Publicerat November 20, 201114 yr Hej Enligt älghundsklubben sida så är en gråhundstik på 2,5år med 1a pris jaktprov, 2a pris utställning värderad till följande: Valp ca 10.000:-- Hund som uppnått 2 års ålder och anses vara jakttränad 3.800:-- Utställningsmeriter 2:a ukl/ökl/jkl 1.900:-- Tillkommer för jaktprovsmeriter 1:a pris 8.800:-- Alltså värderad till 24500kr Vad tycker ni att man kan ta betalt vid en försäljning
Publicerat November 20, 201114 yr Beror lite på hur du ser på saken. Vill du att hon ska komma till bästa möjliga hem får inte pengarna styra utan personerna. Jag är lite dålig på denna biten men 30-35 tusen om du hittar rätt köpare tror jag är möjligt.
Publicerat November 20, 201114 yr Författare Tänker så här, om jag fortsätter att jaga som jag har gjort hittills så är hon vargmat inom en snar framtid. Men i andra änden så ser man ju trots allt ett värde i sin hund så man kan inte sälja henne allt för billigt.
Publicerat November 20, 201114 yr Så att du menar med andra ord att du hellre ger henne til vargen är omplacerar henne där hon kan få fortsätta o jaga ? Om jag hamnade i din situation så skulle jag med med en tår i ögat placera om mina hundar så dom fick fortsätta göra det dom är framavlade för.
Publicerat November 20, 201114 yr I den sitsen skulle jag se till att hon hamnade hos de mest sympatiska människor som gick att uppbringa så det fanns möjlighet att hänga med ut någon gång. Fick först för mig att det mer var en ren affär att sälja en injagad hund.
Publicerat November 20, 201114 yr Skulle jag ha en duktig hund som jag ej skulle kunna ha kvar av olika anledingar så skulle pengarna komma i andra hand och människorna i första. Även om jag inte skulle tjäna en krona så skulle jag sälja den till den jag tror hunden får det bäst hos!
Publicerat November 25, 201114 yr Brydde jag mig om hunden.... Halva priset för en valp till en person som jag känner att den kommer att ta väl hand om hunden och hennes behov. Skiter jag i hunden, varför inte 20-30000 till någon som ser hunden som ett redskap under jakten och skiter i hur hon mår resten av året.... Men kan slanta upp det som behövs.
Publicerat November 25, 201114 yr Man kan se det på fler sett. Varför ger man inte bort kattungar som egentligen har ett nollvärde i jämförelse. Jo för att man vill ha en komittment, vilket arsle som helst kan ta emot ett djur gratis men kostar det pengar gallrar man bort de värsta. Självklart anser jag att du skall ha betalt för din hund, en klok jägare värdesätter jobbet som är nedlagt och betalar också för det. Jag tror dock ingen är beredd att köpa en hund för 30' med bara en jaktprovsetta utan att ha sett hunden i arbete. Men jag skulle kunna betala åtminståne 15' för en injagad älghund då jag vet hur mycket jobb det är. De flesta jägare tar väl hand om sina jakthundar, speciellt om man betalat 15 tusen. Summa summarium, sätt ett rimligt pris och gallra bland dom seriösa som kommer att köa. Vargjävlarna må ta jakten för dig, men det finns absolut ingen anledning att skänka bort hunden för det.
Publicerat November 25, 201114 yr Man kan se det på fler sett. Varför ger man inte bort kattungar som egentligen har ett nollvärde i jämförelse. Jo för att man vill ha en komittment, vilket arsle som helst kan ta emot ett djur gratis men kostar det pengar gallrar man bort de värsta. Självklart anser jag att du skall ha betalt för din hund, en klok jägare värdesätter jobbet som är nedlagt och betalar också för det. Jag tror dock ingen är beredd att köpa en hund för 30' med bara en jaktprovsetta utan att ha sett hunden i arbete. Men jag skulle kunna betala åtminståne 15' för en injagad älghund då jag vet hur mycket jobb det är. De flesta jägare tar väl hand om sina jakthundar, speciellt om man betalat 15 tusen. Summa summarium, sätt ett rimligt pris och gallra bland dom seriösa som kommer att köa. Vargjävlarna må ta jakten för dig, men det finns absolut ingen anledning att skänka bort hunden för det. Otroligt klokt! Hunden i första rummet, huvudsaken jycken får det bra och ffa får jaga i trygga marker. Sen ska du självklart ha betalt för ditt jobb men kräver du 30K för den så tror jag du riskerar att attrahera fel köpare...eller rätt köpare hör aldrig av sig. Jag köpte en fulltränad jaktlabbe för många många år sen, gav 10K för honom och jag tror att jag fick köpa jycken enbart för att säljaren visste att hunden skulle få det 1. bra 2. jaga mycket. Samma hund borde egentligen kostat runt 20 och då hade jag aldrig ens övervägt att ringa på annonsen. Mvh!
Publicerat November 25, 201114 yr Det mesta är delat i två.... Att någon spekulant måste betala är rimligt. Kanske mest för att visa att köparen är seriös. Men som jag håller mina hundar så är det av yttersta vikt hur den funkar i sociala samanhang. En hund fostrad av någon annan än mig kommer obenhörligen att få lära sig saker på ett annat sätt än om den vore fostrad av mig från valp. Med tanke att det jaktliga är endast 4-5% av hundens liv så skulle jag svårligen vilja betala några stora summor. Då köper jag hellre en valp som jag får smälta samman med under uppväxten och inlärning. Jag har övertagit 3 hundar. Alla underbara individer med fel, brister och förtjänster. Två har jag fått, en betalade jag några tusen för. Alla har haft det utomordentligt bra hos mig. Men vissa saker har varit jobbiga hos dessa hundar, då dom haft vissa olater som jag inte har kunnat styra över. Vissa av olaterna hade säkert kunnat accepteras om jag fått vara med när dom utvecklats. Som det blev, var olaterna något jag retade mig på. Kanske, kanske... så påverkade det mitt sätt att vara mot hundarna. Men jag kan säga att ingen hund, skulle fått det bättre med någon som betalat 10 000-15 000 för den. Så för en kanon jakthund med meriter som överstiger mina, skulla jag max betala halva valppriset. Dom som ser hunden som en inkomstkälla i tex avel, eller som ett jaktredskap(typ en bössa) kan jag förstå att dom är villig att betala mer för en "gammal" hund. En hund som du inte kan styra utvecklingen av själv, utan som bär med sig det mesta från tidigare i en eller annan form. Min glädje i skogen skulle inte bli så stor. Jag skjuter hellre tex 3-4 älgar på stånd för en hund som jag fostrat, än 20 för en hund som någon annat skapat. Vill likna det med att avfyra bössan. Visst är det kul att nedlägga ett vilt. Men jag tycker glädjen förtas om någon har letat upp ett vilt, lagt upp bössan och siktat in, det enda jag behöver göra är att böja mig fram och kröka fingret runt avtryckaren. Det matchar aldrig kännslan av att gjort allt själv, hela vägen! Men visst, har jag inte möjlighet att tex skaffa en valp just nu. Då kan det vara ett ok alternativ att skaffa en "begagnad" hund. Men inte betalar jag nypris eller mer för den....