Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Big five 9,3mm

Featured Replies

Publicerat

Hur ligger det egentligen till med jakt på riktigt stort vilt i f.d tyska kolonier? Kvalar 9,3x62 in som godkänd eller måste man upp till 9,3x64 Brenneke?

Publicerat

Menar du om det är tillåtet eller ej?

Skillnaden mellan patronerna i kraft är ju såpass liten att den inte är avgörande för om det går bra eller dåligt (med samma kula).

Publicerat

Hej,

För något år sedan diskuterade jag kaliber med en PH som bor i Syd Afrika men har sin licens i Zimbabwe & Mocambique. Jag hade då precis köpt en dubbelstudsare i 9,3x74R. Hans svar syns nedan. Tog med hans sita mening bara för att visa att han nog inte är typen som är helfrälst i klena kalibrar utan att riktigt veta vad han talar om...

Your choice of the 9,3 is great! I spoke with two of the "old white hunters" a few weeks ago. They tested the 9,3 vs. 375H&HE on buffalo in the Zambezi valley in Zimbabwe then still Rhodesia. Over 200 buf were shot by them and the consensus was that up to 75m the 9,3 outperformed the 375. Sadly it is illegal to use a 9,3 on buf in Zim. It is however still a favourite in Mozambique.

I eventually got my 500 Jeffery yesterday! I bought it spesifically for elephant after a very close encounter last year. I would have preferred a double, but I am not preparred to the crazy price the dealers ask.

Publicerat

Your choice of the 9,3 is great! I spoke with two of the "old white hunters" a few weeks ago. They tested the 9,3 vs. 375H&HE on buffalo in the Zambezi valley in Zimbabwe then still Rhodesia. Over 200 buf were shot by them and the consensus was that up to 75m the 9,3 outperformed the 375. Sadly it is illegal to use a 9,3 on buf in Zim. It is however still a favourite in Mozambique.

Låter ju precis som det som "Doctari" Robertson skrev om i Vapentidningen för ett par år sen. En artikel fylld av diverse röriga resonemang kring räffelstigning och "överstabiliserade" kulor. Men oavsett artikeln är den mannens erfarenhet är inget man leker med :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Menar du om det är tillåtet eller ej?

Skillnaden mellan patronerna i kraft är ju såpass liten att den inte är avgörande för om det går bra eller dåligt (med samma kula).

Jag har förstått det som att 9,3mm är minimum för big five i f.d tyska kolonier, för övrigt är det 9,5mm(.375) som gäller som minimum. Någonstans djupt nere i robsoft har jag även läst om något krav på anslagsenergi, ett krav som endast 9,3x64 Brenneke skulle ha möjlighet att uppnå.

Jag startade denna tråden för att få klarhet i hur det ligger till, att 9,3x62mm duger till att välta det mesta under 10ton är dock ganska klart för min del. :)

Publicerat

Låter ju precis som det som "Doctari" Robertson skrev om i Vapentidningen för ett par år sen. En artikel fylld av diverse röriga resonemang kring räffelstigning och "överstabiliserade" kulor. Men oavsett artikeln är den mannens erfarenhet är inget man leker med :ph34r:

Minns inte att jag läst det i vapentidningen men kan inte säga att jag är förvånad.

Besökte den PH som skrev detta några veckor efter mailväxlingen. Han är "vän" med en av damerna på vårt kontor där nere. Tyvärr hann jag inte jaga något men vi hade några intressanta diskussioner över en öl eller om det var två...

Kan säga att han skrattade ganska gott åt vaåra diskussioner om vad för kaliber som krävs för att skjuta gris. Sedan åkte vi och köpte Rhino kulor till min 6,5:a. Har inte testat i verkligheten ännu men om grisen kommer hit snart så skall det bli av!

Publicerat

Jag startade denna tråden för att få klarhet i hur det ligger till, att 9,3x62mm duger till att välta det mesta under 10ton är dock ganska klart för min del. :)

Då får vi hoppas att nån kan bringa klarhet i detta ;)