Publicerat November 21, 201114 yr Lägger upp en bild bågen är en lynx marten Magnum ,har fått den men bara skjutit 1 gång med den massor av tillbehör tex fisketillsats,pilar,koger som fästes på bågen, en ratpack som jag förstår är till spårlina? 5 nya jaktspetsar och några tavelspetsar tillbehör till å göra egna pilar , avtryckare mm
Publicerat November 21, 201114 yr Lägger upp en bild bågen är en lynx marten Magnum ,har fått den men bara skjutit 1 gång med den massor av tillbehör tex fisketillsats,pilar,koger som fästes på bågen, en ratpack som jag förstår är till spårlina? 5 nya jaktspetsar och några tavelspetsar tillbehör till å göra egna pilar , avtryckare mm Några hundringar kanske, dock duger den inte till jakt och bågfiske är tillika förbjudet fast det funkar den säkert för
Publicerat November 21, 201114 yr Författare Åh fan då är det lika å behålla till d få ggr den används. Förresten vad krävs för att bågar skall användas för jakt?
Publicerat November 21, 201114 yr Visst, det är en äldre modell men varför den bågen inte skulle duga till jakt förstår jag inte?? Den modellen av båge har säkert fällt mer vilt än både svenska och åländska bågjägare har gjort tillsammans..! Så länge den går att trimma in så den skjuter perfekt funkar den garanterat bara bra. Men är den på under 40-45 lbs dragvikt kan jag förstå ditt resonemang.. Det är en skapligt gammal modell, med "teardrops" (små ankare) som håller strängen. Kan bli svårt att få tag på en orginalsträng. Dock finns det säkert dem som kan göra en ny om det skulle behövas. Kablarna ser ut att vara stål. Så de klarar många år till.. Draglängden ändras (förmodligen) med moduler och att få tag på nya sådana är kanske inte så enkelt. Om nu inte bågen passar dig redan! Värdet med tillbehören är dock lågt! Du ska ha riktigt tur om du får 1000:- för allt. Spårlinan som du kallar den, är förmodligen fiskelinan. Den blå rullen/spolen på din bild är en sådan.. Några hundringar kanske, dock duger den inte till jakt och bågfiske är tillika förbjudet fast det funkar den säkert för
Publicerat November 21, 201114 yr Hittade nu en tråd från 2009 då du hade fått bågen! Och du skriver att den är på 50-80 lbs, och det duger alldeles utmärkt för jakt. Nu vet jag inte hur mycket du skjutit med bågen efter detta och hur mycket du har lärt dig efter du skrev det inlägget, men: Gå absolut INTE under den lägst skrivna dragvikten! Skruva dragvikten i botten och mät så det verkligen är 80 som är max. Enklast mäter du med en slaktvåg, häng strängen på kroken och tryck bågen neråt. Där viktnålen "vänder", det är dragvikten. Skruva sedan ett och ett varv på lembultarna (lika på båda) tills du kommer till lägsta dragvikten. Väg ofta!! Att bågen upplevs som "trög" att dra fast den är på lägsta dragvikten har mycket att göra med att letoffen på bågar från 80 (början på 90)-talet, gärna låg på mellan 55-65%. Detta för att få upp hastigheten och säkerligen för att tekniken att göra dem mer lättdragna inte fanns..
Publicerat November 21, 201114 yr Författare Dragstyrkan är justerbar mellan 50-90 pounds just nu ställd på minsta å har med den prövat skjuta på tavlan längst bort vilket ca 70-80 m skulle jag tippa, vid ramträff var pilarna skrot så kraften finns men var bara en intressekoll på värdet så den behålls för d få tillfällen jag använder den, och den blå är fiskelinan och den som sitter fast i bågen som ser ut som motvikt kan man ha nån slags lina i vilket någon sa att kunde vara nån slags spårlina till pilarna.
Publicerat November 21, 201114 yr Författare Såg ej ditt senaste inlägg, kul att du lyckades fiska fram min gamla tråd, där stod rätta dragkraften,
Publicerat November 21, 201114 yr Ok, den såg så smal ut på bilden så jag trodde det enbart var en stabb/motvikt som satt monterad. Den jag är van att se när det gäller "spårlina" är den som Game Tracker har, den är betydligt grövre och kortare. Är nästan 100% säker på att det är Bågjaktskatalogen som sålt bågen/paketet till dem du fått det av. Så ta kontakt med honom om du vill ha mer info! http://www.bagjaktskatalogen.se Dragstyrkan är justerbar mellan 50-90 pounds just nu ställd på minsta å har med den prövat skjuta på tavlan längst bort vilket ca 70-80 m skulle jag tippa, vid ramträff var pilarna skrot så kraften finns men var bara en intressekoll på värdet så den behålls för d få tillfällen jag använder den, och den blå är fiskelinan och den som sitter fast i bågen som ser ut som motvikt kan man ha nån slags lina i vilket någon sa att kunde vara nån slags spårlina till pilarna.
Publicerat November 21, 201114 yr Intressant tråd och synpunkter. Skulle vara intressant att veta hur många joule bågen ger cid ex.v.70# 29". Sedan tror jag att Roger har fog för sitt påstående att den inte duger till jakt. ( i dagens läge). 55% i letoff vid ex.v 70# låter inget vidare om man ska vänta ut ett vilt... och man får väl gå upp till 80# på den bågen för att få bra fart på en jaktpil. (gissningar) Annars är bågen fin för sin tid och bågsorten har nog dugit till jakt.
Publicerat November 22, 201114 yr Det finns absolut inget som säger att den bågen inte duger till jakt! Förutsatt att den går att trimma in och inte har allvarliga fel och brister.. Den levererar garanterat tillräckligt med fart och joule för jakt på hjortdjur. Och att letoffen ligger "sämre" än på dagens bågar är endast en övningfråga för skytten! Tävlingsskyttar använder fortfarande bågar på 65% letoff! Och vad är egentligen "bra fart"? Det är ingen skillnad på genomskott i 250 fps och genomskott i 350 fps.. Och om man inte hittar av det man siktar på så har man missat i träningen, oavsett om man har en båge som skickar iväg pilen i 250 fps eller 350 fps. Intressant tråd och synpunkter. Skulle vara intressant att veta hur många joule bågen ger cid ex.v.70# 29". Sedan tror jag att Roger har fog för sitt påstående att den inte duger till jakt. ( i dagens läge). 55% i letoff vid ex.v 70# låter inget vidare om man ska vänta ut ett vilt... och man får väl gå upp till 80# på den bågen för att få bra fart på en jaktpil. (gissningar) Annars är bågen fin för sin tid och bågsorten har nog dugit till jakt.
Publicerat November 22, 201114 yr Lägger upp en bild bågen är en lynx marten Magnum ,har fått den men bara skjutit 1 gång med den massor av tillbehör tex fisketillsats,pilar,koger som fästes på bågen, en ratpack som jag förstår är till spårlina? 5 nya jaktspetsar och några tavelspetsar tillbehör till å göra egna pilar , avtryckare mm Sorry hade lite brått och tittade bara på bilden, tyckte det såg ut som en " hobbex båge" men om den har den dragvikten så funkar den nog för jakt, sen är den kanske lite till åren förstås och inte fullt så lättskjuten kanske..
Publicerat November 22, 201114 yr Att bågen inte är riktigt lika "lättskjuten" som en båge från 2000-talet håller jag helt med om! Tekniken då och nu är som dag och natt.. Dagens "Hobbex bågar" ser väldigt lika ut som bågar från 80-talet men med något bättre kabelsystem.. Nu sticker jag ut hakan lite och säger att en Hobbex båge går att jaga med, så länge den går att trimma korrekt och har tillräckligt med fart så man klarar joulen.. Men tror man att man får den hjälp man verkligen behöver som nybörjare på ett sådant ställe, så blir man besviken!! Deras kunskap när det gäller bågskytte/bågjakt ger jag inte mycket för.. Själv skulle jag inte ens köpa en båge där för att "skojskjuta" lite i trädgården! Ett annat exempel är ju jaktaffärer som kommer börja ta in bågar när vi i framtiden får bågjakt. De kommer säkert sälja bra bågar, men kunnandet om bågskytte när det gäller vad man behöver för grejer, trimning och sedan praktisk bågjakt kommer vara i det närmaste 0. Som en jaktaffär jag besökte, de skulle absolut ta in bågar när det blev dags. Då frågade jag om han eller någon annan i butiken jagat med båge, då blev svaret "Nej". Han själv hade endast skjutit lite.. Hur seriöst är det?? De har ingen aning om vad som egentligen krävs. Visst, de kommer säkert bli bättre och bättre med tiden. Men hur många har de innan dess "lurat" på grund av okunskap!? Sorry hade lite brått och tittade bara på bilden, tyckte det såg ut som en " hobbex båge" men om den har den dragvikten så funkar den nog för jakt, sen är den kanske lite till åren förstås och inte fullt så lättskjuten kanske..
Publicerat November 22, 201114 yr Det finns absolut inget som säger att den bågen inte duger till jakt! Förutsatt att den går att trimma in och inte har allvarliga fel och brister.. Den levererar garanterat tillräckligt med fart och joule för jakt på hjortdjur. Och att letoffen ligger "sämre" än på dagens bågar är endast en övningfråga för skytten! Tävlingsskyttar använder fortfarande bågar på 65% letoff! Och vad är egentligen "bra fart"? Det är ingen skillnad på genomskott i 250 fps och genomskott i 350 fps.. Och om man inte hittar av det man siktar på så har man missat i träningen, oavsett om man har en båge som skickar iväg pilen i 250 fps eller 350 fps. Ja vad som gäller bra fart på jaktpil så tänker jag främst på 2 saker .... Dels stringjump .. och så hur mycket en pil diffar i höjd på olika avstånd.
Publicerat November 22, 201114 yr En snabb pil är inte lösningen på något av dina 2 funderingar! Stringjump: du skjuter på redan alerta djur och/eller på för långt håll! Diffar i höjd: Lär dig skjuta med den utrustning du har och öva mer på avståndsbedömning! En kille gjorde en helt ovetenskaplig test i USA: Han tog en "långsam" båge och tränade ordentligt. Sedan ställde han upp på lite olika 3D tävlingar och var bland top 5 varje gång, med ett flertal vinster. Det hänger inte på utrustningen, utan på hur man övar! Ja vad som gäller bra fart på jaktpil så tänker jag främst på 2 saker .... Dels stringjump .. och så hur mycket en pil diffar i höjd på olika avstånd.