Publicerat November 21, 201114 yr I morron får jag hem mitt vapenskåp, ett SP88. Jag och frugan har haft lite delade meningar kring var det ska stå. Hon tycker bestämt att det hör hemma i förrådet vilket jag iofs oxå tycker men det är ett par aber... 1. förrådet är inte någon varm plats på jorden. El-element finns men det känns lite lyxigt att elda bara för att skåp o vapen ska stå varmt och skönt. 2. Förrådet är egentligen en fristående byggnad, förvisso med låsbar dörr. Mellan huset och förrådet är det ett uterum som sitter ihop med båda två. Enligt lagen så får ju ett skåp stå tex i ett garage så länge det är förankrat med bostadshuset och har ingång från huset. Kan detta räknas som att det sitter ihop? Uterummet i sig utgör ju inte husets yttre skal enligt polisen som var här för snart ett år sedan i samband med att vi hade inbrott. Med det sista sagt så kanske förrådet borde vara uteslutet oavsett... 3. Inomhus är det bara ett alternativ och det är klädkammaren som vi skulle göra om till "walk in closet"" denna planen grusas något av ett vapenskåp som tar plats.
Publicerat November 21, 201114 yr Oavsett lag eller inredningsteknisk detalj så har man ogärna vapen i ett okontrollerat kallförråd. Fukt och varierande temperatur kan snabbt ge dig bruna vapen i form av rost och det är inget du vill ha. Vidare så låter det lite vanskligt att sätta ett vapenskåp i ett förråd där det är enkelt att baxa ut... Som vapeninnehavare är man ansvarig för sina vapen och att det skall vara så svårt som det bara går för en tjuv att ta med sig hela skåpet. Klädkammaren är absolut den bästa platsen för ett vapenskåp! Fråga henne om hon vill äventyra säkerheten på dina vapen och ökad risk att de blir inblandade i brottslighet framför en hyllmeter klädkammarplats? Lycka till med placeringen i klädkammaren!
Publicerat November 22, 201114 yr Är väldigt skeptisk till att du får ha det i förådet. Som du skriver det är ett "uterum" emellan. Men lyssna på Wizard ångående rost. Säg till tanten att det är helt olagligt för bössornas skull.
Publicerat November 22, 201114 yr som du skriver så ska vapenskåpet stå i DIREKT anslutning till huset "bo-ytan", dvs om det står i ett förråd som inte har en anslutning till huset så får det INTE stå där. det är min tolkning av lagen och den tolkning min kursledare framförde. hoppas du blev klokare av detta. ps lycka till med ny kläd/vapenskåps kammare =P
Publicerat November 22, 201114 yr Övertala kära frun om att ni behöver en walk in armory istället för walk in closet..
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Skönt att man inte är ensam i denna striden Det blir klädkammaren... man är ju herre i sitt eget hus, eller hur... Värt att veta för er andra är att lite krigslist gjorde susen. Hon sa att det absolut inte fick stå där och ta upp plats och jag kontrade med att jag sa det samma om hennes lådor med skor... Blev ingen lång förhandling efter att jag hotat att släng ut skorna om jag ansåg de vara i vägen i framtiden. Tack för infon!
Publicerat November 22, 201114 yr Det blir klädkammaren... man är ju herre i sitt eget hus, eller hur... Tack för infon! Jo jo tjenare, jag är också gift. Hur mycket kostade det? en solsemester till sommaren :lol: Klokt beslut att få dom inomhus på riktigt så du slipper problem med både rost och farbror blå
Publicerat November 22, 201114 yr Om det är i klädkammaren så spar ni pengar. Mindre plats till kläder vilket är ekonomiskt försvarbart :)
Publicerat November 22, 201114 yr Tjena Jag vet inte hur du bor och jagar men jag insåg snabbt att man ska ha vapenskåpet lätt tillgängligt!!! När jag jagade som mest så jagade jag minst 3-4 dagar i veckan. Det var långt ifrån alltid som man ställde in vapnen efter avslutad jaktdag då jag var tvungen att krypa in i en garderob på andra våning för att ställa in vapnen i vapenskåpet. Min lösning blev ett litet skåp i skafferiet och det större kvar i garderoben. Kanske hade jag extra tur då min dåvarande fru oxå jagade och hade förståelse för det minskade skafferiet i köket Det jag vill säga egentligen är att ha ditt skåp så du använder det!!!
Publicerat November 22, 201114 yr Det jag vill säga egentligen är att ha ditt skåp så du använder det!!! Mycket praktisk och viktig synpunkt!
Publicerat November 22, 201114 yr Jo jo tjenare, jag är också gift. Hur mycket kostade det? en solsemester till sommaren :lol: Klokt beslut att få dom inomhus på riktigt så du slipper problem med både rost och farbror blå det kan kosta rätt mycket.... jag fick kontakta polisen och hade mailväxling med bilder och kvitton på larm instalation i mitt garage... men det gick igenom så nu har man en EGEN vapenkasun vill också säga att det är varmt och gosigt i garaget pga det sitter ihop med grannens hus....
Publicerat November 22, 201114 yr Författare jo hade det varit varmt i förrådet så hade det väl varit värt att fundera i dom banorna men nu är det så in i helsickes välisolerat att det är svinkallt även på sommaren... Jag är rädd för att förhandlingen gick lite väl enkelt så jag kommer troligen att få äta upp det på nåt sätt... kvinnlig list!
Publicerat November 22, 201114 yr Man väljer först en ur sambons syn mycket dålig plats, sen föreslår man den andra platsen som är klädkammaren min gick på det!
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Allt utom förrådet var dåligt... Hon har inte sett skåpet på plats ännu så det återstår väl att se om man är bostadslös efter 19 i kväll.
Publicerat November 23, 201114 yr Jag körde på en variant av Pertans list. Fast jag föreslog fyra för sambon helt otänkbara platser för skåpet, samt argumenterade mig varm för dom. Efter att ha förlorat den argumentationen så föreslog hon själv den platsen jag ville ha skåpet på! Nu har ju barnen börjat flyga ur boet, så nu ska jag påbörja ett svårare projekt. Nämligen försöka få inreda laddverkstad i ett av deras före detta rum. Men det känns som om det kommer att bli ”dyrt”.