Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta en bra nybörjarbössa?

Featured Replies

Publicerat

Kommit över en Classic light ejektor kal 12/76 ganska billigt och jag undrar nu om det är en bra nybörjarbössa? Mest för småviltsjakt och vad rekommenderar ni för ammunition?

Mvh Nisse

Publicerat

jag tycker det beror på priset om det är ett bra köp. jag gillar inte classic alls men för rätt peng så varför inte.

Publicerat

Nja jag vet inte.. konstruktionen lämnar en del iövrigt att önska. Har för mej att omladdningen kan strula. Det är en italiensk budgetbössa av rang. Men visst, funkar den så är det ju kul men räkna inte med att handlaren blir speciellt glad när du kommer för att byta in den mot något annat roligare. Avseende plugg så spelar det mindre roll, om du träffar eller bommar har nog mer med andra faktorer än usel plugg att göra.

Satsa på mycket billig övningsplugg och bränn den så du får en känsla för skyttet.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Så den är inte värd 5000 bagis? Tack så mycket för svaret i alla fall men vad rekommenderar ni lite mer vana skyttar för en bössa då?:-)

Publicerat

Jag tycker inte det priset är bra.

Publicerat

För 5000:- finns det ju en hel del bra beg.kvalitets bockar- Miroku,Beretta mm. Finns massa trådar om detta.

Publicerat

för runt 6000 så får du en helt ny lanber 82 för 8000 får du en lanber 85 på torsbohandels. när jag tog min examen så övnings sköt vi med en sånn och den kan jag rekomendera som en bra nybörjar bössa, kan meddela att när jag får råd så kommer jag inhandla en sådan. =)

lycka till med val av bössa.

Publicerat

Köp INTE, om du inte redan har gjort det! Min fru hade en sån ett myckeet kort tag. Trots anpassad kolv fick hon blåtiror av den. Fasen vet hur det gick till, men kombinationen dåligt stockad och lätt bössa är ingen höjdare. Det kan ju iofs ha varit så att det var något annat mått som inte passade henne. Men, efter ett Berettaköp så funkade skyttet perfekt, utan blåtiror.

Och, ja, jag har hört alla skämt om blåtirorna och vem som kunde tänkas vara "skyldig".

Jag skulle aldrig personligen rekommendera en sån bössa. 5000 känns spontant för dyrt.

Publicerat

Hmm, alla pratar skit om Classic bockarna. Jag förstår det inte, köpte min när jag blev arton och den har aldrig krabbat, dräpt rådjur, hare och mängder med lerduvor. Snubblat och skickat kolven rakt ner i asfalten, vid vägpass så den var laddad, och inget våda skott med visen säkring eller så. Men min hagel bössa kanske är en one of a kind?! Jag vet inte!

Vad är det som gör dem så dåliga??? Eller är det bara så att folk inte vågar säga att deras dyra beretta för 25kkr inte funkar som den ska, för det är ju en beretta???

*en fundersam jägare med bara goda erfarenheter av sin Classic hagelbock och Classic studsare*

Publicerat

Hmm, alla pratar skit om Classic bockarna. Jag förstår det inte, köpte min när jag blev arton och den har aldrig krabbat, dräpt rådjur, hare och mängder med lerduvor. Snubblat och skickat kolven rakt ner i asfalten, vid vägpass så den var laddad, och inget våda skott med visen säkring eller så. Men min hagel bössa kanske är en one of a kind?! Jag vet inte!

Vad är det som gör dem så dåliga??? Eller är det bara så att folk inte vågar säga att deras dyra beretta för 25kkr inte funkar som den ska, för det är ju en beretta???

*en fundersam jägare med bara goda erfarenheter av sin Classic hagelbock och Classic studsare*

Grundsystemet dvs mekaniken som får bössan att smälla är både illa uttänkt och illa ihopkommet. Detta gör funktionen sårbar och många drabbas av haveri. Detta går att justera men när bössan är fixad så har du fortfarande ett rappligt system. Strular en begagnad beretta för 6 lustentappar så räcker det med en sejour hos smed sen går den igen till tidens slut i princip. Men har man fått tag på en plusvariant som fungerar så ja då funkar det. Men när du ska byta bössa så lär du inte få något betalt för den dessvärre just pga att de är rappliga och billiga som nya.

Har för mej att classicstudsaren bygger på något säkrare system, haft en dylik och den fungerade gott då jag hade den. Skillnaden tror jag är att bockarna bygger på ett sämre system helt enkelt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Grundsystemet dvs mekaniken som får bössan att smälla är både illa uttänkt och illa ihopkommet. Detta gör funktionen sårbar och många drabbas av haveri. Detta går att justera men när bössan är fixad så har du fortfarande ett rappligt system. Strular en begagnad beretta för 6 lustentappar så räcker det med en sejour hos smed sen går den igen till tidens slut i princip. Men har man fått tag på en plusvariant som fungerar så ja då funkar det. Men när du ska byta bössa så lär du inte få något betalt för den dessvärre just pga att de är rappliga och billiga som nya.

Har för mej att classicstudsaren bygger på något säkrare system, haft en dylik och den fungerade gott då jag hade den. Skillnaden tror jag är att bockarna bygger på ett sämre system helt enkelt.

Mvh!

Tack så mycket för all hjälp, passade på köpet och funderar nu över en Husqvarna 300, kaliber 12 istället nu. Tack i alla fall :)

Publicerat

Tack så mycket för all hjälp, passade på köpet och funderar nu över en Husqvarna 300, kaliber 12 istället nu. Tack i alla fall :)

Så vida det inte är deras gamla sidolås så är det samma italienska lågprisproduktion som Classicen - kanske ett pinnhål upp men i helvetet spelar det kvitta om man är nere eller lite mer nere i skiten....

På den tiden jag fuskade som smed så var Classic det vanligaste vraket jag fick in - sett till vilka pangar som var i bruk borde det ha varit Beretta. Men det var Classic - tätt följda av andra italienska lågprispangar sålda under diverse udda markandsnamn som Lincoln, Gyttorp, Husqvarna. Strulande enkeltryck och ejektorer var liksom standard, glapp och dubbleringar var snudd på standard....

Såg att någon talade sig varm för Lanber - en spansk lågprisproducent. En liten varning för dem - de är ruskigt ojämna lite beroende på vem de gjorde pangen för. Man kan hitta Winchester 9x och 101 gjorda av dem som är rena vraken..... Till skillnad mot de japanska 101/9x modellerna som är bland de bästa Browningkopiorna man kan köpa.

Så ska du ha ett enkelt råd? Köp en japanproducerad pang och skit i italienarna.....

/T

Publicerat

:lol:

Ur askan in i elden direkt eller nåt! Farsan fick en Husqvarna 300 när han fyllde 50.. med facit i handen börjar jag misstänka att hans bröder inte gillar honom :blink:

Bösshelvetet klickade, visade sig att klåparna fräst ur för mycket gods i ejektorerna så slagstiften nådde inte tändhattarna när han sköt. Farsan pillade in piprensare (!!!) under ejektorerna och då fungerade bössan bättre men ännu inte bra. Hur fan man nu kan pilla i en piprensare i systemet och trots detta få ihop bössan begriper jag inte :rolleyes:

Bössan var sprittny och trots ett antal turer till smed så gick det inte att få ordning på den. Far har nu en gammal beretta 686 som han köpte för typ samma pengar som du ska ut med och den fungerar klockrent!

Lyssna nu på PMT som har koll, skippa allt vad budgetitalienare heter och leta upp något roligare!

Mvh!

Publicerat

:lol:

Ur askan in i elden direkt eller nåt! Farsan fick en Husqvarna 300 när han fyllde 50.. med facit i handen börjar jag misstänka att hans bröder inte gillar honom :blink:

Bösshelvetet klickade, visade sig att klåparna fräst ur för mycket gods i ejektorerna så slagstiften nådde inte tändhattarna när han sköt. Farsan pillade in piprensare (!!!) under ejektorerna och då fungerade bössan bättre men ännu inte bra. Hur fan man nu kan pilla i en piprensare i systemet och trots detta få ihop bössan begriper jag inte :rolleyes:

Tyvärr kan jag inte säga att jag blev det minsta förvånad - tvärt om, det är förr exakt vad jag förväntade mig.....

Lyssna nu på PMT som har koll, skippa allt vad budgetitalienare heter och leta upp något roligare!

Mvh!

Och billiga turkar. Ergo: köp en japansk bössa!

/T

Publicerat

Låt mig formulera mig så här: det finns lika många bra Classic som det finns usla Beretta. För det finns vettigt ihopkomna Classic - men de är jävligt få, och firman som gjort de flesta - Sabatti - kan om de bara får betalt. Jag har sett Sabatti i tyskland som varit för jävla bra gjorda.... Men aldrig någonsin i sverige - och jag har fan sett för åt helvete för många från insidan.....

Taskig ekipering - eftersom de gör vad de får betalt för. Köper importören in billigast möjliga får man billigast möjliga konstruktion och produktion. Och då öser man ihop dem på snabbast möjliga vis - det är liksom inte tal om att "passa in" någon del utan man tar i och ökar toleranserna så man kan kasta ihop dem..... Svårare än så är det inte.

Taskiga Berettor är ganska ovanliga, liksom taskiga Browning/Miroku - och i 9 fall av 10 de inte funkar som de ska beror det på felaktigt handhavande. Medan billiga italienare är rena mörkret - även om man sköter dessa som lindebarn klyddar och kladdar de hela hela hela tiden. Hur många enkletryck och ejektorer jag har justerat i min dag vet jag inte - men det är mååååånga. Och bra blir de aldrig.....

Det är så pass enkelt att den brythagelpang man kan sälja i sverige under 16-17 000 kr splång ny helt enkelt inte är vettigt ihopkommen som regel. Fabarms Elos är väl det understa man ska befatta sig med egentligen - om man gillar vapenvård för de ska visst rosta väldans enkelt.

Studsarna aka Sabatti Rover har är helt ok budgetstudsare, det är inte en Sauer eller japanproducerad Weatherby, men de brukar funka ganska bra och skjuter ofta helt acceptabelt. Det finns tydligen en del individer som ska vara rena mörkret med de jag testat har faktiskt funkat acceptabelt bra - men så är ju kraven på en bultstudsare ganska modesta. Ganska poppis i danmark vad jag kan förstå.

Men mer än så är det inte.... Den som vill ha något som är snäppet bättre köper en japansk HOWA som är betydligt bättre gjord, jämnare och ofta i samma prisklass. I mitt tycke de mest prisvärda studsarna på marknaden endast hotad av Tikka T3. Om man nu ska ha något så primitivt och fult som en sketen bultstudsare dvs...

Publicerat

Låt mig formulera mig så här: det finns lika många bra Classic som det finns usla Beretta. För det finns vettigt ihopkomna Classic - men de är jävligt få, och firman som gjort de flesta - Sabatti - kan om de bara får betalt. Jag har sett Sabatti i tyskland som varit för jävla bra gjorda.... Men aldrig någonsin i sverige - och jag har fan sett för åt helvete för många från insidan.....

Taskig ekipering - eftersom de gör vad de får betalt för. Köper importören in billigast möjliga får man billigast möjliga konstruktion och produktion. Och då öser man ihop dem på snabbast möjliga vis - det är liksom inte tal om att "passa in" någon del utan man tar i och ökar toleranserna så man kan kasta ihop dem..... Svårare än så är det inte.

Taskiga Berettor är ganska ovanliga, liksom taskiga Browning/Miroku - och i 9 fall av 10 de inte funkar som de ska beror det på felaktigt handhavande. Medan billiga italienare är rena mörkret - även om man sköter dessa som lindebarn klyddar och kladdar de hela hela hela tiden. Hur många enkletryck och ejektorer jag har justerat i min dag vet jag inte - men det är mååååånga. Och bra blir de aldrig.....

Det är så pass enkelt att den brythagelpang man kan sälja i sverige under 16-17 000 kr splång ny helt enkelt inte är vettigt ihopkommen som regel. Fabarms Elos är väl det understa man ska befatta sig med egentligen - om man gillar vapenvård för de ska visst rosta väldans enkelt.

Studsarna aka Sabatti Rover har är helt ok budgetstudsare, det är inte en Sauer eller japanproducerad Weatherby, men de brukar funka ganska bra och skjuter ofta helt acceptabelt. Det finns tydligen en del individer som ska vara rena mörkret med de jag testat har faktiskt funkat acceptabelt bra - men så är ju kraven på en bultstudsare ganska modesta. Ganska poppis i danmark vad jag kan förstå.

Men mer än så är det inte.... Den som vill ha något som är snäppet bättre köper en japansk HOWA som är betydligt bättre gjord, jämnare och ofta i samma prisklass. I mitt tycke de mest prisvärda studsarna på marknaden endast hotad av Tikka T3. Om man nu ska ha något så primitivt och fult som en sketen bultstudsare dvs...

Där ser man, jag har ju enkeltryck men i och för sig inga ejektorer som kan krångla utan får själv anstänga mig och plocka bort tomhylsorna. Men som sagt, den har aldrig krabbat klickat eller något sånt under mina 18 år med hagelbocken.

Vad gäller studsaren så köpte jag den begagnad och det är en FIAS enligt licens men stämplad Classic 90 också. Och den har heller aldrig orsakat bryderier eller skjutit konstigt. Visst inga hål i hål kanske, men det kan jag inte prestera själv ändå. Då krävs nog skjutbänk och inget jägarmässigt stöd!

Publicerat

..... Men som sagt, den har aldrig krabbat klickat eller något sånt under mina 18 år med hagelbocken.

Därtill - för 18 år sedan sålde man inte vilket skit som helst..... Jaktvapen har blivit betydligt sämre över tiden - även Beretta/Browning.

Vad gäller studsaren så köpte jag den begagnad och det är en FIAS enligt licens men stämplad Classic 90 också. Och den har heller aldrig orsakat bryderier eller skjutit konstigt. Visst inga hål i hål kanske, men det kan jag inte prestera själv ändå. Då krävs nog skjutbänk och inget jägarmässigt stöd!

Då är det ingen Sabatti Rover, men FIAS eller Sabatti kan i sak kvitta - det är itaienska tillverkare som satsat på att tillhandahålla i princip vad som helst till vem som helst. I sverige blir det då lågprisproduktion dessvärre vilket gör att det allt som oftast inte är så kul som folk tror.

/T

Publicerat

Därtill - för 18 år sedan sålde man inte vilket skit som helst..... Jaktvapen har blivit betydligt sämre över tiden - även Beretta/Browning.

Amen!

Därav en av anledningarna till att vi hela tiden tjatar om att köpa begagnat!

Varje gång jag får en ny/nyare B525 eller B625 av billigare modell i nävarna så gråter jag inombords...

Det är inte samma sak som det var för 20+ år sedan.

Publicerat

....Varje gång jag får en ny/nyare B525 eller B625 av billigare modell i nävarna så gråter jag inombords...

Det är inte samma sak som det var för 20+ år sedan.

Ja det är fan i mig ett litet trauma varje gång man ser att det går på helt fel håll....

/T