Publicerat November 22, 201114 yr Har någon på detta forum haft någon hund med denna sjukdom? , fick nyss reda på att min ena hund 1,5år lider av detta. Pissar o dricker enorma mängder vatten,o veterinären rekomenderade ej han som fortsatt jakthund.
Publicerat November 23, 201114 yr Har någon på detta forum haft någon hund med denna sjukdom? , fick nyss reda på att min ena hund 1,5år lider av detta. Pissar o dricker enorma mängder vatten,o veterinären rekomenderade ej han som fortsatt jakthund. Nej ingen erfarenhet alls, men det låter tidigt borde varit medfött! har ju träffat på en del människor som hamnat i lågt/högt blodsocker och gör en jakthund det så är det nog godnatt.
Publicerat November 23, 201114 yr Diabetes insipidus har ingenting med blodsocker att göra. (Själva ordet diabetes betyder ungeför "rinna igenom" och syftar till de ökade urinmängderna). Diabetes insipidus är oftast en medfödd defekt då man har brist på antidiuretiskt hormon, ADH, som normalt utsöndras från hypofysen. På människor kan man reglera detta genom att tillföra hormonet som nässpray, om det går att göra någonting liknande på hundar vet jag inte. Tråkigt oavsett med en hund som inte är frisk.
Publicerat Januari 18, 201214 yr Behandlas på samma sätt hos hund (dvs med ADH-tillskott)...men oftast i tablettform och inte nässpray PS! @figaro...jag kan inte se varför en hund med välreglerad DI inte skulle kunna fungera som jakthund! DS! PPS! Apropå ADH...ni vet väl varför det är så att när man dricker en öl, så får man pissa två...!? DDS!