Publicerat November 20, 201114 yr Jag hade tänkt beställa min första bössa och har bestämt mig för en Tikka T3 hunter med ASE UTRA Ljuddämpare, men tycker det är svårt att välja kaliber, står iaf mellan 6,5x55 el 308win...? Jag är kortväxt 166cm och jag vill ha en allround-bössa då jag inte har budget till fler just nu, men ska använda den till främst toppfågeljakt & älgjakt.. Hur stor är skillnaden på rekylen mellan 6,5x55 & 308win ?? Är det skillnad på längd mellan dessa?
Publicerat November 20, 201114 yr Är väl ingen skillnad på längden men 308. är väl lämpligare att kapa pipan på än 6,5x55, blir ju lite smidigare med dämpare då.
Publicerat November 20, 201114 yr Författare Är väl ingen skillnad på längden men 308. är väl lämpligare att kapa pipan på än 6,5x55, blir ju lite smidigare med dämpare då. Okej, vet du om rekylen skiljer sig något?
Publicerat November 20, 201114 yr Okej, vet du om rekylen skiljer sig något? du behöver ingen dämp för 6,5x55 till den jakten rekylmässigt.
Publicerat November 20, 201114 yr Författare du behöver ingen dämp för 6,5x55 till den jakten rekylmässigt. Tänkte inte på det rekylmässigt!! Men hur är 308win i rekylen om man jämför med 6,5:an?
Publicerat November 20, 201114 yr Tänkte inte på det rekylmässigt!! Men hur är 308win i rekylen om man jämför med 6,5:an? svårt att skriva som skillnaden känns men 308 står lite till helt klart.
Publicerat November 21, 201114 yr Jag stod nyss inför samma val på kalibrar och jag valde .308 pga dels ett stundande blyförbud och för att jag redan hade ett vapen i 6.5x55. Med min ASE Utra dämpare påskruvad så är det inte mycket mer rekyl än på mitt gamla luftgevär (nu har jag visserligen lite tyngre rigg än vad du kommer att ha men ändå...) En modernt stockad bössa har mycket liten rekyl i de kalibrarna så det är inget att bekymra sig över.
Publicerat November 21, 201114 yr Jag trodde rädslan för blyförbud var borta. Jag har hört folk oroa sig för det så länge jag minns, har det hänt något nytt på den fronten.
Publicerat November 21, 201114 yr Med tanke på de korta pipor (57cm) som Tikka har som standard så är 308W ett bättre val. 308W är lika spännande som att hänga tvätt ungefär... Men den är ju praktisk och den trivs med korta pipor. 6,5 tycker jag ska ha minst 61-65 cm pipa för att komma till sin rätt. Men visst funkar den i kortare pipor också, för fågel med ballistiskt bra kulor. Ska du jaga fågel så är nog en dämpare på en .308 en bra idé, samt lättare kulor och mycket träning förstås... //mv Danne
Publicerat November 21, 201114 yr Jag trodde rädslan för blyförbud var borta. Jag har hört folk oroa sig för det så länge jag minns, har det hänt något nytt på den fronten. Samma undran. I övrigt TS frågeställning. Det som ligger i +skålen för 6,5 är tillgången på fin banammo (och kanske även toppfågel) via Normas skytteombud till ett mycket bra pris. mvh/Må
Publicerat November 21, 201114 yr Jag trodde rädslan för blyförbud var borta. Jag har hört folk oroa sig för det så länge jag minns, har det hänt något nytt på den fronten. Jo... Det bubblade rätt ordentligt för någon månad sen och då såg det ut att bli av inom några år... Bly gillas inte i Bryssel
Publicerat November 21, 201114 yr Jo... Det bubblade rätt ordentligt för någon månad sen och då såg det ut att bli av inom några år... Bly gillas inte i Bryssel om det blir blyförbud som kommer det nog inte att märkas på jaktsidan men det kommer att slå hårt mot övningssidan, det finns alltid någon smart jäkel som köper ett 1000 pack lapua mega som räcker tills barnes tar fram en 6,5 tsx på 140-156gr men övningskulorna är svåra att bunkra upp i dom mängder som behövs. det dagen den sorgen jag har hört hur extremt nära det är blyförbud länge. min far fick panik redan för ca 20 år sedan och skulle sälja sin bössa då byförbydet var nära. för mig är det som en het dusch, när man blir van gillar man det. (för det förser 6,5 diggare som mig med billiga vapen).
Publicerat November 21, 201114 yr ja jag villl ju ha 17000 för sako 85an den kostade ju ändå 21000 för ett halvår sedan. aj aj aj har du inte hört vad som händer i bryssel bly förbudet var nära nu och blir det av då kommer du inte knappt att kunna jaga med bössan lagligt. oj då det visste jag inte. nej så kan det bli och jag tar ju en risk när jag köper den. ok 15000 kr med montaget. ok det funkar. obs ironi jag brukar oturligt nog köpa mina 6,5 bössor för högt pris.
Publicerat November 21, 201114 yr Författare tror jag har bestämt till 99% iaf, efter drygt 1,5-2mån fundrande framåt tillbaka... men senn kommmer nästa fråga, Vad ska man ha för ammo? finns ju en djungel att välja bland.. Vad använder ni i eran 308win?
Publicerat December 23, 201114 yr Författare Nu kommer bössan nästa vecka Tikka T3 Hunter 308 win med Nikon Fieldmaster 3-9x40 M NP, är riktigt nöjd med köpet av bössan men vet inget om kikaren någon som vet något om det? Sen är det väl ammo biten kvar, vad man nu ska ha...? ska iaf börja köpa ammo nu, sen blir det nog handladdning då jag fick reda på att 2st på jobbet gör de...
Publicerat December 23, 201114 yr Nu kommer bössan nästa vecka Tikka T3 Hunter 308 win med Nikon Fieldmaster 3-9x40 M NP, är riktigt nöjd med köpet av bössan men vet inget om kikaren någon som vet något om det? Sen är det väl ammo biten kvar, vad man nu ska ha...? ska iaf börja köpa ammo nu, sen blir det nog handladdning då jag fick reda på att 2st på jobbet gör de... Kikaren vet jag inget om men i ammo väg så funkar väl normas helmantel till övning och till fågel och om man vågar så skjuter kronammo bra.....i min bössa i alla fall. sen till dom större djuren så funkar vulkan och oryx och alaska men även lapua mega mycket bra
Publicerat December 24, 201114 yr Med tanke på de korta pipor (57cm) som Tikka har som standard så är 308W ett bättre val. 308W är lika spännande som att hänga tvätt ungefär... Men den är ju praktisk och den trivs med korta pipor. 6,5 tycker jag ska ha minst 61-65 cm pipa för att komma till sin rätt. Men visst funkar den i kortare pipor också, för fågel med ballistiskt bra kulor. Ska du jaga fågel så är nog en dämpare på en .308 en bra idé, samt lättare kulor och mycket träning förstås... //mv Danne hej tycker 6.5 är mycket lättare att hitta bra ammunition utan att behöva ladda själv 308 hra inge bra ammunition utan att ladda sj har en tikka 6.5 med 51 pipa väger 2.9 kg plus kikare och dämpare är ungefår ett kilo till mycket smidig bössa har skjutut både älg och fågel jagar mest med trädskällare lapua har bra ammu till fågel har en kikare fr 2.5 till 16 funkar ut märkt till all jakt behöver bara en bössa
Publicerat December 28, 201114 yr Skall man bara ha en bössa så skulle jag gå på 308W. Som en kompletterande klass I-bössa däremot tveklöst 6,5X55. Ypperlig kaliber till rådjur och billig på banan..