Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värde på ett foto?

Featured Replies

Publicerat

Min bror har tagit en bild under älgjakten som jag kan tycka är ett jä-it bra bild, både fototekniskt och "konstnärligt". Den visar en viss produkt på ett mycket smakfullt sätt. Den borde kunna vara gångbar i ett annonssammanhang.

Då undrar man om det finns något värde i en sådan bild? eller ska man skänka bort den och de får använda den om de tycker attt den passar in i deras profil?

mvh/Må

Publicerat

Min bror har tagit en bild under älgjakten som jag kan tycka är ett jä-it bra bild, både fototekniskt och "konstnärligt". Den visar en viss produkt på ett mycket smakfullt sätt. Den borde kunna vara gångbar i ett annonssammanhang.

Då undrar man om det finns något värde i en sådan bild? eller ska man skänka bort den och de får använda den om de tycker attt den passar in i deras profil?

mvh/Må

Nu är jag ingen fotograf men vad jag förstår så kan bra bilder ge bra betalt, se till att copyright märka bilden om han publicerar den, tydligen inte helt gratis att stjäla bilder som är copy märkta, spara bilden omärkt och vill någon förhandstitta så förstör den lite genom att copy märka den!

Publicerat

BigJim,

allt hänger på exponering och upplaga. När jag haft bilder i Svensk Jakt har väl summan, om jag inte minns fel, legat på strax under tusingen per styck. Bilder i reklamfoldrar har jag fått ungefär samma peng för, men det var i slutet av 1990-talet så det kan ha ändrats. Å andra sidan har bildmarknaden sjunkigt, det finns väldigt många duktiga amatörer (jag var en gång en sådan amatör, nu gitter jag inte riktigt) som inte behöver leva på sina bilder utan nöjer sig med en mindre summa pengar och nöjet att se bilden tryckt. Detta medför att de professionella fotograferna får allt svårare att försörja sig, ha kompisar som tidigare försörjt sig som fotografer men nu tvingas ta extra jobb, t.ex. som lärare, för att få dagsekonomin att gå runt.... (Eller tvingas fuska som Terje H för att vara på topp)

Ergo, en normal tryckning där din bror behåller alla rättigheter och bilden bara får användas i ett enda sammanhang borde generera runt 1000 kr, lite beroende på om brordin har eget företag eller ej. Å andra sidan kan det vara väl värt egokicken att över huvud taget se sin bild i tryck... Just nu är det bildköparnas marknad, inget annat.

Jag tycker att han kan börja med att marknadsföra bilden genom att lägga upp den i lågupplöst format, eventuellt märkt som Pertan föreslår, på lite olika siter och sammanhang där den kan exponeras. Eventuellt vända sig direkt till våra olika jakt- och naturtidningar och höra efter om bilden är intressant för dem. Givetvis hanteras bara lågupplösta bilder tills en beställning inkommit och en överrenskommelse gjorts. Då kan bilden skickas i full storlek. Samma bild kan med lite tur säljas flera gånger till lite olika sammanhang.... Tänk bara på att inte hålla på att mixtra med originalfilen om den är i jpg.... Helst skall man ju ta sina viktigaste bilder i jpg + raw, den senare för eventuell efterbearbetning och för arkivet (tänk på rawfilen som ett negativ).

Publicerat

mvh/Må

Hej BigJim!

Om "Den visar en viss produkt på ett mycket smakfullt sätt" skulle jag spara en lågupplöst kopia som är märk (i botten utanför bild) med copyright och namn mm. Sedan skulle jag skriva

ett mail och bifoga bilden direkt till det varumärke som äger den produkt som visas tydligt och smakfullt. Jag skulle gissa att det bolaget, om de vill ha bilden, är de som är villiga att betala bäst.

Problemet där är att när man skall produktplåta är bild, motiv mm noga utvalt och syftet med bilden specifikt. Om de inte vill köpa eller hyra bilden tycker jag att du skall göra som övriga tipsat om.

Bildbyråer som kan vara intresserade annars kan vara t ex Johnérs eller Gettyimages.

Givetvis blir man lite sugen på att se bilden, om inte annat för att kunna råda dig bättre. :)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla inputs. Ska snacka med honom lite mera, han lät inte så värst intresserad när jag förde detta på tal. Men det är ju inte mycket jobb att dra i väg ett mail till nämnda firma och fråga, kan jag tycka.

Om det inte blir nått av detta så kanske bilden dyker upp här på forumet vad det lider.. :P

/Må

Publicerat

I forumet på fotosidan.se så finns många konstruktiva trådar kring bildförsäljning och prissättning. Är klart värt ett besök.