Publicerat April 23, 200620 yr Hej svenska kompisar Jag är en dansk kille som er blivit erbjudden att jage älg i Våsterbotten nånstanns i hösten, sen frågar jag nu vilken patron är bra for att jaga älg. Jag vet inte så mycke om älgjakt, vi har inte så många älga kvar i Danmark.... Hoppas ni forstår mitt svensk. Ole
Publicerat April 24, 200620 yr Är det en kula du söker eller färdigladdat? till 8*57 IS? Nosler accubond är väl inte så tokig i så fall.
Publicerat April 24, 200620 yr Går det att få accubonden att stabilisera? Har hört att det kan vara problem med det. Jag får väl vara tråkig och rekommendera Norma oryx fabriksladdat eller handladdat. Själv skjuter jag med woodleigh bara pga att dom går bättre i min bössa
Publicerat April 24, 200620 yr Varför skulle inte Accubonden stabilisera? Den är väl inte särskilt mkt tyngre eller längre än andra kulor? Att den inte skjuter bra i en viss bössa betyder ju inte att den inte stabiliserar - det kan vara bössan som är dålig...
Publicerat April 24, 200620 yr Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag har hört att den kan vara problem med men har inte själv testat. Jag är själv sugen på den därav min fråga om den går. Så återigen jag vet inte, Jag vill veta Det var dom här tveksamma "källorna" jag grundar min fråga på. Jag citerar "Accubond var svårare. Sköt endast någorlunda bra (i min bössa) i hastigheter över 800 m/s, vilket är en diskutabel hastighet. Har dock inte skjutit något vilt med den och jag köper nog inga fler med tanke på att de kostar en slant" och "Inhandlade ett paket 8mm nosler accubond 200 gr för att prova i min husqvarna. Rätt dyra men lite fräkt tyckte jag. Har nu provat den med c:a 8 st laddningar och friflykter och den funkar inget bra alls i hastigheter under 800 m/s. Fick treskotts träffbilder från 15 till 4 cm. Slutsats: Accubond är gjord för magnum-kalibrar och är ingen ide att prova i gamla Husqvarna 8x57"
Publicerat April 24, 200620 yr Det var dom här tveksamma "källorna" jag grundar min fråga på. Jag citerar ....jag köper nog inga fler med tanke på att de kostar en slant" Kostar en slant? varifrån handlar denna person sina kulor då undrar jag, kanske hos den lokalehandlaren dom kan stiga i pris men från midway eller vapex är dom då billigare än många andra premiumkulor. Tex en 50 ask Partition 200grn i 8mm är dryga hundringen så dyr som Accubond och A-frame 2st hundringar. Slutsats: Accubond är gjord för magnum-kalibrar och är ingen ide att prova i gamla Husqvarna 8x57" Detta är ett påstående utan verklighetsförankring anser jag, Accubond finns i många olika kalibrar och olika kulvikter och om jag inte minns fel är den framtagen för att verkligen vara en prisvärd bondad "allroundkula" att passa många olika kalibrar
Publicerat April 24, 200620 yr Kanske man skulle ta och prova den då. Som sagt var så blir det fräna patroner med den . Finns den som fabriksladdad förresten? Ifall det är det trådskaparen är ute efter
Publicerat April 24, 200620 yr Nosler Accubond 200grs 8mm har för mig fungerat riktigt fint i icke-magnum hastighet. Jag laddar den till runt 790m/s till min 8x64S Brenneke och den skjuter snuskigt bra... Skulle gå att få mer fart fast när jag närmar mig 815m/s så skjuter den sämre i mitt vapen.... En 4 skott serie från skjutbänk och från 80m, en ruta är 1cm. Har iofs bara skjutit ett vilt med bössa, ett rådjur och kulan öppnade upp och uppförde sig fin fint! Djuret gjorde i det en väl synlig "studs" vid träff och dråsade sen ihop efter fem meter, inte mycket förstört heller trots bogskott.
Publicerat April 24, 200620 yr Kanske man skulle ta och prova den då. Som sagt var så blir det fräna patroner med den .Finns den som fabriksladdad förresten? Ifall det är det trådskaparen är ute efter Tror inte att den finns fabriksladdad, som fabriksladdad måste jag nog :- rekomendera oryxen
Publicerat April 24, 200620 yr I 8mm är Norma Oryx fin fin enligt små försök jag har gjort och även vad jag hört från dem som jagat med den i 8x57JS.
Publicerat April 25, 200620 yr Pitepalt - det dina källor nämner har inget med stabilisering att göra - det är dålig precision och inget annat vi pratar om - och förmodligen inget kulan kan lastas för... Kulor som inte stabiliserar träffar knappt tavlan på 30m!
Publicerat April 26, 200620 yr Hej Ole, som flera andra konstaterat vet vi ju inte riktigt om du handladdar eller är hänvisad till köpeammunition? Vi vet inte heller vilken 8x57 det handlar om. Jag förutsätter ändå att vi pratar om 8x57 IS Om du är hänvisad till köpeskott kan jag rekommendera Norma Oryx 196 grain. På grund av de förhållandevis låga utgångshastigheterna som du får i en 8x57 IS kommer de flesta kulor att hålla ihop bra så i princip kan du ta vilken 180-200 grains kula som helst och vara ganska säker på att den kommer att fungera hyfsat. Om du handladdar kommer saken i ett delvis annat läge, min rekommendation då är att hitta laddningar med 180 grains Barnes TSX och Ballistic Tip som samskjuter i hastigheter en bit över 800 m/s och sedan välja den som för dagen känns lämpligast. MVH Henrik
Publicerat April 26, 200620 yr Om förlåt, det är fabriksladad ammunition jeg gärna vill veta nånting om. Har ni nån upplevande med Sako Hammerhead, då jag har fåt ett bra erbjudden på Hammerhead-kugeln. Er den bra
Publicerat April 27, 200620 yr Hej, baserat på det jag sett av Sako Hammerhead i kal .308 skulle jag inte tveka att ladda den i 8x57 IS. I mitt jaktlag fanns det en kille som i princip bara sköt Hammerhead i sin 30-06. Jag har väl varit med om att ta omhand både ett antal älgar och rådjur som skjöts med den kombinationen utan att ha sett något anmärkningsvärt. Henrik
Publicerat Juni 21, 200620 yr jag har sett en massa älgar som har varit skjutna med hammerhed, vulcan, alaska mfl. alla har dött av kulorna utan att protestera så du kan lugnt annvända alla fabriksladdningar, norma, lapua,sako,rws mvh. samme
Publicerat Juni 21, 200620 yr Dett känns nästan som jag inte kan välja fel, så det är ju bra. Men vilken fabrik gör helmantel om man inte vill köpa Norma, dom är dyr i Danmark. Funderar på att köpa S&B, har nån erfaring med dom Ha de och lycka till mot Tyskland
Publicerat Juni 22, 200620 yr hej, s&b skjuter bra i min bössa ca:15mm men jag kan inte rekomendera den till fågel (för spetsig) dålig död i kulan men den ligger bra i pris ;Dmvh. samme
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.