Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök

Featured Replies

Publicerat

Reggade mig för att få lite hjälp med en skottreaktion på gris. Jag sköt i dag på en stillastående gris av fjolårsmodell på ca 130 m. -enligt gps-.

Jag tyckte att skottet, stödet och punkten kändes bra, rekylupptagningen likaså och jag hade grisen i kikarsiktet då jag noterade flykten.

Det jag vill ha en åsikt om är träffreaktionen. Grisen hukade sig som om den vek ryggen nedåt innan den drog. eftersöket visade några få droppar efter en stunds sökande.

Ge mig feedback tack.

Publicerat

Reggade mig för att få lite hjälp med en skottreaktion på gris. Jag sköt i dag på en stillastående gris av fjolårsmodell på ca 130 m. -enligt gps-.

Jag tyckte att skottet, stödet och punkten kändes bra, rekylupptagningen likaså och jag hade grisen i kikarsiktet då jag noterade flykten.

Det jag vill ha en åsikt om är träffreaktionen. Grisen hukade sig som om den vek ryggen nedåt innan den drog. eftersöket visade några få droppar efter en stunds sökande.

Ge mig feedback tack.

Grisar kan teckna precis hur som helt eller inget alls.

De kan blöda floder såväl som inte släppa ifrån sig en droppe.

Enda som löser vart skottet tog är rutinerad hund med envishet, ståndegenskaper och lååångt förföjande.

Spåra ifatt en gris med hund i lina är det ingen som gör.

Inte heller skjuter man en gris i sårlegan, enda gången det händer är om den är oförmögen att lämna den, typ förlamad eller näst intill död.

Tyvärr så är det långt mellan de "rätta" eftersökshundarna...

I ditt fall så är grisen bevisligen träffad. Var är det ingen som kan säga säkert.

Gissar på att eftersöket misslyckades efter som frågan ställts.

Trist så sett, men det är sånt som händer, tyvärr.

Har man gjort vad man kan osv så har man.

Bara o beklaga o hoppas att grisen läker ut skadan eller dör snabbt.

Publicerat
  • Författare

När jag går igenom hur situationen såg ut så ser jag ingen egentlig anledning till att hålla igen skottet även om hållet var drygt, har inskjutningen på 80 m mitt i med Sako Super Hammerhead .308, 180 gr. fabriksammo. I kikarsiktet så kändes avståndet helt ok på 4x förstoring med ett Khales Helia KXi med rödpunkten påkopplad. Som jag minns det så var punkten ordentligt omringad med svart, ordentligt i kroppen på grisen alltså.

I Thams vildsvinsbok så antyder avmarch från skottplatsen, lite eller inget blod på densamma och ringa blodsläpp i början av löpan på en bra träff. Alla tre parametrarna är uppfyllda även om det känns som att det skulle kunna vara detsamma på en ytligt skottskada.

Det är därför som jag vill få lite klarhet i reaktionen på träffen -vilken uppenbarligen är ett faktum-, rådjur tecknar tydligt på bra träff men hur tecknar vildsvin på olika träff?

Publicerat

När jag går igenom hur situationen såg ut så ser jag ingen egentlig anledning till att hålla igen skottet även om hållet var drygt, har inskjutningen på 80 m mitt i med Sako Super Hammerhead .308, 180 gr. fabriksammo. I kikarsiktet så kändes avståndet helt ok på 4x förstoring med ett Khales Helia KXi med rödpunkten påkopplad. Som jag minns det så var punkten ordentligt omringad med svart, ordentligt i kroppen på grisen alltså.

I Thams vildsvinsbok så antyder avmarch från skottplatsen, lite eller inget blod på densamma och ringa blodsläpp i början av löpan på en bra träff. Alla tre parametrarna är uppfyllda även om det känns som att det skulle kunna vara detsamma på en ytligt skottskada.

Det är därför som jag vill få lite klarhet i reaktionen på träffen -vilken uppenbarligen är ett faktum-, rådjur tecknar tydligt på bra träff men hur tecknar vildsvin på olika träff?

Har inte ifågasatt nått så sett.

Tham känner jag lite, har bland annat en jycke på foder som han importerat.

Som jag redan skrev så kan man inte med skotttecken säkert säga varken det ena eller andra.

Tro mig jag gör många eftersök... på de flesta vilt. senare år, mycket gris.

Jag har spårat gris på snö som inte släppt en droppe blod och sen legat stendöd 60m bort med perfekt hjärts/lungskott, även nån med genomskott...

Även samma träffar där det ser ut som man hällt ut blod med spann ända fram till grisen.

Jag brukar bara lyssna med ett "halvt öra" på skytt.

Spelar lixom ingen roll hur tärffen sitter om man har tillgång till rätt hundmaterial.

En bukad gris kan krumma men kan lika gärna inte visa nått.

Det enda som kan vara ett säkert skottecken är om grisen slår dit som en klubbad oxe o sen far upp och drar iväg.

Tiden den kan ligga varierar stort, från nån sekund till flertal minnuter.

Det är ett rätt säkert tecken på taggutskottsträff, alltså en träff som gått högt och tagit i utskotten från ryggraden eller nacken. gett tillfällig förlamning.

Ni hittade blod=bevis om träff det är det enda vi vet.

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkterna. Bössan ska kontrolleras på bana i veckan som kommer. Jag tror dock inte att det är något fel på den men det visar sig. Jag kan inte heller släppa riktigt att omständigheterna känns riktiga men att det goda resultatet har uteblivit. Jag hoppas på att den analkande eftersöket i morgon bitti ska bringa mer klarhet i detta särfall. Jag önskar att grisen ska ligga inte långt från skottplatsen och att den helt enkelt har förbisetts av eftersökshunden.

Publicerat

Jag ser inga skott tecken alls när jag skjuter! Antingen går de ner i backen direkt, eller vid lungskott att de bara drar iväg direkt utan några som helst skott tecken..

Flera blir riktigt oroliga när de ser grisen försvinna som en avlöning efter skott, men det gör de alltid om inte CNS är inblandat. Har vi lite rutin, känner vi på oss om skottet är dödande!

130 m och 4 ggr förstoring... Nu får jag väl skit, men jag tycker det är låååångt!!! Då sett som åteljägare! :P

Publicerat
  • Författare

Jag ser inga skott tecken alls när jag skjuter! Antingen går de ner i backen direkt, eller vid lungskott att de bara drar iväg direkt utan några som helst skott tecken..

Flera blir riktigt oroliga när de ser grisen försvinna som en avlöning efter skott, men det gör de alltid om inte CNS är inblandat. Har vi lite rutin, känner vi på oss om skottet är dödande!

130 m och 4 ggr förstoring... Nu får jag väl skit, men jag tycker det är låååångt!!! Då sett som åteljägare! :P

Jag håller med dig om hållet men det är enligt vad gpsn, mapsource och google earth visar på de punkter jag har markerat i efterhand.

Kan inte påstå att hållet kändes för långt i öganblicket och jag kunde tydligt se grisarna och deras inbördes storlek med blotta ögat utan att använda en handkikare först.

Kikaren jag använder är en Khales Helia KXi och innan hade jag en Leupold Scandinavian 3-9x40, skillnaden mellan dessa kikare på samma förstoringsgrad är enorm till den förstnämndes fördel. Jag upplever att förstoringsväxeln på khalesen är större än leupolden och att fyran i detta fall gav en bra bild. Nåja det är som det är med detta och jag förstår att en träffreaktion inte skvallrar om träffresultat så som jag hade hoppats.

I skrivande stund så känner jag att det ömmar på fel ställe vid axeln. Med lite otur har jag lagt kolven fel mot axeln och därför inte fått rätt i träffen trots allt.

Tack för synpunkt du med!

Publicerat

Det hedrar er att ni gör ett försök i morgon oxå.

Det kräver dock att det är en hund som tar spåret dagen efter.

Om nu inte den hunden ni går med i morgon har ställande egenskaper så är det ett mycket hett tips att ta med en extra hund som kan släppas.

Har grisen gått mer än 100-150m så ökar risken att den lever med vart steg ni tar. Då är en löshund ett krav för att lyckas med eftersöket.

Föreseten har tråden tagit en oväntad vändning från trådstart.

De sista inläggen skulle vi nog flytta över till "Eftersök"

Publicerat

jag kunde tydligt se grisarna och deras inbördes storlek med blotta ögat utan att använda en handkikare först.

Kan vara en orsak till att första eftersöket misslyckades..

Fler grisar..

Hunden kan spårat fel djur.

Publicerat
  • Författare

Det hedrar er att ni gör ett försök i morgon oxå.

Det kräver dock att det är en hund som tar spåret dagen efter.

Om nu inte den hunden ni går med i morgon har ställande egenskaper så är det ett mycket hett tips att ta med en extra hund som kan släppas.

Har grisen gått mer än 100-150m så ökar risken att den lever med vart steg ni tar. Då är en löshund ett krav för att lyckas med eftersöket.

Föreseten har tråden tagit en oväntad vändning från trådstart.

De sista inläggen skulle vi nog flytta över till "Eftersök"

Flytta över som du tycker är lämpligt, tog första bästa gristråd för att hamna någorlunda rätt.

Ja jag hoppas på ett lyckat resultat i morgon. Jag kommer själv inte att vara med -ansågs överflödig då andra som är lediga kunde ta den platsen- men uppskattar oerhört mycket att det görs ett försök till. Det är seriöst ansvarstagande för jakten och viltet vi jagar.

Publicerat

Flyttade några inlägg som hamnade lite fel hit

Publicerat
  • Författare

Kan vara en orsak till att första eftersöket misslyckades..

Fler grisar..

Hunden kan spårat fel djur.

Det var precis vad min tjej sa också. Som visserligen inte har praktisk eftersökserfarenhet men väl 15 års erfarenhet av hundträning och däribland en hund med nordiskt eftersökschampionat.

Publicerat

Det var precis vad min tjej sa också. Som visserligen inte har praktisk eftersökserfarenhet men väl 15 års erfarenhet av hundträning och däribland en hund med nordiskt eftersökschampionat.

Vill inte va taskig, dum eller sätt mig på höga hästar....:blush:

Vet inte heller vad ett nordiskt eftersökschampionat är, alldrig hört om nått sånt.

Antar att du tänker på viltspårschampionat ?

Men det är milsvid skillnad på vilspårschampion och vad som krävs av en riktigt bra eftersökshund i skarpt läge och vad den presterar.

Vet nån viltspårschamp som helt enkelt inte spårar gris. Det finns många som ryggar enbart för vildsvinsdoften.

Griseftersöks hunden ska kunna spåra, givetvis och hålla sig till rätt spår, ska oxå kunna släppas lös för att själv följa spåret och gå ifatt grisen för o ställa den.

Jag själv spårar sällan i lina mer än några hundra meter numera, sen kopplar jag loss och jycken sköter resten själv.

Finns en del storrys här i arean där hundar gått mycket långt, många kilometer o till o med milvis och över 100tals meter blankvatten för att komma ifatt grisen.

Den måste oxå va envis som synden och inte ge upp eller släppa kontakten med grisen när den väl är etablerad så ska jycken kunna skälla ståndskall minst en 4 timmar.

Ståndet kan hamna på svåra ställen där det kan ta många timmar innan man kan ta sig dit och avsluta, man kanske behöver få tag i båt. Gå runt en stor sjö eller va det nu kan va.

Det är lite av vad som krävs av en eftersökshund på gris.

En mycket viktig sak i sammanhanget är att ha kurage nog att ringa in hjälp ifall det skiter sig på ett eller annat sätt.

Det kan alldrig ses som en svaghet utan är en helt enkelt bevis om styrka att man inser sin egen eller jyckens begränsning.

Vi kan spåra reda på en död gris, men lever den så fungerar inte den metoden.

Hoppas inte du eller tjejen tar illa upp nu, jag är enbart ute efter att ge tips o hjälpa till.

Det är sånt vi har forumet till ;)

/Niklas

Publicerat
  • Författare

Tjena,

nej då jag tar inte alls illa vid mig. Jag är inte särskild slängd i olika hundgrenar och har bara den kunskap om eftersök som jag lärt via jägarexamen och annan litteratur, Thams böcker tex.

Min poäng var snarare att framhäva min tjejs hundkunskaper som goda då hon trots allt har femton aktiva år med hundträning inom olika grenar. Både du och hon sa samma sak i frågan.

Nu gjordes det ett par till eftersök på denna gris och alla visade samma spår. Jag har inte varit med på något av dem men får hålla dem för goda försök då det gjordes ett stort engagemang för att få fram flera hundar.

Jo jag tackar för de synpunkter som jag har fått ang. frågan och självklart är det för att dela kunskap som dessa forum finns till.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det finns en massa filmer om jakt på kontinenten med många mer eller mindre väl övervägda skotttillfällen -övervägande på gris- och flera träffar ser man är rent dåliga. Har ni någon aning om hur det är ställt med deras eftersökshundar, är de bättre än våra generellt eller blir det mycket vilt kvar i skogen?

Publicerat

Det finns en massa filmer om jakt på kontinenten med många mer eller mindre väl övervägda skotttillfällen -övervägande på gris- och flera träffar ser man är rent dåliga. Har ni någon aning om hur det är ställt med deras eftersökshundar, är de bättre än våra generellt eller blir det mycket vilt kvar i skogen?

Brukar ju dyka upp en och annan tråd om att de inte går eftersök på jakter i bla Polen. Nu känner jag en hel del jägare där och vet att de släpper i princip aldrig konstaterat skjutna djur, men det är ju de jag känner andra vet jag inget om.

Kan tänka mig att eftersökshundar i andra länder håller bra standard. Det som är skillnaden är att där kan finnas ett större antal jägare som är tillgängliga då jaktmarkerna oftast är större areal med större jaktlag involverade.

Speciellt när det gäller grisjakter, både drev och eftersök så har de iaf historiskt sett större rutin.