Publicerat November 22, 201114 yr Åker till NY imorgon och tänkte handla ett nytt sikte. Hörde att dom dragit tillbaka licenserna för att handla "vapentillbehör", måste nu få klarhet ikväll hur det stå till innan jag åker dit och köper ett så att jag inte står påväghem i säkerhetskontrollen med en gummihanske i rumpan och alcatraz som ny adress. Finns det någon som har svar på denna SJUKT sena fråga!!!! FÅr man handla kikarsikte från USA? har någon gjort det efter att ryktet spridits??? Skynda er och svara /Johan
Publicerat November 22, 201114 yr Jag vet att folk har tagit över kikarsikten efter att de "ska ha" dragit tillbaka kravet på tillstånd, huruvida dom dock har haft tur eller om det verkligen är så har jag tyvärr inget stöd för, förhoppningsvis har någon ett bättre svar.
Publicerat November 22, 201114 yr Det är nog fortfarande lite djungel, det där. Det är, eller var åtminstone, också beroende på vilket fabrikat/riktmedel det gäller. Tar mig friheten att citera ett inlägg av Christian i en tidigare tråd här: "Det här med vad som är militärt och faller under ITAR är supersvårt och frågar man amerikanska myndigheter är det allt, men mil dot rm gör det helt klart, ett bdc-rm gör det förmodligen inte, märket styr också, om det aldrig har antagits av försvarsmakten där borta är det knappast "militärt", men använd ditt omdöme, i detta fall är flera modeller av trijicon att ses som militära exempelvis." Det har diskuterats att Sverige, bl a tack vare vårt engagemang och samarbete med Nato i vissa konfliktländer, numera skulle omfattas av färre restriktioner, precis som du är inne på - men det verkar fortfarande råda viss oklarhet, åtminstone har jag inte snappat upp några konkreta fakta. Rekommendationen är väl att prata med affären du besöker - om de säljer även internationellt via webben, bör de ju ha koll på vad som gäller för just den produkten du är intresserad av. Trevlig resa, förresten!
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Det är nog fortfarande lite djungel, det där. Det är, eller var åtminstone, också beroende på vilket fabrikat/riktmedel det gäller. Tar mig friheten att citera ett inlägg av Christian i en tidigare tråd här: "Det här med vad som är militärt och faller under ITAR är supersvårt och frågar man amerikanska myndigheter är det allt, men mil dot rm gör det helt klart, ett bdc-rm gör det förmodligen inte, märket styr också, om det aldrig har antagits av försvarsmakten där borta är det knappast "militärt", men använd ditt omdöme, i detta fall är flera modeller av trijicon att ses som militära exempelvis." Det har diskuterats att Sverige, bl a tack vare vårt engagemang och samarbete med Nato i vissa konfliktländer, numera skulle omfattas av färre restriktioner, precis som du är inne på - men det verkar fortfarande råda viss oklarhet, åtminstone har jag inte snappat upp några konkreta fakta. Rekommendationen är väl att prata med affären du besöker - om de säljer även internationellt via webben, bör de ju ha koll på vad som gäller för just den produkten du är intresserad av. Trevlig resa, förresten! hmm känns blir nog till å fråga när jag kommer på plats. Tack för svar /Johan
Publicerat November 24, 201114 yr Hade jag åkt hade jag frågat i tullen, inte affären. Dom är nog mest intresserad av att sälja
Publicerat November 24, 201114 yr De behövs ingen exportlicens för affärerna när de ska skicka till Sverige nu, det ska du inte behöva oroa dig för.
Publicerat November 24, 201114 yr De behövs ingen exportlicens för affärerna när de ska skicka till Sverige nu, det ska du inte behöva oroa dig för. Gäller det även mildot och ACOG sikten från Trijicon t ex?