Publicerat November 21, 201114 yr Jag började egentligen göra slidor utan att veta hur man skulle göra men har nu arbetat fram en metod. Säkert inte unik men dock. Jag funderar på att försöka komma till perfektionen med en "no nonsens"-slida. Plan Ett gör en grovmall på papper. Skära ut lädret. Kantskär de bitar som går. Vät och grovforma läderet Sy hällan Torka limma dit trådskyddet Vät och finforma Limma ihop Slipa till formen på kansten där sömmen ska ligga Gör skåran till sömmen Sy Slicka kanter Vad tror ni? Är det den ultimata ordningen eller finns det vinningar med att lägga till eller kasta om några moment?
Publicerat November 22, 201114 yr Hmmm det ser lite tokigt ut.. Jag förstår inte alla moment, men du får gärna förklara mer. O då menar jag på formen och vilken typ av läder du skall ha. Eas . Den som intet fattar.
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Det är mitt eget hittepå, så det är nog inte så lätt att förstå utan bilder. Jag tänkte göra en tråd där jag försöker fullända mitt sätt. Såg just att du har en liknade plan. Superkul.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Jag använder bladets form för som mall för rundningarna för att få ett unisont formspråk.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Laptopens skärm får tjäna som ljusbord. Ett litet verktyg jag byggde för att får rät skärvinkel. Den visade sig även kunna följa långa kurvor med god precision. Ska göra en finare variant. som inte pajar bladen. Jag tejpar fast mallen på lädret hela vägen runt.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Kantjärn Jag köpte en stämpel i en sigillaffär i Toscana. Den skulle enligt uppgift inte kunna användas på läder. Snickeliding.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Torkad. Jag pressade flärpen där jag ville ha den när lädret var vått. På så sett har jag en markering vart den ska sitta vart jag ska sandpappra och limma.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Jag använder en slägga för att banka limningen. Anslaget på säggan tejpas med kontorstejp för att hindra att jag banskar in slipdam etc. i lädret från släggan. Jag sylar först sen borrar jag med 1,5mm borr. Jag använder flätlina, har inte hört om någon annan som gör det. Den har visat sig hålla fint för slitage och tillåter att man gör en "låsknut" vid varje stygn. Vilket de läder trådar jag prövar inte gör. Ett litet verktyg för att trycka nålar med.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Trådskyddet limmas. Kanten slipas jämn. Jämnar till lite med en propp. Försänkning till sömmen med syrännejärn.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Först gör jag hålen från ena sidan med en syl försiktigt. Sen gjör jag dom från andra sidan så att de hamnar i "rännan" även där. Avslutningsvis borrar jag med 1,5mm borr. Ett av många stygn. Här kan man se "låsknuten".
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Trådändarna innan dom eldas in i sina hål. Andra vätningen och formningen. Stygnen uträtade med lädersporren.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Insmord ock kanten är slickad med ett stämpelskaft monterat i en borrmaskin och sedan med friktionsvärme från handflategnuggningar. Tada! : Vad tycks? Någon som har förbättringsförslag. Högt som lågt är välkommet.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Tackar! Det här är nog första slidan jag gjort som jag är nöjd med. Men det finns säkert sånnt som kan bli bättre. Eller vad säger läderfolket?
Publicerat November 25, 201114 yr Mycket bra och fint jobb. Grattis! Och alltid lika kul att få följa dina handarbeten. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat November 25, 201114 yr Bra beskrivning av dina arbetsmetoder. Det är otroligt uppskattat av mig i varje fall. Sen talar som alltid resultaten för sig själv. /Christian
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Va kul att ni gillar den. Jag har dragit lite lärdomar från mina tidigare alster. 1. När man ska polera kanterna handlar det inte om verktygen eller vad för vax eller medel man har. Canvas (jag använde en sån där tygpåse) och vatten duger. Det hela handlar om fukt, styk på med en knappt fuktad trasa på kanten på en provbit och kör sedan med tyget. När det väl börjar bli blankt kan man underhålla det hela med fukten i utandningsluften. 2. Om man lägger lädret i blöt för länge får det prickar. Mer än 30 minuter är inte ok med det lädret jag har nu. 3. Att bara gå över trådskyddslädret en gång med 240 papper duger inte. Det skall ruggas upp ordentligt typ 15 drag med 80 papper.
Publicerat December 3, 201114 yr Va kul att ni gillar den. Jag har dragit lite lärdomar från mina tidigare alster. 1. När man ska polera kanterna handlar det inte om verktygen eller vad för vax eller medel man har. Canvas (jag använde en sån där tygpåse) och vatten duger. Det hela handlar om fukt, styk på med en knappt fuktad trasa på kanten på en provbit och kör sedan med tyget. När det väl börjar bli blankt kan man underhålla det hela med fukten i utandningsluften. 2. Om man lägger lädret i blöt för länge får det prickar. Mer än 30 minuter är inte ok med det lädret jag har nu. 3. Att bara gå över trådskyddslädret en gång med 240 papper duger inte. Det skall ruggas upp ordentligt typ 15 drag med 80 papper. Prickar i lädret har inte med tiden så mycket som med de orenheten du har i vattnet. Svarta prickar beror på järn i vattnet, och kommer fram efter en viss tids exponering!!
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Prickar i lädret har inte med tiden så mycket som med de orenheten du har i vattnet. Svarta prickar beror på järn i vattnet, och kommer fram efter en viss tids exponering!! Ah! Tackar då blir det till att köra med brita-filter eller nått då.