Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hare på 1 meter...sjuk, skdad eller bara dum i hela huvudet?

Featured Replies

Publicerat

Va ute idag och skulle fixa en räv åtel, Hade gjort färdigt de jag behövde göra för dagen så jag körde hem me flakan. När jag va 150 meter från farfars hus ser jag något springa förbi mellan ladugården och hundgården...farfars stövare stod på hel spänn och när jag kommer fram är det en hare. Jag kör förbi haren stannar flakan då springer den iväg.

Springer in I ladugården och hämtar hundkopplet farfar va på dop så hade ingen pejl och vågade inte släppa hunden. Vi springer ner mot spåret först hittar hon inte spåret men jag springer åt de hållet jag tror haren sprang och där 15meter framför oss springer den upp in i en tät ungskog

(gran skog VÄÄÄÄLDIGT SKÖNT I ANSIKTET !!!!) Hon får nästan tag på haren där inne hon högg efter den men haren han iväg...den springer ut genom de tät o hunden efter, Och hunden drog mig ut. Ut på vägen o in i nästa skog springer fram o till baka, runt o rakt inne i en nästan lika tät skogen sen kommer jag fram till en sten mur och hunden Hoppar över haren o biter den. Tro inte haren blev så skadad. MEN VA FEMTAN HAREN SITTER KVAR? jag sätter mig ner o hunden fattar inte vad som i hände nu...Haren ligger jämte en stenmur jag sitter 1 METER FRÅN! hunder står vid sidan om mig o fattar nada lik mig.

Jag sitter Kvar o så ring min mor jag berättar vad som hänt o jag säger att jag inte kan prata, Ringer upp min farfars granne som va studieledare när jag tog jägarexamen. Säger vad som hänt och ber han komma med bössa ( jag är 15 år och får inte bära bössa själv) Han kommer men vill inte skjuta för den ligger på en sten o man vet ju inte hur hageln uppför sig då...vi går därifrån och bestämmer oss för att vänta till imån då klockan hunnit bli halv 5 och jag ska träna fotboll kl halv 6.

HJÄLP MIG?? vad har hänt med haren är den sjuk tror ni? vi hittade tre död ungharar som bara låg vid sidan av vägen orörda förra året på 250ha. Eller va bra denna haren jävligt trött? kanske hade den råkat utför en skada?

Publicerat

Hunden bet den ju. Då kan den väl ha varit skadad.

Annars låg den väl bara och tryckte för att den var rädd.

// John

Publicerat
  • Författare

Hunden bet den ju. Då kan den väl ha varit skadad.

Annars låg den väl bara och tryckte för att den var rädd.

// John

Jo visst bet den haren, Men jag borden inte kunna spring ifatt en hare? Det är väldigt konstigt tycker jag... :wacko:

Publicerat

Jo visst bet den haren, Men jag borden inte kunna spring ifatt en hare? Det är väldigt konstigt tycker jag... :wacko:

Mina spaniels hinner ifatt en frisk hare men de har aldrig kommit så långt för jag stoppar dem långt innan, men det är bra att veta om det skulle vara fabrikationsfel på ammunitionen någon gång så den inte dör i skottet ;)

Publicerat
  • Författare

Mina spaniels hinner ifatt en frisk hare men de har aldrig kommit så långt för jag stoppar dem långt innan, men det är bra att veta om det skulle vara fabrikationsfel på ammunitionen någon gång så den inte dör i skottet ;)

Jo visst min förra smålandstövare tog två harar dock ungharar. Men jag är ju inte hund jag lovar att en hare ska springa ifrån mig i en tät ungskog men de gjorde den inte. Mycket märkligt tycker jag Och den måste vetat att vi va på väg för hunde skällde ju hela tiden... fattar inte att haren sprang ifrån mig bara helt skumt...dessutom stannde ju haren kvar i 20min en halvtimme vad jag vet för jag satt 1 meter ifrån under hela tiden och den somnade ju typ eller trodde den att jag inte såg den om den blundade. Funderade ett tag på om jag skulle ta den i bakbenen och nacka den? får se om den lever imån.

Publicerat

Vita harar kan ju tycka som fan om det är barmark, men den kan ju oxå ha fått början till harpest så allmäntilståndet blir sämre och sämre!

Publicerat
  • Författare

Vita harar kan ju tycka som fan om det är barmark, men den kan ju oxå ha fått början till harpest så allmäntilståndet blir sämre och sämre!

vi har ont om hare o haft dett rätt länge. Och det va en fälthare eller möjligen mohare..

Publicerat

Låter som det är nått fel på haren.

Men att det trycker hårt är inget ovanligt.

Har haft fågelhund som tagit haren i advancen.

Inget kul på jaktprov....:blink:

Men denna haren som inte springer ifrån tvåbent förföljare om än släpad efter hund, är troligen sjuk på nått sätt.

Publicerat
  • Författare

Låter som det är nått fel på haren.

Men att det trycker hårt är inget ovanligt.

Har haft fågelhund som tagit haren i advancen.

Inget kul på jaktprov....:blink:

Men denna haren som inte springer ifrån tvåbent förföljare om än släpad efter hund, är troligen sjuk på nått sätt.

Tack äntligen nog som tror det jag tror, hoppas nästan den är sjuk så vi får klarhet i varför vi har ont om hare på marken.

men som sagt ska dit imån och kolla då jag e ledig från skolan (synd)ska även ringa jaktvårdskonsulenten o fråga vad han tror om saken om han hört något liknande. Jag pratade med dem erfaren i närområdet och de fattade ungefär lika mycket som mmig.

Publicerat

Du skulle fimpat haren när du hade möjlighet coh sen skickat den i helt skick till SVA. Något är helt klart knas med den. Nu är risken att den tar sig iväg och kroknar någon annanstans och då får du dessvärre aldrig veta...

Mvh!

Publicerat

Äh! Det är inte alls ovanligt att harar kan trycka hårt. Ibland krävs det en hundnos på ryggen eller någon som petar med en pinne på den, innan den ger sig iväg.

Det betyder inte att den är sjuk eller skadad! Det betyder endast att den hoppas att det farliga inte ser den och lämnar den ifred.

En jaktivrig hund har inga problem med att hinna in och bita ihjäl en hårt tryckande hare. En hel del harhundar brukar någon gång under sitt liv hinna i kapp haren på drev och nypa den.

Sen kan aldrig sjukdom/skada eller ålderssvaghet uteslutas när det gäller vilda djur. Bevisligen finns det djur som blir sjuka eller skadar sig, men även vissa uppnår en hög ålder med allt vad det innebär. Men det byter inte att alla djur som inte beter sig som människor eller som människor förväntar att vilt ska bete sig, är felande. Dom agerar bara annorlunda i krissituationer.....

Publicerat
  • Författare

Äh! Det är inte alls ovanligt att harar kan trycka hårt. Ibland krävs det en hundnos på ryggen eller någon som petar med en pinne på den, innan den ger sig iväg.

Det betyder inte att den är sjuk eller skadad! Det betyder endast att den hoppas att det farliga inte ser den och lämnar den ifred.

En jaktivrig hund har inga problem med att hinna in och bita ihjäl en hårt tryckande hare. En hel del harhundar brukar någon gång under sitt liv hinna i kapp haren på drev och nypa den.

Sen kan aldrig sjukdom/skada eller ålderssvaghet uteslutas när det gäller vilda djur. Bevisligen finns det djur som blir sjuka eller skadar sig, men även vissa uppnår en hög ålder med allt vad det innebär. Men det byter inte att alla djur som inte beter sig som människor eller som människor förväntar att vilt ska bete sig, är felande. Dom agerar bara annorlunda i krissituationer.....

Sant men vi va ikapp den en gång innan hunden "anföll" haren o detta är knostigt att komma i kapp en hare med hund i koppel...två gånger under 10 minuter. Men jag skriver om vi hittade den eller inte imån.

Publicerat

Undrar om de som inte anser haren sjuk har förstått att trådskaparen gick med hund i koppel ?

Publicerat

Jag skulle vilja resonera bakvägen, alltså om man antar att haren är frisk, skulle man kunna rationalisera beteendet? Hararna vi har här är helt fenomenala på att trycka hård, det händer att haren stannar mitt på en väg för att låta hunden springa rakt över den. Jag har till och med hört från en vän som satt och fikade på en rotvälta och när dom fikat klart och skulle gå så sprang en hare ut från under fötterna på honom. Sen vill jag även tro att en hund som driver snabbare gör att haren springer mer, och att en som driver långsammare ger haren en försprång som uppmuntrar till lurigheter, som att trycka. Så jag tycker inte det verkar vara så konstigt att hinna ikapp en hare med en kopplad hund, även fast att jag aldrig gjort det själv.

Därmed inte sagt att just din hare är helt frisk, det har du säkert lättare att avgöra, menar bara att beteendet inte är så långt ifrån normalt.

Publicerat

Jag förstår inte vad folk säger här i tråden? Tror ni på allvar att ett helt friskt vilt djur låter en människa och en hund gå ikapp det ? Något fel är det med haren.. Dock så behöver det inte vara något medicinskt , ev att någon matar den och har haft den nästan tam eller dyl, men en frisk vild hare är det inte !

Publicerat
  • Författare

Haren var död när jag kom idag :( tog hem den för att flå den. Vi märkte då att den med största sannolikhet va skadeskjuten. Förmodligen "randhagel" men vi såg att den va skadad så då skickade vi inte in den till SVA. Ska kolla upp om det är någon granne som skjutit på hare men inte hittat den. Synd att jag inte kunde förstå att den va sjuk/skadad tidigare nu har den förmodligen lidit pga mig :( känner mig elak.

Publicerat

Haren var död när jag kom idag :( tog hem den för att flå den. Vi märkte då att den med största sannolikhet va skadeskjuten. Förmodligen "randhagel" men vi såg att den va skadad så då skickade vi inte in den till SVA. Ska kolla upp om det är någon granne som skjutit på hare men inte hittat den. Synd att jag inte kunde förstå att den va sjuk/skadad tidigare nu har den förmodligen lidit pga mig :( känner mig elak.

De ante mig att det va nått fel på den.

Alltid lätt o vara efterklok.

Sånt är livet.

Men vi vet till en annan gång att det ofta är nått fel på viltet om det uppträder oskyggt. Eller har svårt att fly.

Bara till att ta lärdom och göra annorlunda nästa gång.

Publicerat

Inget att deppa för.....! Det är helt omöjligt att avgöra om haren var frisk eller skadat. Det är i princip bara när du ser att haren har öppna sår, blod i pälsen, trasigt ben eller onormal utseende, som det går att avgöra om den varit sjuk/skadad. Det är först efter nogran undersöken något sådant kan konstateras.

Är du säker på att det är samma hare?

Känner en "gubbe" som har ärvt en tradetion från sin far att varje julafton gå ut och skjuta sig en julhare. Jag har fått mer än en berättelse om dessa eskapader under julaftonsmorgonar......

Hunden får vara hemma vid jakten på julharen.

Det gå till så att dom spårar haren till fots. Dom spårar och söker tills dom kommer ifatt haren. När dom fått den på benen så skjuts den. Många gånger så måste dom peta på haren med tex en pinne för att få den att springa iväg. Inte sällan undkommer haren flera gånger innan skottet kan tas. Många är krumsprången och lurigheterna under jaktens gång.

Jag skulle nog tro att det finns många jägare, fram för allt harjägare som skulle ha mycket nytta av att spåra upp en hare själv utan hund. Det är mycket jägaren kan lära sig om haren och harens list på det viset. Det är inte sällan harar agerar på ett underfundigt sätt som ställer både hund och jägare. Dvs att vissa harar kan agera precis tvärtom mot förväntat. Se bara klippet på nätet med en harhund som driver hare för att sekunden senare ha ombytta roller.....

Publicerat

Jag är uppfödd med hartrampsjakt på spårsnö.

De trixar o har sig och det gäller att man trampar på hela tiden, alltså även när man står still så måste man trampa på stället då trycker haren bättre.

Och kan oftast lätt skjutas när de går upp framför fötterna.

Bäst funkar det på första snön som kommer då rör sig inte skogsharen på många kvadratmeter och kan hittas ganska snabbt.

Men jag är fortfarande av den uppfattningen att denna hare va sjuk, vilket den bevisligen va eftersom det satt hagel i den...

Man går inte ifatt en springande hare med hund i koppel.

Publicerat

Jag är uppfödd med hartrampsjakt på spårsnö.

De trixar o har sig och det gäller att man trampar på hela tiden, alltså även när man står still så måste man trampa på stället då trycker haren bättre.

Och kan oftast lätt skjutas när de går upp framför fötterna.

Bäst funkar det på första snön som kommer då rör sig inte skogsharen på många kvadratmeter och kan hittas ganska snabbt.

Men jag är fortfarande av den uppfattningen att denna hare va sjuk, vilket den bevisligen va eftersom det satt hagel i den...

Man går inte ifatt en springande hare med hund i koppel.

Säger inte emot dig, men håller inte helt med heller....

Den här gången ser det onekligen ut som det var något fel. Särskilt om det hittats hagel. (Om det nu inte bara är blödningar under skinnet efter hundbettet...)

Som ung grabb var jag ute och gick med en av mina föräldrars labbar, i koppel!

Rätt som det var drog tiken ut i skogen, vilken hon ofta gjorde för att "göra ifrån sig". Efter några tiotals(mindre än 100m, men mer än 20...) meter som kastade hon sig in under en "julgran" och apporterade en unghare. Vid avlämning levde haren utan fysiska skador, men tvärdog av vad jag förmodar räddsla.... Så att komma ikapp en hare med hund i koppel är fullt möjligt.

Men att gång på gång komma i kapp har jag inte varit med om, men samtidigt ser jag vilt som agerar på ett "nytt" sätt några gånger varje år... Så jag ser det inte som självklart att en hare som uppför sig som denna, alltid kan förutsättas vara skadad/sjuk. Det är möjligt och många gånger troligt att så är fallet. Men knappast alltid.....

Publicerat

Du behöver inte hålla med men läs första inlägget igen.

Han ser först haren komma springande, han förföljer den med hund i koppel och ser den flera ggr, hunde lyckas nästan ta den i granet,

Hunden tar den när han hoppar över en stenmur fortfarande i koppel och killen hängades efter.

Hitills i storryn har det inget med en tryckade hare o göra.

och jag har svårt att tro att huden gjort detta utan att skälla...

Haren va sjuk/skadad så är det bara.;)

Publicerat
  • Författare

Du behöver inte hålla med men läs första inlägget igen.

Han ser först haren komma springande, han förföljer den med hund i koppel och ser den flera ggr, hunde lyckas nästan ta den i granet,

Hunden tar den när han hoppar över en stenmur fortfarande i koppel och killen hängades efter.

Hitills i storryn har det inget med en tryckade hare o göra.

och jag har svårt att tro att huden gjort detta utan att skälla...

Haren va sjuk/skadad så är det bara.;)

Jag hittade inte hagel i den men efter som hunden bet mycket längre fram i haren än var blödningen satt så säger min erfarna jakt kompisar att den ska vara det. Tyvärr kunde jag inte kolla upp det bättre då det är gamla gubbar som blir sur om man inte tror på dem. SÅ helt 100 är jag inte på att det va just hagel men skadad runt låret eller där de fäster o kroppen. Hade och skada i buken men det var förmodligen farfars stygga hund. Kan jag lägga haren på räv åteln tror ni? Jag ser ingen anledning till att inte gör det

När jag satt där jämte haren med hunden i koppel så gjorde inte hunden ens försök att ta haren igen hon ville åt andra hållet. Detta fattar jag inte luktade det för mycket eller var hon bara så ikke bytesmedveten? Men när jag satt där och ringde till grannen så började ju haren blunda och efter ett tag gjorde den tre små ryck.. kan de varit dödstyck? Så den inte plågades allt för mycket? såg inte att den andades varken efter eller innan dessa ryck.

Publicerat

Jag hittade inte hagel i den men efter som hunden bet mycket längre fram i haren än var blödningen satt så säger min erfarna jakt kompisar att den ska vara det. Tyvärr kunde jag inte kolla upp det bättre då det är gamla gubbar som blir sur om man inte tror på dem. SÅ helt 100 är jag inte på att det va just hagel men skadad runt låret eller där de fäster o kroppen. Hade och skada i buken men det var förmodligen farfars stygga hund. Kan jag lägga haren på räv åteln tror ni? Jag ser ingen anledning till att inte gör det

När jag satt där jämte haren med hunden i koppel så gjorde inte hunden ens försök att ta haren igen hon ville åt andra hållet. Detta fattar jag inte luktade det för mycket eller var hon bara så ikke bytesmedveten? Men när jag satt där och ringde till grannen så började ju haren blunda och efter ett tag gjorde den tre små ryck.. kan de varit dödstyck? Så den inte plågades allt för mycket? såg inte att den andades varken efter eller innan dessa ryck.

Lägg du den på rävåteln, räven hade tagit även om du o hund inte varit efter den.

Är inte säkert man hittar hagel även om den är påskjuten med hagel.

Haglen kan gå rakt igenom. blir dock små hål i skinnet där hagel går in och ut.

Svårt o säga varför jycken inte ville ta den men som du nämner så kan det handla om svagt bytesintresse vilket är vanligt med dagens stövare.

En tryckande hare avger dessutom mindre dofter, har för mig att de till o med håller andan för o minska på doften.

Den kanske dog där när du satt intill, det är det dock ingen som kan säga säkert.