Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Johan H

Fd bågskytt som funderar på att börja igen

Recommended Posts

Johan H

Hej

För närmare 21 år sedan sköt jag aktivt, roligast var det i bågjägarföreningen som hade en kortare jaktstig man kunde gå på sommaren. Förra måndagen följde jag med äldsta dottern (9år) på prova på kväll i bågklubben. Hon blev fast direkt och jag blev väldigt sugen att återuppta min hobby. :-)

Jag skjuter långhåll med gevär, IPSC med pistol samt jagar så skulle jag nu börja med båge igen är det absolut med inriktning mot jakt. Jag har kikat lite på nätet på de större ÅF av bågar och tror jag fastnat för ett paket från Bowtech som heter Assasin, är det något att ha? När jag sist sköts var Golden Eagle, Martin, Hoyt bland de bättre märkena.

Draglängd och styrka har jag helt glömt av hur man provar fram så det får nog klubben hjälpa mig med.

Är det värt att åka närmare 50mil tur och retur för att besöka Scandinavian Bowhunting för att testa olika bågar eller är det safe att beställa på nätet om jag har tagit reda på draglångd och vikt?

Många frågor när man är nybörjare igen :-)

Gabriel

Bowtech gör bra bågar, har själv en gardian som jag är nöjd med, men när jag i förra veckan va i USA och jagade så köpte jag mig en ny båge så jag funderar på om jag ska sälja min båge, kanske kan vara av intresse, bor i Uppsala.

spec:

HHA sikte ´justerbar 1-pinne

Quick tune fallhylla

Bågkoger

stabb

STS strängdämpare

10 pilar varav 5 med s-max jaktspetsar

release

29" & 30" draglängs moduler

100 pilar skjutna med nya strängen

Johan H

Hej

tack för erbjudandet, men det blev en Bowtech Assassin R.A.K 50-60 lbs (dock ställd till 48lbs pga en axelskada som håller på att läka ut just nu) 26.5" draglängd.

Nu är det bara att vänta på att den ska komma :-)

7406746-origpic-eda125.jpg_0_0_100_100_300_791_90.jpg

Johan H

I går kom bågen, extremt snabb service av Anders på Scandinavian Bowhunting :-)

Pilarna valde jag att kapa själv på klubben. När det var gjort provsköt jag på korthåll en pil

för att se ungefär vart jag träffade när jag siktade med översta pinnen. Nöjd med resultatet flyttade jag mig till 18m.

Sämsta pilen för kvällen blev en träff i röda ringen kl 7. Annars såg det ut som på bilden, efter 21 års uppehåll var det över förväntan.

Känns som jag skryter nu men jag är bara så glad och nöjd :-)

post-949-0-90586200-1322121433_thumb.jpg

ASAT_Pro

Det är lite som att cykla, har man en gång gjort det så sitter det i bakhuvudet!

Nu är det bara att skjuta så du trimmar rätt muskler.

Som du vet så är ju inflammation nått man kan få om man överanstränger ovana muskler i början! ;)

Johan H

Jag måste ha vilat mig i form, sköt sämre förr men iofs med sämre prylar också. :-)

Jo jag ska börja smått, har ingen möjlighet att skjuta förens på Måndag nästa vecka nu.