Publicerat November 22, 201114 yr Jag har just köpt en Vorsteh valp. Första gången jag äger en jakthund. Alla tips och råd välkommnas. Jag har börjat läsa Anders Landins böcker och han menar att man ska börja med grunddressyr direkt när man får hem valpen. Är det någon som inte håller med? Jag har en annan fråga jag gärna vill ha svar på. Jag försöker vara konsekvent och lära hunden gränser (både med uppmuntran och med tillrättavisning) grundläggande kommandon, men jag är lite orolig att min dressyr sas förstörs av barnen som kan ge motstridiga signaler till valpen. Är det ett problem? I så fall hur löser man det?
Publicerat November 22, 201114 yr Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att lära valpen för mycket, missförstå mig rätt nu, visst ska man börja med grundressyr, lydnad och sådant redan på valpstadiet men det är nog viktigt att komma ihåg att valpen är en valp och man kanske ska låta träningen börja som lek, om valpen inte gör som du vill utan leker istället så tror jag inte man tjänar något på att bestraffa valpen dock så kan man försöka styra in valpens lek åt det håll man vill att den ska utvecklas och berömma bra beteenden. Enkelt skulle man kunna säga använd beröm för att förstärka bra beteenden men var väldigt försiktig med bestraffning för att dämpa dom dåliga, valpen kommer antagligen att märka vilka beteenden som ger beröm och uppmärksamhet, dom beteendena kommer valpen att utöva mer än dom som inte ger uppmärksamhet.
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Tjena Teffek, Tack för ditt svar. Jo jag har hört att man ska låta en valp vara valp. Jag tycker ditt råd låter en äta upp kakan och behålla den, dvs man för in dressyr samtidigt som man låter valpen vara valp. I'll give it a try!
Publicerat November 22, 201114 yr Bara gratulera till din första jakthund, och vilken hund sen Kort eller strävhår ? Tror inte att risken är stor att barnen saboterar din dressyr/lydnad, jycken kommer förmodligen snart lära sig vem som är chef och lönar sig att lyda. Antar att det är mindre barn du pratar om och som inte kommer ha några andra krav än att den ska vara hund. Bra start du gjort med Landins böcker oxå, kan även rekommendera filmerna!
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Tjena strävhår, Tackar, det blev en korthårig. Kidsen är 9 och 11 så de är inte direkt små, men de fattar inte riktigt vad dressyr är och som du sa vill bara leka med valpen. Jag ska beställa filmerna från hans sajt.
Publicerat November 22, 201114 yr Tjena Teffek, Tack för ditt svar. Jo jag har hört att man ska låta en valp vara valp. Jag tycker ditt råd låter en äta upp kakan och behålla den, dvs man för in dressyr samtidigt som man låter valpen vara valp. I'll give it a try! Ja visst är det bra då man kan göra så, det är väl kraven som är det viktigaste, man kan lära en valp hur mycket som helst men man kan inte kräva särkilt mycket av den.
Publicerat November 23, 201114 yr Hej Har själv en valp från Landin och har sett hur han tränar valpar några gånger. Han är väldigt tidig att ställa krav på valparna tex ovilkorlig inkallning från ca 12v osv. Men jag tror inte man ska stirra sig blind på åldern på hunden utan se till hur långt man kommit i träningen. Köp filmerna också är mitt råd, tycker dom är grymt bra. /Johan
Publicerat November 25, 201114 yr Gratulerar till ditt köp av en av hundvärldens mest mångsidiga hundar. Du har skaffat dig en massa jobb med en av de mest krävande hundar som finns men lyckas du så har du även en väldigt rolig tid. Det viktigaste är att du är konsekvent i det du gör för varje svaghet kommer valpen att utnyttja hänsynslöst. Börja med att befästa ledarskapet och det gäller alla i familjen sedan så kan du lägga in vardagsträning med sitt och ligg vid matdags och vid rastning. Sedan är det en bra ide att söka sig till någon valpkurs där du kan få hjälp av de som gått före dig. Vorsteh är ingen skoputsare utan tar egna initiativ och att träna den som en enarmad matautomat går inte, det är jaktlusten för stark för. Du kommer att få en del gråa hår innan allt ramlat på plats både för jycken och dig. Men trevligare ras går inte att hitta.
Publicerat November 25, 201114 yr Grattis till en grymt trevlig ras. Det du först måste göra är att köpa hem mycket papper. Korthåren dreglar nämligen en del. Det gör i och för sig strävisarna också men de har skägg som bromsar slemmet från att hamna på väggarna. Sedan bör du även klä soffa, bilklädsel, skor och sängar med kevlar för att undvika missöden. När dessa praktiska detaljer är avklarade så kan du börja njuta av ditt nya jobb som vorstehägare. Som andra nämnt, jobba på ledarskap. Tänk på konsekvens och gör kontaktövningar. Gällande böcker så gillar jag, förutom tidigare nämnda Landin, Sten Christofferssons bok. Den behandlar inte bara stående hundar men den är riktigt bra. Jobba hårt så får du en bra kamrat och en riktigt bra jakthund.
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Ja, jobbigt är det men inte direkt svårt. Jag har bestämt mig för att följa Landins metod. Jag tycker att hans metod är enkel och logisk. Jag har haft valpen en vecka och ser redan nu ganska stora framsteg. Ledarskapet är i stort befäst, dock inte utan vissa problem. Inkallningen fungerar hyfsat. Som jag förstår det är inkallningen a&o annars kan det gå riktigt illa.
Publicerat November 28, 201114 yr Ja, jobbigt är det men inte direkt svårt. Jag har bestämt mig för att följa Landins metod. Jag tycker att hans metod är enkel och logisk. Jag har haft valpen en vecka och ser redan nu ganska stora framsteg. Ledarskapet är i stort befäst, dock inte utan vissa problem. Inkallningen fungerar hyfsat. Som jag förstår det är inkallningen a&o annars kan det gå riktigt illa. Grattis! Fina hundar det och envisa! Underskatta inte barn, jag var 9 när jag tränade min första hund och det gick bra. Jag skulle pusha för att du får barnen till att medverka men även förklara att träning/dressyr så tidigt inte ska överdrivas. Jobba på inkallning, jag är vän med visselpipan men en del håller säkert inte med där. Sen kommer valpen i etapper testa dig, speciellt när det gäller inkallning - misströsta inte. Valpkurser har jag aldrig gått och känner inget behov av det heller, men det är individuellt!