Författare Äntligen lyckats komprimera och lägga upp filmsnuttar på hemsidan, phu! Hoppas nu det fungerar... :- Länk till filmsnuttarna. Första iofs inte på björntestet http://web.telia.com/~u47107225/griskontakt_0004.wmv http://web.telia.com/~u47107225/bjorntest1.wmv http://web.telia.com/~u47107225/bjorntest2.wmv Håll till godo ;D MvJh NS
Publicerat Maj 8, 200620 yr Fina film snuttar!! Jag tycker det ser ut som en stor björn som hunden skäller på? Jag skall själv till Namskogan(vet ej hur det stavas) i norge och testa stövarn och blandrasen (laika/jämte) under försommaren så man vet hur dom beter sig. Mvh Anders
Publicerat Maj 8, 200620 yr Författare jo nog var den ena en rejält stor nalle. Har ingen som helst erfarehet av björnar vilket gör att jag har lite svårt att bedömma vikt men enl testledare så sas det att hannen vägde uppåt 500 kg. Vilket jag tror är helt omöjligt iomed att testledaren cirkus väger 100+ och när nallen reste sig på bakbenen mot stängslet så var de ungefär lika höga så min gissning skulle bli cirkus 200-250 kg men så har ju björnar en del tjock päls oxå så jag vete FN ??? MvJh NS
Publicerat Maj 9, 200620 yr jo nog var den ena en rejält stor nalle.Har ingen som helst erfarehet av björnar vilket gör att jag har lite svårt att bedömma vikt men enl testledare så sas det att hannen vägde uppåt 500 kg. Vilket jag tror är helt omöjligt iomed att testledaren cirkus väger 100+ och när nallen reste sig på bakbenen mot stängslet så var de ungefär lika höga så min gissning skulle bli cirkus 200-250 kg men så har ju björnar en del tjock päls oxå så jag vete FN ??? MvJh NS Hahaha! ;D